Maar WIJ consumenten, WIJ bepalen wat we betalen! (Stak nog zowaar even een stukje rood van vroeger in me de kop op.) Wij hebben de macht om te onderhandelen, om af te dingen, onze hakken te laten zien.
En dan zijn dit nog heel moderate verhogingen. De Zwitserse vrienden hakken met een bottere bijl
Circa 5 jaar geleden een Sinn 903 gekocht bij een Duitse juwelier. Hij waarschuwde dat de prijzen op korte termijn zouden stijgen (wat een goede verkoper ) Toch toegehapt en voor €1795 was ik de gelukkige eigenaar van deze klassieker.
Inmiddels is de 903 vrijwel niet meer onder de €2790 te vinden. De Duitsers hebben dus duidelijk naar de zuiderburen gekeken.
En waarom steeds die prijsverhogingen? Omdat wij, horlogegekken, hebberig worden van bepaalde ontwerpen en toegepaste technieken en dan ook nog los van merk of status, zodat de hele branche vrolijk de prijzen kan opdrijven
@Limbo70 Ik vond altijd al dat NOMOS zich onder de marktwaarde plaatst. Dat was ook hun missie. high end horloges maken en die bereikbaar maken voor liefhebbers. Ik denk dat de aandeelhouders nu toch wel meer geld willen zien.
Ik heb het ook gemerkt. Ik twijfel tussen een Tangente en een Club en ze zijn beide 40 euro omhoog gegaan per 1/02. Nomos is een geliefd (en wat gehyped?) merk op horlogeblogs en websites, dus ze weten dat we het toch wel gaan betalen…
Misschien kopen we zelfs sneller om toekomstige prijsstijgingen voor te zijn?
Vergis ook niet dat Nomos de afgelopen jaren enorm heeft geinvesteerd in eigen uurwerken en specifieke onderdelen. Dat moet ook terugverdiend worden. Aan de andere kant is t de laatste jaren wel hard gegaan.
We kennen toch een jaarlijkse inflatie van een paar %? Dan is het toch niet zo gek dat zaken duurder worden. De meeste loonslaven zullen ook wel een vergelijkbare salarisstijging kennen. Loon-/prijsspiraal en zo.
Ik vind de stijging helemaal niet gek.
De gebruikte materialen zullen ook onderhevig zijn aan inflatie, net als de loonkosten.
OK - iets hoger dan de huidige inflatie van 1,5% maar dit lijkt mij niet gedreven vanuit aandeelhouderswaarde.
De inflatie in Europa is vorig jaar 1,1%, in 2015 0,23% en in 2014 zelfs -0,17%, dus het is maar hoe je het bekijkt.
Uiteraard loonkost, investeringen in eigen uurwerken en onderdelen komen er ook nog bij. En eerlijk: voor die prijzen krijg je heel wat terug, dus ik heb het er nog steeds voor over.
Als er nou één merk is dat niet beschuldigd hoeft te worden van opgeblazen prijzen is het Nomos wel naar mijn smaak. En 2% is nauwelijks een inflatiecorrectie. Prachtige, zelf geproduceerde uurwerken, geweldige afwerking, ongekende service. Ik zou eerder klagen over het prijspeil van met Eta’s gevulde Panerai’s of IWC’s.