Vanavond zal ik aanwezig zijn (na drie jaar ongeduldig wachten) bij de presentatie van een nieuw, innovatief Nederlands horloge, de R.O.1 Shock-System van Roland Oostwegel in Heerlen. De inmiddels gepatenteerde vinding die een uitermate hoge mate van schokbestendigheid garandeert, staat inmiddels al in de belangstelling van enkele Zwitserse horlogeproducenten, maar van verkoop van het patent is voorlopig geen sprake.
Uiteraard zal ik jullie na vanavond voorzien van een uitgebreid verslag en meer beelden gegevens over dit in mijn ogen fraaie horloge. Dat het van hoge kwaliteit is, dat heb ik aan de hand van het prototype al mogen vaststellen.
In staal, goud en platina verkrijgbaar in gelimiteerde oplagen. Uurwerk op basis van heftig ‘gepimpte’ Valjoux 7750 en 7751.
Ik ga vast sparen of (en dat lijkt waarschijnlijker) er zal ‘iets’ uit mijn doosje verkocht moeten worden……
Ben geen techneut, maar het shock system is middels een kleine schroef op/in de kast, van buitenaf verstelbaar. Het veersysteem aan de binnenzijde kan naar alle kanten bewegen en vangt zo de “klappen” van buitenaf adequaat op. Een (bijna) professionele golfer heeft er al de nodige dagen mee doorgebracht op de golfcourse.
Ik zal proberen om daar ook wat beelden van te bemachtigen. Ik heb het al wel gezien en het ziet er goed uit. Mooie bewerkte rotor en ook zijn enkele onderdelen van het uurwerk vervangen door kwalitatief betere, stabielere onderdelen.
De eerste foto’s en de toelichting van Hans, zijn veelbelovend. En dat er belangstelling is vanuit de Zwitserse horlogeproducenten is geen kleinigheid!!
Ik ben geen techneut, dus vraag het hem gerust zelf. Ik ben er van overtuigd dat er een goede verklaring voor is. Ze hebben al beestachtige dingen uitgehaald met de prototypes em no sweat.
Of je nu door een van der Gang of een Oostwegel wordt gebeten het is allemaal
een pot nat. Er zijn in het verleden wel fabrikanten geweest,die het uurwerk
verend in de kast hebben op gehangen. Bijvoorbeeld,Certina in de DS series een
dikke rubberen ring. Zeker afdoende tegen stoten en schokken,bovendien een
extra beveiliging tegen vocht.