Prijsstelling Omega

Onlangs kwam ik de nieuwe Omega Constellation Globemaster automatic tegen in een tijdschrift. Deze is getoond op Baselworld en is per jaareinde beschikbaar. Ik ben Omega fan en vind het een fantastisch horloge om te zien (zie afbeelding). De prijs voor de stalen variant is echter € 5.900. Wat vinden jullie van de prijsstelling van dit horloge: over the top, of past het wel bij het merk?

Mijn beste,

Deze prijsstelling zal ongetwijfeld bij het merk passen.
En de Omega Constellation zal ook best een kwalitatief hoogwaardig horloge zijn.
Desalniettemin vind ik het een stevige / hoge prijs.

Maar in ieder geval voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Heb je deze post al gelezen?

Omega is doelbewust naar Rolex-prijspeil aan het opschuiven. Die gaan echter ook met rasse schreden omhoog, dus het is inmiddels een soort wapenwedloop…

Voorbeeldje: Speedmaster Professional. Oermodel, met Hesalite glas. Rond 2000 was-ie 3995 gulden. Nu 4300 euro. Zelfde ding hoor. En zo heel veel meer ben ik niet gaan verdienen sindsdien - in elk geval relatief niet ZOveel.

Er is een doelgroep - die nog steeds groot genoeg is blijkbaar - voor wie de aanschafprijs van ondergeschikt belang is. Niks mis mee, behoor er echter zelf niet toe. :unamused: :wink:

Die Globemaster ziet er leuk uit. Maar doe mij maar 4 topstaat vintage Connies voor dat geld.

1 like

@Marijn: Bedankt voor het draadje. Blijkbaar ben ik nog niet zo handig met de nieuwe horlogeforum omgeving. Ik had namelijk wel gezocht of er iets dergelijks was, maar niets gevonden.

Rest de vraag of dit horloge / merk deze prijzen waard is.

Niet meer of minder dan Breitling/Rolex/IWC en de overige merken. Omega gaat al heel lang mee, is
weer een manufactuur. En vergeet ook niet dat de Zwitserse Frank 10% duurder is geworden dit jaar. Alle horloges zijn flink duurder geworden in EURO, in CHF heel wat minder.

Het is wel een hoop geld maar wat je krijgt er ook veel voor.
Een prachtig en zeer goed afgewerkt horloge van een gerenomeerd merk.
Maar vooral qua techniek krijg je veel waar voor je geld.
Het betreft een manufactuur uurwerk met een co-axiaal echappement. Wat toch vrij bijzonder is. Alle andere merken hebben nog de anker gang. Welke beter is weet ik niet maar deze tecniek spreekt mij gewoon aan.
Hij heeft twee veertonnen voor een grote gangreserve.
De balans is vrij opgehangen onder een balans brug ipv balans kloof. Wat stabieler is.
Afregeling gebeurt met schroefjes op de balans.
Balans en spiraalveer zijn van siliconen gemaakt. Amagnetisch dus bestand tegen sterke magneetvelden.

Als ik dit vergelijk met andere merken in deze prijsklasse met soms Eta werken er in vind ik het horloge deze prijs wel waard.

Overigens is er niks mis met Eta werken hoor.

Ko

3 likes

Exact, een loop die ze ten alle tijden zullen verliezen. IJdele hoop, een Omega is nou eenmaal geen Rolex zoals een appel geen peer is…

Bedankt voor deze reactie. Heb ik er iets meer achtergrond bij. Zit er wel serieus over te denken om fondsen vrij te maken voor deze prachtige klok.

Ik hoop het niet :smile: Even ter verduidelijking:

Element nummer 14 en half metaal silicium:

en siliconen, de groepsnaam voor rubberige polymeren van silicium en (o.a.) zuurstof:

of om bij horloges te blijven:

Vergissing is gemakkelijk gemaakt aangezien silicium in het Engels silicon heet.

3 likes

Bedankt voor deze verbetering @sharkbyte. Ik vond het ook al een beetje raar. Maar ik werd op het verkeerde been gezet door het Engelse woord “silicon” wat ik vertaalde als siliconen. Maar moest natuurlijk silicium zijn.

Ko

Edit, ik lees net je laatste regel😀

Mijn beste,

Een plausibele en heldere uitleg Ko!!
Geeft weer een geheel andere kijk op de zaak.
Dank voor het delen.

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Mooi geïllustreerde uitleg :blush:

On topic: ik vind t wel bij t merk passen, nl wat al eerder gezegd was dat omega in de rolexprijsklasse wilt komen.

Of de prijsstelling over de top is…

Ik vind persoonlijk van wel, 5900 euro voor dit horloge op leer is aardig wat geld in mijn ogen.

Ze zitten daarmee in Date-Just territory die voor een vergelijkbaar bedrag met stalen band te koop is in 36mm.

Groeten,

Noel.

De constellation was vroeger altijd het vlaggenschip van Omega maar vond de modellen de afgelopen jaren ontzettend lelijk (niet de pie-pan natuurlijk maar de modellen erna). Dit is wel weer een mooi horloge maar is uiteindelijk maar gewoon een stalen dresswatch en dan vind ik bijna 6000 euro overdreven. Wat mij betreft is omega, hoewel ik er drie heb, ook niet vergelijkbaar met de echte high-end merken zoals Rolex, IWC etc.

Wat kwaliteit betreft zal Omega, op de meeste vlakken, niet onder doen voor Rolex, IWC etc.

Voornamelijk de Rolex en IWC kaboutertjes van de marketing afdeling die in ons oor fluisteren zijn beter getraind.

1 like

Bij high-end denk ik eerder aan de heilige drie-eenheid en wat onafhankelijke merken.

Rolex etc is mooie middenklasse en daar hoort Omega wel bij m.i.

In mijn beleving zwaar overpriced, voor dat geld verwacht ik op zijn minst wat complicaties. Ik snap eerlijk gezegd niet hoe ze bij een prijspunt zijn uitgekomen dat hoger ligt dan een Speedmaster Professional.

Heb je de complicaties bij Rolex al eens geteld… :confused:

Complicatie betekent niet altijd duurder.
De globemaster heeft een manufactuur werk zoals ik al beschreef. Een vrij recente ontwikkeling en de ontwikkelkosten van een nieuw caliber zijn gigantisch.
De speedmaster professional heeft daarentegen een Lemania caliber die al jaren toegepast wordt en de ontwikkelkosten dus al lang terugverdiend zijn. Het is bovendien een relatief eenvoudige chronograaf met ankergang zonder schakelrad en zonder COSC.
Dat neemt niet weg dat het een bijzonder goed en betrouwbaar uurwerk is trouwens. Ik zou zelfs willen stellen dat een speedmaster professional underpriced is!

Ko

1 like