Van waar die eneorme prijsstijging van Audemars Piguet?
Ik heb in 2014 een Iphone bij de Apple Store in Oberhausen gekocht en daarna even bij juwelier Juwelier Rüschenbeck binnengelopen en een Tudor BB gekocht.
Vervolgens een leuk gesprek gehad over horloges met de verkoopster welke mij een AP Royal Oak (met die blauwe wijzerplaat) liet zien, die op dat moment ca 10-12K kostte en de chronograaf liet ze zien kostte rond de 18-20K kostte. Toen vond ik dat belachelijk veel geld, maar als ik me nu bedenk dat ik met een investering van ca 12K nu een horloge in bezit had van ca 54K…
Kijk Rolex is ook duurder geworden, maar niet 4-5x zoveel.
Ik zal dit keer een meer serieus antwoord geven op jouw vraag.
Dat AP meer is gestegen dan komt in de eerste plaats omdat er meer vraag is dan aanbod.
Dat AP meer is gestegen in verhouding ten opzichte van Rolex zoals jij aangeeft komt, omdat de modellen van AP in een lagere oplage worden geproduceert dan Rolex dat doet. Minder= zeldzamer= zorgt voor hogere prijs.
Misschien een serieus antwoord, maar een onvolledig antwoord. Kleinere oplages zorgen niet alleen voor een hogere prijs. Men moet het product ook willen. En de fabricagekosten doen ook een duit in het zakje. De hype. Beetje FOMO (Fear Of Missing Out). Ego problemen. Teveel rendement op je crypto. Opkomende economieën waar meer bling aantrekkellijk wordt gevonden. Etc. Etc. Er zijn zoveel factoren waarom het ene merk wel en het andere minder stijgt. Of zelfs horloges binnen een merk. Bij AP gaat het ook alleen maar op voor de Royal Oak. Er staat in het blauwe een niet Royal Oak AP, en die is echt een stuk moeilijker te slijten.
Had deze inderdaad al voorbij zien komen door de vele upjes. Dit is één van de weinige exemplaren die mij ook niet kan bekoren. Maar alsnog, circa 2 maanden verkoop tijd is nog niet heel verkeerd, toch? En die paar honderd euro verlies moet ingecalculeerd zijn, aangezien het niet bepaald een courant model is.