Prijs versus precisie

Een Doghouse comic
http://www.thedoghousediaries.com/?p=2965
.

Zit een zekere kern van waarheid in, leuk!

Grappig en zeker ook met een kern van waarheid. Hoewel digitaal aflezen natuurlijk ook vaak schijnprecisie geeft. Als het horloge namelijk niet op tijd loopt, kun je het wel heel precies aflezen maar klopt de tijd nog steeds niet.

Maar goed, dan nog steeds zit er een kern van waarheid in aangezien een goedkoop quartzhorloge vaak precieser loopt dan een duur mechanisch horloge.

haha leuk opgemerkt! en een kern van waarheid :wink:

Grappig… :slight_smile:

Dit geldt niet alleen voor horloges maar bv ook voor vrouwelijke badmode of ondergoed. Hoe minder stof, hoe duurder… rara politiepet :S

Leuke cartoon.

Er is echter een verschil tussen nauwkeurigheid van de (tijd)meting en de precisie waarmee die tijdmeting kan afgelezen worden.

Concreet: Een duurder mechanisch horloge is vaak wel nauwkeuriger dan een goedkoop. Dat betekent niet dat dat de nauwkeurig gemeten tijd ook precies kan afgelezen worden (e.g. Meistersinger…)

hieraan gerelateerd:

Het gaat volgens mij inderdaad over de precisie (en de snelheid) van het aflezen, niet de precisie van de tijdmeting.

janl Schreef:

Het gaat volgens mij inderdaad over de precisie
(en de snelheid) van het aflezen, niet de precisie
van de tijdmeting.

Maar dan nog is de precisie in tijdmeting van een goedkope digitale casio veel en veel nauwkeuriger dan van een duur topmerk
:wink:
Leuke cartoon

Ik draag verschillende horloges door elkaar. Het eerste wat ik moet doen 's morgens is mijn horloge gelijkzetten, want ze staan vrijwel altijd stil… So much for precision.

GroteBozeWolf Schreef:

Leuke cartoon.

Er is echter een verschil tussen nauwkeurigheid
van de (tijd)meting en de precisie waarmee die
tijdmeting kan afgelezen worden.

Concreet: Een duurder mechanisch horloge is vaak
wel nauwkeuriger dan een goedkoop. Dat betekent
niet dat dat de nauwkeurig gemeten tijd ook
precies kan afgelezen worden (e.g.
Meistersinger…)

Helemaal mee eens; mijn reverso 976 loopt zeeer precies maar is moeilijk exact af te lezen,ik moet bekennen dat ik bijna altijd mijn nomos tangente fernsehdatum om heb:
zeer precies af te lezen,en loopt trouwens ook best nauwkeurig

gr dirk

@Marijn2: mijn punt is dat precisie en nauwkeurigheid geen synoniemen zijn.

dat de ‘Precisie in tijdmeting van een goedkope casio’, ‘nauwkeuriger’ is dan een duurder horloge heeft dus eigenlijk geen betekenis.

GroteBozeWolf Schreef:

@Marijn2: mijn punt is dat precisie en
nauwkeurigheid geen synoniemen zijn.

dat de ‘Precisie in tijdmeting van een goedkope
casio’, ‘nauwkeuriger’ is dan een duurder horloge
heeft dus eigenlijk geen betekenis.

Aangaande bovenstaande ben ik het niet helemaal met je eens.
Een nauwkeurige timer lijkt me essentieel wanneer je een tijdmeting doet die secuur moet zijn.
Wie was het snelst, wie ging het hardst etc, etc.
In die zin is precisie min of meer wel een synoniem van nauwkeurig.
Immers een precieze meting is niet mogelijk met een onnauwkeurig instrument.
Een precieze meting lijkt niet relevant wanneer deze niet nauwkeurig afgelezen kan worden.

(:d

@Marijn2:
Het is geen kwestie van wie gelijk heeft of van eens zijn met.

Kijk even hier

Je ziet dat nauwkeurigheid en precisie twee verschillende dingen zijn.

In het dagelijkse taalgebruik worden ze wel vaker door elkaar gebruikt, dat is waar.

Haha, ik wíst dat het in dit soort discussie zou ontaarden. Zalig :smiley:

Ik verkies de term ‘uitmonden’ boven ‘ontaarden’ :wink:

@Grote boze wolf, natuurlijk gaat het niet om gelijk halen.
:wink:
Maar om dan toch maar weer even met de deur in huis te vallen ga ik even uit van het gevisualiseerde voorbeeld op de wiki pagina.
In dat voorbeeld zegt met dat de nauwkeurigheid niet erg groot is, of ook wel te wensen over laat.
Men gaat hier uit van Een lage juistheid door een grote systematische fout, maar een grote precisie door een kleine toevallige fout (zie voorbeeld)
Wanneer je nu een hoge juistheid hebt door een minimale of geen systematische fout met grote precisie door een kleine of geen toevallige fout heb je het over een grote of hoge nauwkeurigheid.
Dat zijn nu de nauwkeurige de kenmerken van het Casio horloge.
:smiley: