Een gepatenteerde vinding is toch echt iets anders dan een rubber ringetje…
Of men het een mooi horloge vindt maakt me niet echt uit, maar over de kwaliteit hoeft geen discussie te zijn.
Een gepatenteerde vinding is toch echt iets anders dan een rubber ringetje…
Of men het een mooi horloge vindt maakt me niet echt uit, maar over de kwaliteit hoeft geen discussie te zijn.
De vraag is dan,hoe effectief is dat R O 1 system dan wel De praktijk moet
dat nog uitwijzen.
Veel erger dan de klappen van Europees kampioen long drive (golf) kan het niet worden.
Er wordt wat afgeknutseld, ook in de horlogewereld en met de huidige gereed-
schappen en technieken kan dat allemaal. Veel is er de laatste jaren bedacht,
en vaak afgeleid uit voorgaande constructies. Helaas hebben al deze ont-
werpen maar weing toegevoegde waarde voor de drager en al helemaal niet voor
de reparateur, die het straks moet herstellen.
Ik zou zeggen enjoy simplicity daar komen vaak de beste innovaties uit
voort.
Nog wat zakelijke gegevens en enkele beelden van de uiterst geslaagde presentatie.
Technische specs:
Het automatische uurwerk, een Zwitsers kaliber Valjoux 7750, is afgeregeld naar chronometernorm. Het uurwerk heeft een bewerkte platine, is gerhodineerd en verfraaid met geguillocheerde patronen. De schroeven zijn geblauwd en de balans is gepolijst en verguld. Alle onderdelen van de horlogekast zijn gemonteerd met speciaal verfijnd schroefdraad, dat na de montage waterdichtheid en soliditeit garandeert. Het model R.O.1 is qua kastmateriaal leverbaar in een 3-tal uitvoeringen: platina, 18K rosé goud en staal, waarbij opmerkelijk is dat de 18K rosé gouden legering een eigen unieke, door Roland Oostwegel zelf ontwikkelde, samenstelling heeft.
De kast wordt vervaardigd uit een gewalste massieve schijf van platina, goud of staal. Het grote voordeel hiervan is dat de structuur van het metaal geheel homogeen is, waardoor een hoge dichtheid-kwaliteit wordt bereikt. Dat betekent dat de kast sterker, degelijker en minder aan slijtage onderhevig is. Bovendien is de glans van de kast hierdoor veel intenser.
De wijzerplaat wordt beschermd door een eenzijdig ontspiegeld gebogen saffierglas wat een uitermate hoge krasbestendigheid garandeert. Het bijzonder fraaie uurwerk is te zien door een zichtbodem die wederom voorzien is van saffierglas. De drukkers van de chronograaf zijn een eigen ontwikkeling en uitgevoerd met een dubbele pakking om de waterdichtheid van minimaal 5 ATM te garanderen. De krokodillenleren band is handmatig vervaardigd, waarbij de zijkanten van een speciale coating zijn voorzien, zodat de band beter tegen vocht bestand is. De binnenkant van de band is uitgevoerd met het huidvriendelijke Dermaphil leer.
De platina en gouden uitvoering worden standaard met eigen ontwikkelde en handvervaardigde gesp geleverd. Tegen meerprijs is een in eigen atelier vervaardigde vouwsluiting leverbaar.
De sport uitvoering wordt standaard geleverd met een carbon look band en aan de binnen zijde afgewerkt met kautschuk. Bijna alle exclusieve bewerkingen worden in het eigen atelier van Roland Oostwegel uitgevoerd. Uniek aan het R.O.1 Shock-System® zijn de 3 shock-swingveren waarmee het uurwerk in de horlogekast gemonteerd is. Deze veren zijn van een speciaal gevulkaniseerd rubber vervaardigd en kunnen van buitenaf ingesteld worden, waardoor een optimale afregeling mogelijk is. Een unicum in de horlogewereld dat erkend en beschermd is met een patent. De R.O.1 is een uniek horloge waarbij Nederlandse innovatie en design is gecombineerd met Zwitserse precisie.
De R.O.1 is leverbaar in beperkte oplages te weten:
9 stuks platina, 50 stuks 18K rosé goud 50 stuks PVD en 250 stuks staal.
Winkelverkoopprijzen Voorinschrijvingen Winkelverkoop
(tot 01-08-09) (vrijblijvende richtprijzen)
Platina:
Classic: 24.500,00 26.500,00
Classic date 25.500,00 27.500,00
18K Rosé goud:
Classic: 11.000,00 12.000,00
Classic date: 12.500,00 13.500,00
Sport: 12.500,00 13.500,00
Vouwsluiting: 1.700,00 1.700,00
Staal:
Classic: 3.750,00 3.950,00
Classic date: 3.950,00 4.150,00
Sport: 3.550,00 3.750,00
PVD
PVD-Staal: 4.250,00 4.650,00
PVD-Goud: 5.500,00 5.950,00
Golf Professional & ‘long hitter’ Stef Gresel wordt de eerste ‘ambassadeur’ voor de R.O. 1
Nu nog een sponsor die mij een beetje helpt, want ik ben hebberig geworden vanavond……
R.O(pa). 1
hmm, ik krijg de indruk dat ene ‘hctpdg’ zijn objectiviteit lichtelijk aan het verliezen is
Heb je dat stuk zelf geschreven Hans?
Heb je dat stuk zelf geschreven Hans?
