Prijs/kwaliteit verhouding stalen band

Ik bestelde gisteren na een tip op deze site 2 lederen banden bij watchbandcenter.com (wat een keuze !)

Wat ik mij afvraag: een stalen band voor een breitling kost daar 44 euro
terwijl Breitling zelf zo’n 900 euro voor een stalen band rekent !
Zijn er nu zo’n groot kwaliteitsverschillen (en zo ja welke) of worden er zulke enorme marges op gemaakt ?

mvg
Arno

Qua materiaal en afwerking zal er wel verschil in zitten. Maar ik verwacht dat je het meeste voor de naam betaald. Net zoals bij kleding, schoenen, etc.

arno01 Schreef:

Ik bestelde gisteren na een tip op deze site 2
lederen banden bij watchbandcenter.com (wat een
keuze !)

Wat ik mij afvraag: een stalen band voor een
breitling kost daar 44 euro
terwijl Breitling zelf zo’n 900 euro voor een
stalen band rekent !
Zijn er nu zo’n groot kwaliteitsverschillen (en zo
ja welke) of worden er zulke enorme marges op
gemaakt ?

mvg

Ja, er zitten grote verschillen tussen. Het begint allemaal met de soort staal die er gebruikt wordt, de legering. Deze is bij de dure merken van een zeer hoge kwaliteit en bij de aftermarket is dat een veel mindere kwaliteit. Dit zie je echt duidelijk als je ze naast elkaar legt. Zelf heb ik eens een aftermarket Omega band vergeleken met een échte. De aftermarket is dan een stuk doffer.

Een ander verschil is vaak de schakels. Bij de échte merken is een schakel vaak opgebouwd uit meerdere delen. Bij een aftermarket zie je vaak dat het één stuk staal is met hooguit wat freeswerk erin zodat het meerdere delen líjken.

Verder is het ook regelmatig zo dat de eindschakels van aftermarket banden hol zijn, terwijl de echte massief zijn.

Tot slot is ook de kwaliteit van de sluiting vaak een groot verschil.

Arno

De schroefjes van de ‘echte’ zijn stukken beter afgewerkt.

Breitling is natuurlijk een gevaarlijk referentiepunt …
Deze stalen banden zijn van superbe kwaliteit …

en toch is 900 euro voor een stalen rvs band 316L way too much
Mijn kitebuggy, zo,n 49 kilo RVS, 316L elektrolitisch gepolijst kost zonder wielen hetzelfde als een breitling bandje.
Je betaald dus inderdaad een hele hoop geld voor de naam.
:smiley:

super kwaliteit die best beter zal zijn dan aftermarket maar in mijn ogen toch dik 500 te duur is 316L is ook maar staal het is geen goud of platina

Aan mijn Omega Cosmic zat een nieuwe, stalen -en originele- Omega band. En ik was bepaald niet onder de indruk van de kwaliteit. Ondanks de prijs van ruim 150 euro! Zonder aarzelen durf ik wel te stellen dat de stalen band van bijvoorbeeld een Seiko Sumo superieur is: steviger schakels, dikker materiaal en een veel beter werkenden sluiting. Voorlopig is mijn conclusie (net als hierboven al gesteld) dat je fors voor de naam betaalt!

Menno

Zit idd wel verschil in kwaliteit en afwerking. Maar zoals de anderen al stellen, of dat 't grote prijsverschil rechtvaardigd… :S

bedankt voor de input (blijf overigens wel gelukkig met mijn Breitling)

thieuster Schreef:

Aan mijn Omega Cosmic zat een nieuwe, stalen -en
originele- Omega band. En ik was bepaald niet
onder de indruk van de kwaliteit. Ondanks de prijs
van ruim 150 euro! Zonder aarzelen durf ik wel te
stellen dat de stalen band van bijvoorbeeld een
Seiko Sumo superieur is: steviger schakels, dikker
materiaal en een veel beter werkenden sluiting.
Voorlopig is mijn conclusie (net als hierboven al
gesteld) dat je fors voor de naam betaalt!

Menno

Volgens mij is dat een beetje een scheve vergelijking. De Cosmic is een veel ouder model en die band stamt dus ook uit een andere tijd.

Metaal op cm verwerken is wel goedkoper dan metaal op mm te verwerken …

Je betaald naam, altijd.
Maar het zal moeilijk zijn om dezelfde kwaliteit zonder naam te vinden.

Daarnaast: koop stalen banden tweedehands.

Mathias Schreef:

Metaal op cm verwerken is wel goedkoper dan metaal
op mm te verwerken …

Je betaald naam, altijd.
Maar het zal moeilijk zijn om dezelfde kwaliteit
zonder naam te vinden.

Daarnaast: koop stalen banden tweedehands.

De verhouding is gewoon helemaal zoek. Net als IWC en AP die honderen euro’s vragen voor een vouwsluiting. Dacht dat die van AP zelfs 900 euro kunnen kosten. En die zijn echt niet anders hoor…

Maar goed, zoals bij veel dingen moet je er gewoon niet zoveel over nadenken. Het gaat om het gevoel. Anders koop je gewoon die vintagelook Casio bij de Kijkshop voor 9,95!

