Prijsaanpassing door wisselende goudprijzen? Ja of nee?

Dat de goudprijs een invloed heeft op het al dan niet verkopen van een horloge zou best wel eens kunnen dat wist @Henrik in 2009 reeds .
Maar waar ik bij hem eerder een bezorgdheid opmerk dat veel vintage horloges dreigen te verdwijnen (door omsmelten),kom ik zelf steeds meer in een moreel dilemma terecht dat ik het (bijna)niet meer
verantwoorden kan om gouden horloges te houden die voor een fractie van de huidige goudwaarde zijn gekocht (al dan niet in een marktconforme waarde voor het stuk zelf).
Soms is er bij mij zelfs onbehagen om een prijs te vragen die voor het basismetaal(goud) wel ok is maar voor het uurwerk ridicuul .Ik wil me geen afzetter voelen als binnen een paar jaar alles weer zakt.
Zijn hier forumleden die gaan voor de goudprijs of leden die eerder rekening houden met de intrinsieke
waarde van het horloge zelf. Is dit een belachelijk en achterhaald moreel dilemma? Graag uw mening.

1 like

Ik heb mijn gouden Speedmaster al laten omsmelten.

Leverde veel meer op dan als horloge, en dat is uiteindelijk waarom ik in deze hobby zit.

30 likes

De vraag stellen is hem beantwoorden.

1 like

Ik ben het helemaal met je eens hoor, om welke gouden horloges gaat het en wanneer zou het uitkomen om langs te komen?

2 likes

Waarom geloof ik dit nu niet. :grin:

1 like

Volgens mij moet je even opzoeken wat intrinsieke waarde betekent

1 like

Klopt .Inherente waarde dan?

Ik koop elk gouden vintage slopertje van je op voor 100 euro hoor.

1 like

Ik betaal altijd enkel de goudprijs, want dat is de prijs die je terugkrijgt als je hem wilt inruilen.

Oh nee… kak… ik heb helemaal geen gouden horloge :thinking:

1 like

Ik houd de goudprijs wel in gedachten bij aanschaf. Ik heb er 3 en als het op goudprijs of 10 of 20% erboven ligt afhankelijk van het merk vind ik het prima. Goud is mijn ogen mooi maar ook leuk om in te investeren. Ben er wel achter gekomen dat als een horloge 1000 euro aan goudwaarde vertegenwoordigd, goudwisselkantoor je 700 euro biedt…:smiling_face_with_tear:
Dus particulier verkopen is dan beter.
Als het geen bijzondere horloges zijn dan is goudwaarde of net daaronder wat mij betreft gerechtvaardigd, of het nou stijgt of daalt in de toekomst is niet meer jouw probleem.

1 like

Het probleem stelt zich bij mij net niet bij firma’s als goudwisselkantoor(dat zijn grote jongens en ik ga hun zakenmodel absoluut niet in gevaar brengen).Maar, en ik had dit misschien eerder moeten uitklaren, wat doe je met de particulieren? Iemand vroeg me een horloge te verkopen(geen geheim-Jador-absolute shitter-absoluut onbekend plak-modemerk quartz alles full gold maar als ik er een batterij in steek gegarandeerd na een jaar kapot en onherstelbaar. Wat doe je dan ?De volle pot rekenen of de risee worden.

1 like

Pech voor de koper. Die kan een nieuw uurwerk zoeken of dat ding omsmelten

1 like

Risico van koper, kan rekening mee worden gehouden in de prijs door bv 90% van de goudprijs oid

Lekkere spread. Kun je beter naar Spiegelgracht gaan

1 like

Kom er maar in @BH_

Heb er ook een aantal gedemonteerd, uurwerk los verkocht en kast naar de goudsmit. Tja…

2 likes

Op zich heel nobel van je, maar ik denk dat we moeten accepteren dat het uitstel van executie is. Dit soort horloges zijn gewoon niet interessant voor het prijspunt dat ze waard zijn. Vroeg of laat worden ze dus omgesmolten. Niets mis mee, want zoals gezegd is het technisch gezien toch niets bijzonders.

2 likes