Ik begin gelijk met een disclaimer: momenteel zit ik in een positie waarin ik een - voor mij - wat duurder horloge ga verkopen. Ik zal verder ook niet ingaan om welk merk of type etc. het gaat en zal hieronder ook niet ingaan op vragen en gissingen daarover. Ik wil enkel ideeën uitwisselen en weten wat jullie visie over onderstaande is.
Het horloge dat ik wil verkopen is een weinig aangeboden vintage model en wordt alleen maar op buitenlandse verkoop platforms aangeboden. Nu vind ik dat de prijzen die daar worden gehanteerd vaak wel erg hoog zijn, dit valt mij op met de meeste toch wat meer bijzondere modellen. Nu zit ik met de vraag: hoe bepaal ik wat een redelijke prijs is, en aan de hand van welke argumenten zal de gemiddelde potentiele koper een bepaalde prijs redelijk vinden en dus mogelijk toehappen?
Ik heb de markt van dit specifieke model in de gaten gehouden en het valt mij op dat de prijzen erg uiteen lopen. Beginnend vanaf ongeveer €220,- voor een flink gebruikt en matig exemplaar op aftermarket bandje, tot rond de €500,- voor een nette en gebruikt exemplaar met originele schakelband. Er is ook recent een NOS exemplaar verkocht voor €650,- maar die tel ik even niet mee.
Nu is mijn betreffende horloge in zeer nette en complete staat maar zonder doos - zoals alle andere aangeboden horloges van hetzelfde type - en heeft recent onderhoud gehad. Vooral dit laatste is voor mij persoonlijk altijd een pluspunt als ik zelf een horloge koop, maar doet dit er eigenlijk wel toe als het horloge gewoon goed loopt zonder onderhoudshistorie?
Mijn idee is dat ik qua prijs iets (kleine 10%) onder de top ga zitten met als redenering dat hij dan iets scherper geprijsd is dan de rest en mogelijk minder lang te koop staat. Daarbij hoop ik dat het recente onderhoud (aantoonbaar met bon) een bepaalde zekerheid geeft en dat de foto’s en de staat van het horloge de rest doen.
Hoe pakken jullie dit zelf aan en wat vinden jullie zelf belangrijke argumenten bij een aankoop? Ik lees graag jullie bevindingen en eventuele ervaringen hierover.
Gewoon vragen wat je denkt dat hij waard is.
Zit je te hoog wordt hij niet verkocht en kun je alsnog minder vragen, zit je te laag dan is hij snel weg maar is er niks aan het handje omdat je de waarde gekregen hebt die jij billijk vond.
Vooral kijken naar voor hoeveel iets verkocht wordt en niet voor hoeveel dingen te koop staan. En ook rekening houden met de hoedanigheid, handelaar of particulier bijvoorbeeld. Servicekosten zie je vaak niet veel van terug bij de verkoop.
Je kan beter een horloge reeel en scherp prijzen dan maar prijsdallingen in je topic te doen. Ik vind het dan als mogelijke koper lastig meer serieus te nemen en denk ik dat het wel nog goedkoper kan.
Zoals @Fate_Amenable_To_Change en anderen al hebben gezegd, maak ik ook altijd een rondje langs de bekende plekken. Daarna bereken ik de prijs en hou ook in de gaten wat ik er zelf ooit voor heb betaald. Dat laatste is echter lang niet altijd doorslaggevend voor mij.
Verder gewoon een mooie advertentie maken met goede heldere foto’s van alle kanten genomen. Goede omschrijving en altijd eerlijk zijn en alles melden.
Het is altijd fijn als je van een koper hoort- of in de groene rubriek leest- dat hij een fijne ervaring met je had of zelfs dat het horloge in werkelijkheid nog mooier was dan in de advertentie.
Meestal start ik op een prijs die mij redelijk lijkt en dan is het afwachten. Soms moet je maanden wachten op die ene persoon die geïnteresseerd is in net dat ene specifieke horloge dat jij aanbiedt, soms is het dezelfde dag nog verkocht.
Wat in mijn optiek niet helpt, is 300x uppen met de laatste 50x de melding dit écht de laagste prijs is, om er vervolgens bij de volgende up toch nog wat vanaf te halen. Omdat horloges vaak erg persoonlijk zijn, houd ik voor mezelf dan ook een minimum prijs aan die een horloge in een bepaalde staat, met bepaald uurwerk, etc. in mijn ogen écht wel op zou moeten brengen. Wordt het horloge daar niet voor verkocht? Dan hou ik 'm gewoon (is overigens nog niet voor gekomen).
Nu ik erover nadenk wel een tactiek waar ik mij wat beter bij voel dan hoog inzetten.
Inderdaad een goeie, dan weten alle partijen waar ze aan toe zijn en geef je een overtuigend beeld.
Inderdaad geen handige tactiek en weinig overtuigend.
Heb inderdaad de prijs aangepast naar wat ik er zelf ook voor zou willen geven en daar zal het niet veel van gaan afwijken. Tot zover het voornemen, heb er een goed gevoel over.
Allen alvast bedankt voor het meedenken dusver, laat de tips en ervaringen vooral komen.
Tja. Aan de andere kant loopt het hier soms ook over van de lowballers en onderste-uit-de-kan-schrapers. Maar goed, dat neemt niet weg dat tussen speculant en lowballer een grote populatie HF leden zit die verder OK is.
Al moet ik zeggen dat een recentelijke ervaring mij danig ontriefd heeft, ik moest me herpakken om de sjeu van het verkoopgedeelte weer in te zien. Al met al heb ik wel veel meer goede ervaringen gehad dan slechte.
Op een horloge met een vraagprijs van €220-500 is dat dus €22-50
Ik kan me amper voorstellen dat dat iemand over de streep gaat trekken. Zeker omdat het over een weinig aangeboden model gaat. Dan zou ik persoonlijk voor de mooiste gaan
Geen idee of het mag op het forum. Maar is het ook mogelijk om een horloge voor een bepaalde lage prijs aan te bieden en dan potentiële kopers een bod laten doen? De hoogste bieder kan dan het horloge voor zijn bod kopen.
Voor het idee: marktwaarde is 1000 euro je bied hem aan voor 500 euro. En daar kan op geboden worden. Verkoper bepaald of hij het horloge uiteindelijk voor een bepaald bod wil verkopen.
Of is dit geen realistische manier van verkopen op het forum?
Aangezien TS TL-1 is, zal dat nog niet aan de orde zijn…
Het zal een ander (verkoop)kanaal moeten worden.
On topic: als ik op eigen initiatief iets verkoop wat ik ooit zelf heb gekocht, kijk ik naar wat het voor mij waard is op het moment dat ik het verkoop. Vaak is dat dan iets waar ik op uit gekeken ben en dan kom ik vaak op een minimale waarde met een acceptabele afschrijving uit.
Als het iets is wat ik min of meer op verzoek van een ander (bijvoorbeeld. Omdat die interesse heeft getoond of een zoekvraag heeft geplaatst), dan kijk ik meer naar een realistische (markt)waarde min een beetje.