Presto handpers of iets anders?

Ik zat eens wat filmpjes te kijken op YouTube over het aanbrengen van wijzers. Voor zover ik gezien heb wordt er steeds gebruik gemaakt van een pers om de wijzers te bevestigen. Al zoekende op internet vind ik de Presto pers. Deze wordt op Ali aangeboden voor zo’n €9,00 incl. verzending. Als je dezelfde in NL koopt betaal je minimaal €25,00 en dan komt er nog €3,50 verzendkosten bij. De boeven!!!
Wat ik me afvraag: zijn er nog andere manieren/tools om de wijzers te bevestigen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groet,
Erik

Voorzichtig in positie brengen en dan een klap met de hamer…
Of zachtjes met de vinders drukken kan natuurlijk ook.

Tip, zo’n €9 ali-ding is top!

2 likes

Ik gebruik vaak, niet lachen een oude balpen waar de vulling uit is. Zo’n oude met een dunne vulling.

Gaat vind ik 100x makkelijker als met een persje

1 like

Ha nee daar lach ik zeker niet om. Dat dacht ik zelf ook al en had ik in een filmpje gezien. Als mogelijk probleem werd daarbij aangegeven dat je de wijzer wellicht niet recht installeert. Maar dat is dus niet zo’n groot probleem?

1 like

Ha gebruik ik ook, werkt prima! :ok_hand:

2 likes

Een presto is voor de wijzers af te halen en niet voor opzetten.

Er zijnallerlei manieren maar alleen met zo’n setje kun je de wijzers goed vastzetten zonder deze te beschadigen


Deze heb je ook merkloos van aliexpress.

Je kunt deze ook uit de houder halen dat werkt soms wat fijner.

3 likes

Ik gebruik meestal een geknipte plastic oorstaafje. :wink:
Maar met een dial plastic beschermer.

1 like

Die bedoel ik inderdaad. Op een aantal sites werd dit Presto Presser genoemd.

Dit is de antieke versie.
IMHO is die handiger omdat je - al naar gelang de uitvoering - de twee of drie “drukkers” altijd ter beschikking hebt.
Je hoeft alleen maar de kop te draaien en de juiste drukker is boven het gat van de wijzer.

Bij dit Ali-ding hoef je niet eens de kop te verplaatsen. Maar waarom zou je er zoveel nodig hebben?

https://s.click.aliexpress.com/e/5KmSOAlWb

Voor elke maat wijzers één, anders moet je elke keer dat kunststof stukje omwisselen.

2 likes

Eerst zet je de uurwijzer met een stempel met grote diameter, dan draai je kop zodat de andere stempel boven het midden is en zet de minutenwijzer met een stempel met kleinere diameter en dan ben je met mijn apparaatje klaar.
Met die met drie stempels kun je ook nog de centrale secondenwijzer zetten.

2 likes

Vijf verschillende wijzers op deze enige horloge. :wink:

5 likes

Ik gebruik oortips. Oftewel de kunststof uiteinden van de pootjes van een bril. Alle maten beschikbaar, zacht plastic dus nooit schade.
En verwijderen… ehhh na heel veel tooltjes heb ik 1 favoriet. Een stukje dun ijzergaren en een kocher. Dat is een soort schaar om aders mee dicht te knijpen. Draadje om de wijzeras, doekje erover, slagje met de kocher en eraf one by one zonder schade.

Mijn apparaatje werkt maar voor twee van de vijf :joy:

2 likes