Prijsontwikkelingen op de vintage markt

In aansluiting op een soortgelijk topic op Algemene Horlogepraat: wat merken jullie van de prijsontwikkelingen op de vintage markt? Via websites en handboeken houd ik wel e.e.a. bij, en dat de bekende klassiekers van toonaangevende merken goede investeringen weet ik ook wel, maar ik ben zeer benieuwd naar jullie eigen ervaringen. Ieder heeft tenslotte zijn eigen verzamelgebied en dito netwerk en dat van mij is nogal bescheiden. Ook ben ik altijd geïnteresseerd in betrouwbare bronnen op het www en in papieren vorm. Brand dus maar los!

1 like

algemene stijging waar te nemen.

Valjoux 72 nog altijd het gouden woord.
Dressers blijven wat hangen.
Rolex lichte stijging
Heuer grote stijging van Autavias, Monacos doen het veel minder.
Enicar: BOOM

Over het algemeen: Stijging vooral in de chronografen en met name de sportieve chronografen markt.

2 likes

De hier in Europa waargenomen prijsstijging van de afgelopen anderhalf jaar wordt ook goeddeels verklaard door de sterke waardedaling van de euro t.o.v. de dollar vanwege het geweldige succes van onze EU (tussen medio 2014 en medio 2015 een daling van zo’n 25-30%).

Als je de dollarprijzen van de afgelopen jaren naast elkaar zet, is de stijging bij bijvoorbeeld vintage Rolex niet spectaculair te noemen - enkele modellen daargelaten natuurlijk. Maar met een euro koop je tegenwoordig een stuk minder vintage Rolex dan bijvorbeeld in 2013, dat is wel zo.

1 like

Ik merk idd dat de vintage horlogemarkt aantrekt; de lagere euro waarde zal er deels mee te maken hebben, maar zeker dat de economie aantrekt.

In tijden van recessie verkopen ook veel mensen hun luxe spullen en als het weer aantrekt, kopen mensen het weer terug.