Mijn horloge is kapot dus ben ik op zoek naar een andere. Zag op Marktplaats diverse oudere horloges die me wel mooi lijken. Alleen is het erg moeilijk voor mij om te bepalen wat zo iets zou mogen kosten. Hoe kom ik daar achter? Van een vakhandelaar kopen zou kunnen maar ook daar kan ik de prijs niet beoordelen. Is er ergens een referentie lijst (net zoals bij postzegels) bijvoorbeeld.
Concreet zag ik. Vraagprijs is 490 euro.
Beschrijving
GIRARD-PERREGAUX een topmerk herenhorloge uit 1945 in topstaat, ZELDZAAM!
Een zeldzaam herenhorloge, kleine productieaantallen, in originele staat.
Bouwjaar 1945, caliber Girard-Perregaux, GP gesigneerd, 16 2197 Fab.Suisse, 17 jewels, handopwinder.
Kast van RVS edelstaal, doorsnee 33 MM zonder kroon gemeten.
Met mooi zacht leren zwart lizard duur bandje.
Originele kroon, horloge is door horlogemaker vakkundig schoongemaakt en kan weer jaren probleemloos lopen! Uurwerk loopt zeer secuur op tijd.
Prijs is zeer scherp en een fractie van wat het horloge ooit heeft gekocht.
Girard-Perregaux horloges kosten tussen de 6000 euro en 480.000 euro ; de jaarlijkse produktie ligt momenteel op 12.000 horloges en was vroeger beduidend lager.
Heb de gp even opgezocht op mp. Over dit specifieke horloge kan ik niks zeggen, te weinig verstand van. Ik kan me verhalen herinneren van deze verkoper die niet altijd even positief zijn (samengestelde, niet tijdsconforme horloges), maar kan zo gauw mijn bron niet terugvinden.
Het blijft tricky, om zonder verstand van zaken serieus geld uit te geven aan vintage horloges. Betaal dan liever iets meer en koop bij gekende handelaren. Die vind je door het hele land.
Even terug naar de initiële vraag. Ik wil graag een oud horologe kopen voor dagelijks gebruik. Belangrijk is daarbij dat ik niet veel te veel betaal.
Ik heb nu twee horloges gezien op marktplaats die mee aanspreken. Maar ik vind ze wel duur. Kunnen jullie aangeven of de prijs redelijk is/lijkt op basis van de beschrijving?
Jammer dat er niemand is die kan aangeven of deze
prijzen redelijk zijn.
Tja, ik weet het echt niet, ik ben zelf meer van de Russen.
Als ik het goed heb, zijn dit horloges met een militaire achtergrond.
Tenminste, ik meen ze op een reguliere website laatst gezien te hebben.
Dat drijft de prijs doorgaans wel op.
Ik zou eens op eBay of chrono24.com kijken wat men voor vergelijkbare horloges vraagt.
Staat er op het verkoopgedeelte van dit forum niets?
Of zoek eens bij ‘Ervaringen met (Ver)kopers’, misschien zit er wel iemand in jouw buurt.
Geeft Google geen horlogezaken in jouw buurt?
Prijs is zeer scherp en een fractie van wat het horloge ooit heeft gekocht
Ben geen econoom, maar bijna 500 Euro nu was een Godsvermogen in de jaren 40.
Ook de opmerking over de huidige prijzen van dit merk slaan nergens op. dat kun je niet vergelijken. Als je zelf geen verstand hebt van dit soort horloges, koop ze dan niet, zeker niet voor dagelijks gebruik.
Prijs is zeer scherp en een fractie van wat het
horloge ooit heeft gekocht
Ben geen econoom, maar bijna 500 Euro nu was een
Godsvermogen in de jaren 40.
Ook de opmerking over de huidige prijzen van dit
merk slaan nergens op. dat kun je niet
vergelijken. Als je zelf geen verstand hebt van
dit soort horloges, koop ze dan niet, zeker niet
voor dagelijks gebruik.
hans
Haha, ik had niet eens naar die teksten gekeken, is idd onzin om naar huidige prijzen te verwijzen.
Maar verstand (kennis) kan je vergaren. En als het forum iemand daarbij een beetje kan helpen? Altijd te proberen toch?
Iemand op dit forum zal toch wel zo’n gids hebben
en aan kunnen geven of de prijzen redelijk zijn
lijkt me.
Raoul
Bij mijn weten zijn er geen prijslijsten voor vintage horloges zoals voor bv postzegels.
De prijzen worden echt bepaald door prijs en aanbod (bij kenners) of door wat de gek er voor vraagt/geeft.
Dat maakt het voor niet ingewijden niet makkelijker op. Die zijn het beste af bij bekende aanbieders zoals Burgers in Maastricht, AWC in Amsterdam, W&V in Alkmaar, enz…, er zijn er nog veel meer.
Ik zou aanbieders opzoeken in het ‘Ervaringen met (Ver)kopers’ op dit forum, of op het verkoopgedeelte van dit forum kijken wat forumleden zoals aan te bieden hebben.
Bedenk wel dat een vintage horloge voor dagelijks gebruik in goede staat moet zijn en dat zijn doorgaans ook niet de voordeligste.
Zo is dat Tom.
Om een aardig beeld van de prijzen te krijgen zul je zelf eerst een keuze moeten maken van wat wil je en hoeveel heb je er voor over. Dan is het verstandig om te kijken of het merk/model wat je hebt uitgekozen nog te onderhouden is, maw of er nog onderdelen voor te krijgen zijn. Dit omdat je waarschijnlijk afhankelijk bent van een horlogemaker mocht er iets aan (gaan) mankeren. Dan kun je bv. eBay in de gaten houden vwb de gangbare prijzen die voor jouw keuze worden geboden, daarbij moet je wel bijkomende kosten optellen (servicebeurt,onderdelen,transport,douane,etc,.). Met die gegevens kun je bij verkopers van vintage aan de slag waarbij uiteindelijk bepalend is hoe de conditie van het horloge is, of het een service historie heeft en het belangrijkste, wat jij er voor over hebt.