Prijsverschil te groot?

Dag allemaal,

ik vroeg mij het volgende af: wanneer is het prijsverschil tussen verschillende modellen te groot? Je hebt natuurlijk altijd goedkope look-a-likes (geen Steinhart, Parnis en Alpha!!) maar wel van gerespecteerde huizen, en je hebt aan de andere kant de real deal.

Ik benadruk even dat ik niets heb met de populaire plakkers en dit is dus ook geen optie in dit verhaal!

De look-a-likes waar ik het over heb zijn horloge’s van bekende (manufactuur) merken of met een eeuwenoude en innovatiefe historie. (Zwitsers danwel Duits)

Hier een voorbeeld om het duidelijker te maken:

NOMOS Orion €4.360,-
18kt goud
Manufactuur handopwind uurwerk
Zichtbodem

Patek Phillipe Calatrava vanaf +/- €10.000,-
Verkrijgbaar in diverse goudsoorten (geel, rosé en wit)
Manufactuur handopwind uurwerk

Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld. Je kan ipv NOMOS ook JLC gebruiken (eigenlijk zelfs een nog beter voorbeeld), of bijvoorbeeld een Omega Seamaster vs. Rolex Submariner, etc.

Wat ik mij dus afvroeg is; waar laat jij je door leiden? Ikzelf houd wel van een karaktervol horloge, maar soms heb ik het gevoel dat wij (horlogeliefhebbers) voor de gek worden gehouden. Waarom moet die Patek zoveel duurder zijn, is hij ook zoveel keer beter? (zie post van RainerB. van een tijdje terug)

Tuurlijk speelt emotie ook mee, maar ik vraag het mij toch echt weleens af. Laten we ons niet in het ootje nemen door alle merken? Handgemaakt dit, en historie dat, maar uiteindelijk worden er duizenden horloge’s verkocht per jaar waarvan vele in het grijze circuit voor een fractie minder dan de normale verkoopprijs! Is het uiteindelijk niet gewoon een ijskoude business waar ook keihard geld moet worden verdiend?

Persoonlijk vind ik het verschil tussen nomos en stowa ook te groot.

De nomos 960 Euro, 1100 Euro (mit Saphirglasboden)
foto geleend van nomos site

eigen foto De stowa kleine secunde nu sinds prijsverhoging €480,00 met safier glasbodem

Ik geef toe, nomos heeft mooie modellen, maar ook behoorlijk duur en stowa heeft minstens zo mooie modellen voor een veel betaalbare prijs.
Ik heb dan ook voor de stowa gekozen…

Vind het totaal verschillende klokken die je hier aanhaalt. Optisch zijn ze in mijn ogen niet te vergelijken en ook niet qua afwerking!

Zelf kijk ik naar eigenlijk alles bij elkaar,…maar aller belangrijkste is dat ik hem optisch mooi vind. Vervolgens naar het uurwerk en de afwerking van het geheel (horloge en uurwerk). Daarnaast kijk ik ook wel naar het merk zelf.

Patek heeft tradities en een beleid waar ik bijvoorbeeld erg onder de indruk van ben. Het terugkopen van horloges op de markt, minute repeaters die enkel het huis verlaten nadat ze door Stern zelf gecontroleerd zijn, etc.

Prijsverschil zal er altijd blijven en voor de één is dit te rechtvaardigen en voor de ander niet.

mcfr Schreef:

Persoonlijk vind ik het verschil tussen nomos en
stowa ook te groot.

De nomos 960 Euro, 1100 Euro (mit
Saphirglasboden)
foto geleend van nomos site
http://i135.photobucket.com/albums/q136/mctazdevil
/D_101_Tan_FRONT_01.jpg

eigen foto De stowa kleine secunde nu sinds
prijsverhoging €480,00 met safier glasbodem
http://i135.photobucket.com/albums/q136/mctazdevil
/24122009195.jpg

Ik geef toe, nomos heeft mooie modellen, maar ook
behoorlijk duur en stowa heeft minstens zo mooie
modellen voor een veel betaalbare prijs.
Ik heb dan ook voor de stowa gekozen…

Ik ken de Stowa verder niet en een Nomos weleens in mijn handen gehad. Enkel waarom vind je het prijsverschil te groot… toch niet enkel omdat ze op elkaar lijken of dat je ze even mooi vind?

Afwerking gelijk?
Uurwerk net zo mooi afgewerkt?
Beide manifactuur?
Allebei even degelijk?
Bandjes van dezelfde kwaliteit?

Ik geef dit enkel aan omdat ik graag onderbouwde meningen zie, dus absoluut niet bedoeld om je aan te vallen!

Jaap-Wim Schreef:

"Is het uiteindelijk niet

gewoon een ijskoude business waar ook keihard geld
moet worden verdiend?"