El penumbra Schreef:

Mathias Schreef:


Metaal op cm verwerken is wel goedkoper dan
metaal
op mm te verwerken …

Je betaald naam, altijd.
Maar het zal moeilijk zijn om dezelfde
kwaliteit
zonder naam te vinden.

Daarnaast: koop stalen banden tweedehands.

De verhouding is gewoon helemaal zoek. Net als IWC
en AP die honderen euro’s vragen voor een
vouwsluiting. Dacht dat die van AP zelfs 900 euro
kunnen kosten. En die zijn echt niet anders
hoor…

Maar goed, zoals bij veel dingen moet je er gewoon
niet zoveel over nadenken. Het gaat om het gevoel.
Anders koop je gewoon die vintagelook Casio bij de
Kijkshop voor 9,95!

Yep, dat hoort bij de hobby … :slight_smile:

De mijne is een gebruikte, gescoord van een particulier uit de US voor € 175
Bouwjaar 1998, effe poetsen en perfect!
Gewoon geduld met zoeken.
Ze vragen voor een stalen band voor een Citizen al €140 bij de AD.

gr Ron

Zoveel al voor een citizen? Dan kan je haast beter een nieuwe zien op te duikelen. Zit er nou bijvoorbeeld ook nog veer verschil tussen een seiko monster band een breitling band?

jmr Schreef:

Zoveel al voor een citizen? Dan kan je haast beter
een nieuwe zien op te duikelen. Zit er nou
bijvoorbeeld ook nog veer verschil tussen een
seiko monster band een breitling band?

Euhmm … ja

Monster band is super voor de prijs, maar valt niet te vergelijken met een Breitling band. Gelukkig maar …

De Monster band is met splitpennen, Breitling geschroefd.
Het metaal van de Monster band is goed, maar dat van de Breitling is beter.
De sluitingen van Seiko duikers zijn super, behalve die van de President/Jubilee. Maar ze zijn niet te vergelijken met een Breitling sluiting.

Daarnaast heb je het design, voorkomen, verfijning en algemene afwerking.

De springbars van Seiko duikers zijn subliem, en zeker te vergelijken met die van Breitling. (Behalve dat die van Breitling wat ‘fijner’ zijn afgewerkt)

Als laatste nog een eigen mening: De Breitling is over het algemeen wat ‘comfortabler’

Ik begrijp volledig het principe dat je aanduidt. De Monsterband is gewoon subliem voor zijn prijs.
Als mocht blijken dat een Black Monster ooit op mijn pols ‘past’, koop ik het me …

bikerplus Schreef:

De mijne is een gebruikte, gescoord van een
particulier uit de US voor € 175
Bouwjaar 1998, effe poetsen en perfect!
Gewoon geduld met zoeken.
Ze vragen voor een stalen band voor een Citizen al
€140 bij de AD.

gr Ron

(Dan heb ik het wel over een band in de hogere prijsklasse van Citizen.)

Ik druf te wedden dat de productiekosten voor de banden van breitling niet meer dat 100 dollar per stuk zijn.
Legeringen van metalen kosten niet gek veel als je ze in flinke hoeveelheden produceert. natuurlijk is een 900 euro band beter dan een van 50 omdat bij die van 50 mindere materialen gebruikt worden, die moet immers geproduceerd kunnen worden voor een euro of 10 a 15 willen ze interessant zijn voor de verkoper…

Over kwaliteit gesproken…had een originele lederen breitlingband op mijn Crosswind zitten. Na 2 jaar was deze versleten en echt aan vervanging toe. Origineel bij de dealer 275 euro…oeff! voor 2 stukjes blauw haaienleer. Via een collega een originele lederen haaienband voor 190 euro aangeschaft…2 jaar later ook weer echt versleten, ik ontzie ze ook niet met water(handenwassen en de band wordt nat) slijt daardoor ook wat sneller.

Toen bij Ton Kers maar een andere haaienlederen band besteld, exact hetzelfde materiaal blauw haaien leder maar dan voor een 45 euro! ik was benieuwd hoe deze band zich hield. Nou ruim 2,5 jaar met deze band gedaan en was toen eigelijk nog niet eens zo slecht als het origineel.

Nu weer een band bij Ton besteld en deze zit nu weer bijna een jaar eronder en ziet er nog als nieuw uit. Ik durf gerust te zeggen dat deze “niet originele” band absoluut dezelfde kwaliteit is dan het origineel misschien nog wel beter…dat stempeltje van breitling aan de binnenzijde van de band daar betaal je dus echt heel veel voor, ik weet nu beter…

Ik heb het idee dat het bij leer niet veel uitmaakt inderdaad. Zo heeft mijn vader ooit eens een leren bandje bij de Aldi gekocht voor een euro of 4 waar hij toch een jaar of 6 mee gedaan heeft. Durf haast te wedden dat een originele band niet langer zou zijn meegegaan terwijl die waarschijnlijk tientallen euro’s meer zou hebben gekost.