Marco
3 november 2017 om 11:49
1
Ongetwijfeld dat er hier op het forum leden zijn die een eenvoudige verklaring hebben: als ik (bijvoorbeeld) op Chrono24 bij de Rolex Daytona modellen kijk (2017, EU, staal/wit) beginnen de prijzen bij € 15.000 terwijl op de website van Rolex zelf (of bijvoorbeeld Schaap en Citroen) de listprijs € 11.400 is.
Wat mis ik? Kijk ik ergens overheen?
2 likes
RBK
3 november 2017 om 11:49
2
Tekort aan beschikbaar horloges. Marktwerking.
3 likes
vraag en aanbod, waarvan het laatste laag dus…
Slotje!
1 like
Marco
3 november 2017 om 11:52
4
Wacht even, vraag laag zou hoge prijs verklaren? Nee, zit toch echt koffie in mijn beker…
Marco
3 november 2017 om 11:53
5
Dus wat je zegt is dat bij bijvoorbeeld Schaap en Citroen levertijd niet een week is maar maanden/jaren?
Marco
3 november 2017 om 11:55
7
Oké, dus retailers kunnen ze niet op korte termijn leveren? Wachttijden op?
Correct, tenzij je ze wellicht heel goed kent maar anders grijze circuit met premium.
1 like
Marco
3 november 2017 om 12:00
9
Ik ben nog niet helemaal ingeburgerd in alle termen maar ‘met premium’? Listprijs + flinke marge?
Excuus, beroepsdeformatie. Correct.
1 like
koekoek
3 november 2017 om 12:01
11
Wachttijd is 4-5 jaar. Ik hoorde dat ze zelfs even geen nieuwe mensen op de wachtlijst wilden zetten.
Het is gewoon een trucje van Rolex om er niet genoeg te maken. Ze creeen graag die kunstmatige schaarste en die hype er omheen.
4 likes
Hahaha voor een Rolex, toch geniale jongens aldaar.
2 likes
RBK
3 november 2017 om 12:03
13
Jup. Jaren. Dus als je listprice kan krijgen. Meteen doen
Spoon1
3 november 2017 om 12:12
14
Of op Schiphol eentje tegenkomen met 21% korting…
SuperC
3 november 2017 om 12:14
15
Toen ik er was, hadden ze er net twee binnengekregen, greep alleen net mis :(.
De korting is geen 21% he, dat weet je?
Spoon1
3 november 2017 om 12:16
16
nee weet ik maar had geen zin om de exacte korting op te zoeken want weet ik zo niet.
Maar je bent serieus…komen deze wel eens op Schiphol te liggen.
whisky
3 november 2017 om 12:18
17
Dit is ook wat ik laatst begrepen heb in de watch city vestiging van S+C in Amsterdam.
Wachttijd (minimaal) 5 jaar en geen nieuwe mensen meer op de wachtlijst.
En wat de rest zegt. Je kunt m direct kopen echter wel tegen een meerprijs tov de listprice
SuperC
3 november 2017 om 12:33
18
Yep, helaas opgescoopt door een Amerikaan en een Chinees.
1 like
De vraag-curve loopt echter bij een Veblen-goed, waar Rolex wel bij in te delen is, anders.
In de economie is voor de meeste producten de prijselasticiteit van de vraag negatief. Dit betekent dat bij een stijgende prijs de gevraagde hoeveelheid omlaag gaat en bij een dalende prijs omhoog. Een Veblen-goed vormt, samen met een Giffen-goed, hierop een uitzondering; de prijselasticiteit van de vraag van dat goed is positief. Bij een stijgende prijs van dit goed zal de gevraagde hoeveelheid van dat goed juist stijgen. Veblen-goederen zijn genoemd naar Thorstein Veblen. Een voorbeeld van Vebl...