Ik denk dat je het antwoord op je vraag zelf al gegeven hebt…

Natuurlijk is dit keiharde business met slechts één doel: zoveel mogelijk geld verdienen…

Het is uiteindelijk een combinatie van kunst, kunnen en techniek enerzijds en hype, het aanbod aanpassen aan de vraag en vooral: gewiekste marketing.

Maar dat is niet enkel zo bij horloges hoor…dat is bij héél veel produkten…
Is een Ferrari of een Maserati dan zoveel beter dan een Mercedes of een Audi?

Ik dacht het niet, maar het ene leeft in een geest van “exclusiviteit” (de pauw met de gouden veer), het andere in een geest van “duurzame deugdelijkheid”…

Maar “collectioneurs” of “liefhebbers” zijn dan ook geen rationele mensen…

Gelukkig maar, anders liepen we nu allemaal rond met het meest rationele horloge van deze tijd: een Casio Solar Watch…

Met Mijmerende Groeten,

Morse…

Morse Schreef:

Gelukkig maar, anders liepen we nu allemaal rond
met het meest rationele horloge van deze tijd: een
Casio Solar Watch…

Met wave ceptor wel te verstaan! :wink:

Voor mij, emotie, ontwerp, merk/historie, kwaliteit en afwerking. Bij de service heb ik een dubbel gevoel. Bij een AD ben je em soms maanden kwijt, omdat ie terug moet. Terwijl een goeie horlogemaker een hele hoop ook kan.

Ik voel me ook niet aangevallen hoor, geen probleem.
Nomos is manifactuur stowa deels, er zijn verschillen in wijzerplaat.
Degelijkheid zit bij allebei goed lijkt me, de stowa is absoluut mooi en goed afgewerkt. Schitterende kast , wijzerplaat en wijzers.
Uurwerk ziet er, vind ik, ook mooi uit.
Bandje van de nomos weet ik niet, niet zo o gelet toen ik die in mijn handen had. Afwerking absoluut erg goed.

Ik persoonlijk vond het prijsverschil niet perse gerechtvaardigd.
Ik keek ook naar historie en vond stowa meer op de originele lijken, waarvan ik nu weet dat er toch een oudere was (zie topic december aanwinsten http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,177673,189841#msg-189841 ) en dus toch nomos dichterbij komt, maar dat wist ik toen dus nog niet.

Maar goed… al met al vond ik de stowa voor mij qua kwaliteit voor geld aantrekkelijker.
Ook omdat hier standaard een glasbodem inzit bij nomos betaal je hier dus €140,00 voor.

Bidle Schreef:

Ik ken de Stowa verder niet en een Nomos weleens
in mijn handen gehad. Enkel waarom vind je het
prijsverschil te groot… toch niet enkel omdat ze
op elkaar lijken of dat je ze even mooi vind?

Afwerking gelijk?
Uurwerk net zo mooi afgewerkt?
Beide manifactuur?
Allebei even degelijk?
Bandjes van dezelfde kwaliteit?

Ik geef dit enkel aan omdat ik graag onderbouwde
meningen zie, dus absoluut niet bedoeld om je aan
te vallen!

Het is appels met peren vergelijken.

Patek Philippe is zo veel meer dan een horlogeproducent, het is geschiedenis, ze hebben de beste (en duurste) horlogemakers, de allerbeste afwerking, handgemaakte uurwerken, wijzerplaten die foutloos zijn en geemailleerd in tientallen lagen.

En Nomos, hoewel een erg leuk merk met prachtige horloges, is/heeft dat allemaal niet. Ik denk dat de prijs/kwaliteitverhouding bij PP zelf beter is dan bij Nomos. Dat ze bij Nomos weer veel duurder zijn dan Stowa ligt in vergelijkbare verschillen, weer wat verder omlaag. En zo ga je door tot je in China aankomt.

Maar je hebt imho wel gelijk dat er (andere) merken zijn die meer vragen dan naar mijn mening terecht is.

En met glasbodem is zooooooo veel leuker!(tu)

mcfr Schreef:

Ik voel me ook niet aangevallen hoor, geen
probleem.
Nomos is manifactuur stowa deels, er zijn
verschillen in wijzerplaat.
Degelijkheid zit bij allebei goed lijkt me, de
stowa is absoluut mooi en goed afgewerkt.
Schitterende kast , wijzerplaat en wijzers.
Uurwerk ziet er, vind ik, ook mooi uit.
Bandje van de nomos weet ik niet, niet zo o gelet
toen ik die in mijn handen had. Afwerking absoluut
erg goed.

