Prijsverhoging Omega Speedmaster Professional per 1-10-20 en per 1-2-23

Even een apart topic aangemaakt, naar aanleiding van eerder berichtje geplaatst in het Speedmaster only draadje.

Het viel me op de watchbase.com site op dat zowel de Hesalite als de Sapphire Sandwich per 1 oktober respectievelijk Euro 200,- en 300,- in prijs verhoogd lijken te gaan worden.

Als het grafiekje op de site in de onderstaande link klopt, dan is de 311.30.42.30.01.005 bijna Euro 1000,- duurder geworden in ruim 4 jaar tijd (ca. 25%).

Dus mocht je nog overwegen om een nieuwe te kopen, doe er (snel) je voordeel mee. :upside_down_face:

We weten natuurlijk ook, dat er over niet al te lange tijd een nieuwe Speedmaster Professional komt. Dus misschien een manier om het gat wat kleiner te maken met de prijzen voor het compleet nieuwe model ? :worried:

6 likes

Hier was ik al bang voor…

Tot een paar jaar geleden was de Speedmaster Pro een van de beste deals in horlogeland. Het lijkt of Omega zich dat ook realiseert en de prijzen omhoog gooit.

Zonde, ik als nieuwe liefhebber moet nog flink doorsparen om ooit een Speedy te kunnen veroorloven en dat gaat alleen maar langer duren zo. Mijn hoop is erop gevestigd dat de basis ‘youngtimers’ betaalbaar blijven, tussen al het LE en vintage geweld.

6 likes

Wat kostte die dan en wat gaat die kosten?

Jammer dat je grail ineens verder weg geraakt door een ik neem aan fikse prijsverhoging .

Hou vol!

4 likes

Je verwoordt het goed. Eerlijk gezegd denk ik echter dat de youngtimers voor een mooie prijs op de markt gaan komen.

Als je al een spaarpotje hebt gecreëerd is dat wellicht het moment om toe te slaan.

2 likes

Als het klopt gaat de 311.30.42.30.01.005 van Euro 4.700,- naar 4.900.- en de 311.30.42.30.01.006 zou van Euro 5.500,- naar 5.800,- gaan. Zie de grafiekjes op de sites in de links.

2 likes

Maar de pre owned markt heeft hier weinig last van.

Ook na de vorige fikse prijs verhoging was het tientjes werk bij de pre owned prijzen.

1 like

Misschien effe wat meer research doen… de prijzen van tweedehands Speedy zijn echt wel anders dan een jaartje of twee terug.

De Speedy is van een net geprijsd horloge naar het meest overpriced model op de markt gegaan.

5 likes

Dat is de Hulk op dit moment. :joy:

6 likes

Maar ik heb het ook niet over twee jaar terug, maar over de laatste prijs verhoging.

Dan heb je het over handelaars en andere geldzoekers prijzen.

Voor de Speedy gaat het over de list prijs.

1 like

Wat jij wil!

Prijsstijgingen gaan sneller dan ik kan sparen :frowning:

Dan liggen je prioriteiten ook gewoon niet bij het product waarvoor je spaart. Je moet een balans hebben. Als je een horloge wilt van 5k en elke maand 500 aan de kant legt ben je er zo en doet die inflatie en prijsverhoging van het horloge niet zoveel. Doe je er 10 jaar over… ja, dan is de kans heel groot dat je een extra 1-2k nodig hebt…

Punt is; als je spaart voor een horloge in het premium segment en elke maand 50 euro aan de kant legt ben je en niet alleen lang onderweg maar door de prijsverhogingen ook nog eens een aantal jaar langer onderweg omdat de prijzen verhoogd worden.

Dus als je echt een product wilt… kun je er actief echt goed voor sparen en zullen andere dingen moeten wijken of op een lager pitje moeten. Kun je dit niet, moeten mensen ook niet zeuren over de prijsverhogingen, want je wilt het gewoon niet graag genoeg (nu), of kan het niet betalen (wat ook niet erg is)…

Dit was meer algemeen trouwens, pak jouw reactie gewoon even ter voorbeeld.

Edit: Ik wil niet bashen naar inkomens en vermogen maar met deze reactie maar aanduiden dat waar een wil is echt wel een weg is. Maar laten we eerlijk zijn… soms is iets duurs willen in je huidige staat van inkomen en vermogen gewoon te ver gegrepen.

Je kunt het niet kunnen betalen van een horloge op dit moment gewoon niet simpelweg afschuiven op een relatief kleine prijs verhoging in relatie tot de waarde van het product.

8 likes

Een heel erg serieus antwoord op een kwinkslag.
Maar toch bedankt, en ik spaar toch al niet voor een Omega of ander “duur” merk.

2 likes

Nog maals, pakte gewoon jouw reactie even er als voorbeeld tussen uit :sweat_smile:

Ik ook niet, vind 250 euro al veel voor een horloge. Al kan ik absoluut genieten van een Speedy.

Ben wel benieuwd waarom je de Speedy overpriced vindt.

Als je het vergelijkt met andere chronograaf horloges met een 3/6/9 indeling en een zeer robuust uurwerk, welke concurrentie is er dan veel goedkoper?

(Nog los van de iconische status van dit horloge wat best een kleine premium rechtvaardigt)

Van die chrono’s met een ETA basis en een DD module erop kan ik niet als concurrenten zien (ziet er raar uit aan de zijkant en is duur om te servicen).

7 likes

Het is geen bijzonder of high-end horloge. Qua specificaties niet, qua afwerking niet. Wel mooi en een icoon, maar om er puur alleen voor die reden de hoofdprijs er voor te willen? :upside_down_face:

2 likes

OK, prima.

Als ik je 5.000,- euro geef en daarvoor mag jij 1 chronograaf kopen. Welke kies je dan (wel)?

Het antwoord dat ik zou geven zou niet het antwoord zijn dat jij wilde. Want doel je dan op een nieuw horloge? Ik zou zo’n ding sowieso niet bij een AD kopen maar grijs.

2 likes