Dag allemaal,
ik vroeg mij het volgende af: wanneer is het prijsverschil tussen verschillende modellen te groot? Je hebt natuurlijk altijd goedkope look-a-likes (geen Steinhart, Parnis en Alpha!!) maar wel van gerespecteerde huizen, en je hebt aan de andere kant de real deal.
Ik benadruk even dat ik niets heb met de populaire plakkers en dit is dus ook geen optie in dit verhaal!
De look-a-likes waar ik het over heb zijn horloge’s van bekende (manufactuur) merken of met een eeuwenoude en innovatiefe historie. (Zwitsers danwel Duits)
Hier een voorbeeld om het duidelijker te maken:
NOMOS Orion €4.360,-
18kt goud
Manufactuur handopwind uurwerk
Zichtbodem
Patek Phillipe Calatrava vanaf +/- €10.000,-
Verkrijgbaar in diverse goudsoorten (geel, rosé en wit)
Manufactuur handopwind uurwerk
Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld. Je kan ipv NOMOS ook JLC gebruiken (eigenlijk zelfs een nog beter voorbeeld), of bijvoorbeeld een Omega Seamaster vs. Rolex Submariner, etc.
Wat ik mij dus afvroeg is; waar laat jij je door leiden? Ikzelf houd wel van een karaktervol horloge, maar soms heb ik het gevoel dat wij (horlogeliefhebbers) voor de gek worden gehouden. Waarom moet die Patek zoveel duurder zijn, is hij ook zoveel keer beter? (zie post van RainerB. van een tijdje terug)
Tuurlijk speelt emotie ook mee, maar ik vraag het mij toch echt weleens af. Laten we ons niet in het ootje nemen door alle merken? Handgemaakt dit, en historie dat, maar uiteindelijk worden er duizenden horloge’s verkocht per jaar waarvan vele in het grijze circuit voor een fractie minder dan de normale verkoopprijs! Is het uiteindelijk niet gewoon een ijskoude business waar ook keihard geld moet worden verdiend?