Ik persoonlijk vond het prijsverschil niet perse
gerechtvaardigd.
Ik keek ook naar historie en vond stowa meer op de
originele lijken, waarvan ik nu weet dat er toch
een oudere was (zie topic december aanwinsten
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,177673,18984
1#msg-189841 ) en dus toch nomos dichterbij komt,
maar dat wist ik toen dus nog niet.

Kijk duidelijk verhaal. Zoals gezegd heb ik enkel weleens een Nomos in mijn handen gehad en was onder de indruk van de kwaliteit van dit horloge, Ik doel hierop met name op de afwerking. Vind het mede door het mooie manifactuur uurwerk een ondergewaardeerd merk.
Hoop binnenkort eens een Stowa in het echt te zien, want ben nu wel nieuwsgierig. :slight_smile:

Sorry jaap-wim maar om de Steinhart te vergelijken met een Parnis en Alpha gaat bij mij helemaal mank…Parnis nieuw te koop op de verkoop site van dit forum voor 49 euro , niks mis met de klok hoor maar wordt gewoon in china geproduceerd en ziet er qua afwerking toch echt absoluut minder uit dan de Steinhart flieger.

Steinhart wordt bij Grovana gebouwd in de Jura in Zwitserland op specificaties van Gunther Steinhart incl een 6497 Eta/unitas uurwerk erin( weet dit ook van andere forum leden) voor 350 euro.Echt geloof me als je aan een willekeurig iemand zou vragen wat dit klokje kost wordt er bijna elke keer een bedrag van ver boven de duizend euro genoemd. De afwerking staat echt op hoog nivo.

Azimuth levert exact dezelfde klok maar heet dan Jagdbomber in dezelfde maat, afwerkings nivo is ook hetzelfde maar dan tegen een prijs van 2425 euro!!:o kijk dan zijn nog eens prijsverschillen.

Je betaald dus puur voor de naam 2025 euro meer!! kijk daar zou ik dus slapeloze nachten :z van krijgen als ik een veels te dure Azimuth zou hebben aangeschaft.

Het leuke is dat ik de Steinhart Flieger nav b uhr 47 mm uitvoering die ik nu ruim 2 maanden bezit steeds meer gaat waarderen, hij zit lekker , hij is groot ( om mijn 18 cm pols is ie vet groot maar daar hou ik wel van, uiteraard persoonlijk) en heb net van forum lid Koos54:~ een geheel nieuwe krokodillen lederenband overgenomen in cognac kleur, een bijna 5 mm dikke band die echt er geweldig op staat.

Archimede maakt ook heerlijke klokken , tevens in wat kleinere maten en de prijzen voor de Flieger liggen ongeveer op hetzelfde nivo als de Steinhart . Ook in de Archimede ligt een zwitserse handopwinder.De klokken van archimede zijn wat minder hoog(10.5 tov 14.2 voor de Steinhart) wat soms wat makelijker draagt onder en overhemd met lange mouwen.

Ik vraag me nog steeds af of je de beide klokken wel is naast elkaar hebt gehouden. Volgens mij kun je dan pas zeggen wat de verschillen zijn. Een Stowa flieger en een Archimede flieger zien er bijvoorbeeld ook nagenoeg hetzelfde uit. Tijdens watch’09 heb ik echter gemerkt dat de kwaliteit van de Stowa toch een stuk beter is.
Maar als je puur op het uiterlijk afgaat dan is het inderdaad een groot prijs-verschil.

JeeWee,

Maar heb een tijd geleden een mailtje gestuurd naar Ruud Kuiper van Clockwise en die deelde mij persoonlijk ook mede dat de naam Azimuth heel duur moet worden betaald.

En hij zei ook dat hij het wel wist als het om de centjes gaat wat hij zou aanschaffen.Maar bekijk de site van Azimuth eens en bekijk de site van Steinhart eens en leg de twee fliegers eens op beeld naast elkaar, geen verschil waar te nemen.
En al zou er een klein verschil in zitten die dikke 2000 euro verschil is echt never nooit te verdedigen.

Ik weet ook dat Panerai dezelfde uurwerken gebruikt maar dan met een ander naam met wat lichte aanpassingen zoals een andere vorm van de brug en een iets andere kwaliteit veer en de kast is dan wel 300 meter waterdicht maar dan vanaf 3000 euro. Het is maar net wat je mooi vindt en of je het er voor over heb.

Da’s toch helemaal niet de essentie van deze discussie?

Overigens vind ik ze wel degelijk te vergelijken. Steinhart doet ongeveer hetzelfde als A&P, namelijk bestaande designs herkauwen, maar dan beter en dus duurder.

On topic: tuurlijk is het marketing. En wij bepalen zelf in hoeverre we hierin mee gaan. Wat is historie en traditie voor jou waard? Wat is de meerwaarde van manufactuur ten opzichte van een al dan niet gemodificeerde ETA? Allemaal emotie. Maar wat genieten we daar toch met z’n allen van! Ik vind het dus prima zo.