Nee, dat was het persbericht wijsneusjes
Hier nog wat beelden:
Ik ontving vandaag enkele foto’s van de manager van het tijdschrift Watching, Bernard Werk (dank!) . Met het matige licht en het licht bollende saffierglaasje valt het niet mee, maar mogelijk toch aardig om nog een indruk te krijgen van de gepresenteerde R.O. 1. Het exemplaar met de witte band werd gedragen door vera Oostwegel, de echtgenote van Roland. De klomp metaal was een van de clubs waarmee Golfer Stef Greesel het balletje meer dan 400 meter weg slaat (met de R.O 1 om de pols uiteraard)
hans
Hij is mooi, zeker die witte op wit
Je had hem moeten zien om de bevallige pols van Vera, de echtgenote van de ontwerper
Mooi en goed initiatief.
Of het 't gaat redden…?
En een andere legering rosegoud zegt me niet zoveel, ik ga ervan uit dat de grote merken er in de afgelopen jaren, decennia goed over na hebben gedacht en om dat dan te veranderen…?
Naam had ook wel iets origineler gemogen.
Maar ik blijf zeggen : interessant, mooi en goed initiatief.
Even over de techniek: Waarom moet je die schokabsorbers aan de buitenkant (kunnen) verstellen?
Zonder het gepresenteerde systeem helemaal te doorgronden deed het me gelijk denken aan het Trilastic systeem wat Junghans in de jaren '50/60 toepaste. Ook 3 schokbrekertjes waarin het uurwerk was opgehangen.
Even over de techniek: Waarom moet je die
schokabsorbers aan de buitenkant (kunnen)
verstellen?
Zonder het gepresenteerde systeem helemaal te
doorgronden deed het me gelijk denken aan het
Trilastic systeem wat Junghans in de jaren '50/60
toepaste. Ook 3 schokbrekertjes waarin het uurwerk
was opgehangen.http://www.collectorsworld.net/w455c4.jpg
hee, da’s leuk. ik kon me al niet voorstellen dat dit nog niet geprobeerd was in de horlogewereld.
op de vraag: waarom instelbaar? is het antwoord vast: omdat het anti-shock systeem niet zo goed is dat het in alle gevallen werkt. je moet het tweaken naar de belasting. en misschien is dat juist het nieuwe, dat je het met je sleuteltje werkend krijgt in alle omstandigheden! en misschien is dat waar de oude systemen faalden.
maar goed, met al die prachtige commerciele plaatjes zonder hardcore techniek is het gissen.
Oh, dus ik moet met dit nieuwe systeem wel even vooraf weten aan welk type schokken (frequentie, amplitude) het horloge blootgesteld gaat worden? Handig…
Jeroen, Ik ben geen techneut. Ik kan je vraag met de zure ondertoon niet beantwoorden. Feit blijft dat er op dit mechanisme patent is verleend, wat aangeeft dat dit principe in deze vorm niet eerder is toegepast. Als je het echt zou willen weten, wat ik mij niet kan voorstellen overigens, neem dan contact op met Roland Oostwegel. Hij zal je ongetwijfeld haarfijn kunnen uitleggen waarom het systeem zo is ontwikkld en hoe het werkt. In de taal van Techneuten onder elkaar zal ik maar zeggen.
hans
Hans,
Heb je aandelen in die tent??
Ik vind het niet mooi, maar goed, het zal de nodige mensen wel aanspreken verwacht ik.
Niks zuurs aan Hans. Bovendien oprechte interesse in de techniek mijnerzijds. Een schok op een uurwerk is vaak een ongewenst en onverwacht iets. Daarom lijkt het mij ook een moeilijk te voorspellen fenomeen. Mocht een instelling per ‘schoktype’ en ‘schokintensiteit’ vooraf noodzakelijk zijn vraag ik mij af wat het nut is (tenzij je enkel golft met het horloge).
Jij bent blijkbaar erg enthousiast over een horloge dat mij voor wat betreft techniek wél maar voor wat betreft ontwerp helemaal niet aanspreekt. Dat mag toch? Ik vind het prima in elk geval. Bij jou krijg ik (net als Bernard misschien?) een beetje het idee: “Wiens wijn men drinkt, diens woord men spreekt…”
Ik zal de site in de gaten houden en dhr. Oostwegel wellicht eens vragen naar het patentnummer…
Feit blijft
dat er op dit mechanisme patent is verleend, wat
aangeeft dat dit principe in deze vorm niet eerder
is toegepast.
ehh, zo werkt het tegenwoordig niet meer per definitie.
er zijn allerlei beschermingsvormen met al dan niet omgekeerde bewijslast beschikbaar. nederlands, europees, usa, wereldwijd, weet ik veel wat voor een opties allemaal.
voor een goed doortimmerd wereldwijd octrooi kost de procedure orde 100.000 euries.
(en binnen een paar maanden hoor ik of mijn werkgever voor mijn vinding de aanvraag in gaat dienen. leuk voor mijn C.V.)
Oh, dus ik moet met dit nieuwe systeem wel even
vooraf weten aan welk type schokken (frequentie,
amplitude) het horloge blootgesteld gaat worden?
Handig…
bij TopGear zie ik dat principe tegenwoordig regelmatig langskomen bij het instellen van je vering van de duurdere bolides
het wordt dus wel meer verkocht!
Welke technieken worden er eigenlijk nog meer gebruikt om de veiligheid van het uurwerk te waarborgen? Ik neem aan dat de meeste fabrikanten toch iets op dit gebied doen.
Rubber/kunststof ringen?
mvg,
Tom