Prijs gouden zakhorloge

Ik heb van mijn overleden vader een gouden vestzakhorloge geërfd. Ik heb iemand die hem van mij over wil nemen, maar ik heb geen flauw idee wat de waarde er van is. Kan iemand mij hier iets over vertellen?
Graag reactie. Bij voorbaat dank.

Het is een Remontoir Cylindre 6 Rubis 14k met ook een gouden ketting en bedel, zie foto’s.

!

1 like

Heeft het geen emotionele waarde voor je ?

1 like

De waarde is voornamelijk de goudwaarde. Dus het gewicht van de kast en ketting samen (excl uurwerk, glas etc dus).

1 like

Emotionele waarde?
Ja en nee, ik heb geen partner en geen kinderen, dus na mijn dood (ik hoop nog wel dat dit minimaal 20 jaar duurt hoor :slight_smile: ) gaan mijn nabestaanden er over. Ik ben de jongste van 7 kinderen, dus gaat het horloge waarschijnlijk naar … ja, waarheen en naar wie?
Misschien naar een van mijn neefjes of nichtjes die mijn vader niet of nauwelijks hebben gekend en er dus ook geen emotionele waarde aan hechten. Een van mijn broers wil het wel over nemen, dan blijft het toch in de familie (een van zijn kinderen) en heb ik er misschien financieel nog iets aan. Ik heb al veel weggegeven, dus als iemand er toch iets voor over heeft, kan ik er misschien iets leuks mee doen.
Hierbij nog twee foto’s.

Ik ben ook al eens bij een juwelier geweest. Één wilde geen prijsopgave doen maar vond het wel een prachtig horloge en een ander zei ook dat het alleen om de goudwaarde gaat. Via deze site probeer ik achter de waarde te komen en wie weet is er iemand, een verzamelaar, die er meer in ziet.
Mocht dat niet zo zijn en ik weet ongeveer de waarde, kan ik mijn broer vragen of hij dat er ook voor over heeft.

5 likes

Dit is echt de goudwaarde en in principe niets meer. Het uurwerk is super-basic, een 6-steens cylindergang werkje. Dat heeft op zich al geen enkele commerciële waarde. Wel is het nog in prima optische staat inderdaad.

2 likes

Heb zelf een zakhorloge van mn bedovergrootvader. Die heb ik zelf nooit gekent en het is financieel niet interessant maar emotioneel voel ik toch een band het is iets tastbaars uit een andere tijd.

1 like

Is zo zilverkleurig? hoe weet je dat het 14K is.

Lijkt mij ook zilver!
Die leeuw lijkt erop of je er een zegel mee kan drukken, weet niet meer hoe zoiets heet. Iemand?

Ik heb een Zakhorloge van mijn over groot oma , en ben benieuwd wat die waard zou zijn . Ik hoor graag terug . Groet j verboom

?

4 likes

Goudwaarde. Dus uurwerk, binnendeksel (is altijd van koper) en glas er uit, 14 of 18K vaststellen (goudmerkjes), behuizing wegen.

2 likes

Het is zo in zo 14 karaats hebben we laten nakijken . Wat zou de waarde dan zijn ? Hoor graag van u

Zo in zo… ? Sowieso bedoel je neem ik aan …?
PeterLC heeft 2 uur geleden aangegeven wat de waarde is, goudwaarde.
Dus alles eruit halen en dan de kast wegen.
Het gewicht x prijs per gram = waarde van je horloge.
Goudprijs per gram 14 krt kun je online vinden.
Doe je zelf ook nog een beetje moeite…

2 likes

Je krijgt niet de huidige goudprijs.

Goudprijs per gram : 2 = wat je uiteindelijk bij een goudwisselaar krijgt.
Die hebben namelijk ook kosten, mbt winkel, personeel, omsmelten, etc.

Ik denk niet dat Peter het gewicht van uw zakhorloge weet.

4 likes

Je kunt op een website van een juwelier kijken en soms staat daar de prijs op die hij geeft.
Bijvoorbeeld Pieter Jacobs in Den Bosch geeft nu €32,90 per gram voor 14 krt goud. ( en dat is wat ze er nu allemaal zo’n beetje voor geven, kan een paar euro verschil in zitten…)

1 like

Er is inderdaad maar 1 manier - horloge demonteren zoals beschreven. Wel laten doen, dat doet de goudboer ter plekke. Is dan wel echt afscheid nemen van het horloge. Veruit het zwaarste deel is het uurwerk.

1 like

Bedankt voor de reactie allemaal . Ik ga er verder voor kijken . Gr Johan

Vaak inderdaad wel, maar niet altijd. Ik heb twee gouden Tissot zakhorloges en bij beide is het binnendeksel ook van goud :innocent:

3 likes

Deze dyslect maakte van bet bed :sweat_smile:

1 like

Voor een zak horloge, diam ~45mm : total : 75,9 gr 18K,
Uurwerk + glas (5,26 gr) + 2de deksel,
goud ±18 gr 18K, 13.5 pur : rond 750 €.
Voor 14K : rond 600 €
Goud is vandag 59 €/gr

1 like