Bigrosa Schreef:

Sorry jaap-wim maar om de Steinhart te vergelijken
met een Parnis en Alpha gaat bij mij helemaal
mank…Parnis nieuw te koop op de verkoop site van
dit forum voor 49 euro , niks mis met de klok hoor
maar wordt gewoon in china geproduceerd en ziet er
qua afwerking toch echt absoluut minder uit dan de
Steinhart flieger.

Steinhart wordt bij Grovana gebouwd in de Jura in
Zwitserland op specificaties van Gunther Steinhart
incl een 6497 Eta/unitas uurwerk erin( weet dit
ook van andere forum leden) voor 350 euro.Echt
geloof me als je aan een willekeurig iemand zou
vragen wat dit klokje kost wordt er bijna elke
keer een bedrag van ver boven de duizend euro
genoemd. De afwerking staat echt op hoog nivo.

Azimuth levert exact dezelfde klok maar heet dan
Jagdbomber in dezelfde maat, afwerkings nivo is
ook hetzelfde maar dan tegen een prijs van 2425
euro!!:o kijk dan zijn nog eens prijsverschillen.

Je betaald dus puur voor de naam 2025 euro meer!!
kijk daar zou ik dus slapeloze nachten :z van
krijgen als ik een veels te dure Azimuth zou
hebben aangeschaft.

Het leuke is dat ik de Steinhart Flieger nav b uhr
47 mm uitvoering die ik nu ruim 2 maanden bezit
steeds meer gaat waarderen, hij zit lekker , hij
is groot ( om mijn 18 cm pols is ie vet groot maar
daar hou ik wel van, uiteraard persoonlijk) en heb
net van forum lid Koos54:~ een geheel nieuwe
krokodillen lederenband overgenomen in cognac
kleur, een bijna 5 mm dikke band die echt er
geweldig op staat.

Archimede maakt ook heerlijke klokken , tevens in
wat kleinere maten en de prijzen voor de Flieger
liggen ongeveer op hetzelfde nivo als de Steinhart
. Ook in de Archimede ligt een zwitserse
handopwinder.De klokken van archimede zijn wat
minder hoog(10.5 tov 14.2 voor de Steinhart) wat
soms wat makelijker draagt onder en overhemd met
lange mouwen.

kan me wel in het idee vinden … maar het blijft appels met peren vergelijken.
voor mij is het goed is goed en beter …niet altijd beter :smiley:

ik bedoel er maar mee te zeggen, ik zie graag een bepaalde kwaliteit maar het wil niet zo zijn dat een duurder horloge altijd beter wordt evenredig met de prijs.
er komt een punt dat je een prima horloge kunt kopen voor een bepaalt bedrag en alles wat je meer uit geeft onder de noemer kunt zetten van exclusiviteit en afwerking (of het idee ervan :wink: )

en niet om te muggenziften , alleen de automaten van nomos zijn volgens mij manufacture.

seamaster Schreef:

kan me wel in het idee vinden … maar het blijft
appels met peren vergelijken.
voor mij is het goed is goed en beter …niet
altijd beter :smiley:

ik bedoel er maar mee te zeggen, ik zie graag een
bepaalde kwaliteit maar het wil niet zo zijn dat
een duurder horloge altijd beter wordt evenredig
met de prijs.
er komt een punt dat je een prima horloge kunt
kopen voor een bepaalt bedrag en alles wat je meer
uit geeft onder de noemer kunt zetten van
exclusiviteit en afwerking (of het idee ervan :wink:
)

en niet om te muggenziften , alleen de automaten
van nomos zijn volgens mij manufacture.

:wink:

Het is eigenlijk heel simpel. Patek Philippe ontwikkeld en verkend de grenzen van wat mogelijk is als het gaat om uurwerken. Dat kost veel tijd en vooral geld. Het beste personeel om zulke uurwerken te ontwikkelen zijn vele malen duurder dan het personeel bij Nomos. De totale overhead kosten zijn daardoor groter wat ook indirect de prijzen van de ‘laagste’ modellen doet stijgen.

Als Nomos zich ook intens zou gaan bezig houden met de ontwikkeling van ontzettend ingewikkelde uurwerken dan zul je zien dat de prijzen van ‘laagste’ Nomos klokjes flink omhoog gaan.
Daarnaast zijn er nog zaken als handwerk, geschiedenis en exclusiviteit waar je zeker ook voor betaald.

En ook al is het moeilijk om te zeggen op een forum voor liefhebbers maar natuurlijk is het gewoon business. De enige bestaansreden van horlogefabrikanten is business. Wordt er niets verdiend dan gaat zelfs de beste horlogemaker failliet. In die zin heeft elk merk een markt een prijsrange en een publiek.