Weet iemand waar de prijsverschillen van een Jaeger lecoultre atmos klok vandaan komen? Ik zie de klokken overal te koop maar de prijzen lopen zover uiteen dat ik niet weet wat nou een realistisch bedrag is voor zo’n klok.
Een van de grootste bepalers van prijsverschillen is of het een vroege variant is, gemaakt door Reuter. Die exemplaren zijn veel waardevoller dan de latere versies gemaakt door JLC zelf.
Daarnaast is materiaal een belangrijke factor. Veel exemplaren zijn later vernikkeld, wat de waarde drukt. Over het algemeen zijn de wat strakker, moderner ogende modellen met originele finish meer waard.
Bedankt voor je info, maakt het weer wat duidelijker dankjewel.
Wil graag zo’n klok aanschaffen maar ik zie ze van een paar honderd euro to ver in de duizenden euro’s te koop staan. Ook voor modellen uit bijv de jaren tachtig niet meer afkomstig van Reuter. Lastig… nog maar even goed in verdiepen.
Ik laat de bijzondere gevallen zoals Marina, Tuxedo, Marc Newson’s en de vroegere Reutter Atmos met kwik en dergelijke hier even buiten beschouwing.
Er zijn een paar factoren van belang bij een Atmos, de allerbelangrijkste is de conditie van het uurwerk. Als hij recent is geserviced dan loopt hij zomaar decennia zonder issues, als hij een service nodig heeft dan ga je zomaar 500 euro in de min, en dat zonder onderdelen (http://atmos-atelier.de/atmos-service/). Koop dus alleen een Atmos die loopt.
De goedkoopste Atmos klokken zijn de Amerikaanse LeCoultre klokken, de lange Jaeger LeCoultre signatuur is net wat gewilder, maar technisch zijn ze volledig identiek. Let wel op dat je een exemplaar koopt zonder gravures of aangebrachte herdenkingsplaquette, die zitten soms vast met lijm maar vaker zijn ze in de voet geschroefd zodat je schroefgaten over houdt.
Zoals @tompj al aan gaf zijn veel Atmos’en later vernikkeld, dat doet Atmos Atelier trouwens ook voor je, maar het is natuurlijk niet origineel want ze zijn bijna allemaal verguld. De uurwerken zijn allemaal erg vergelijkbaar maar persoonlijk heb ik wat meer met de jaren tachtig versie die net even wat slanker qua model zijn. Alle Atmos klokken zijn seriëel genummerd op het uurwerk dus je kunt op internet vrij nauwkeurig bepalen uit welke periode een Atmos komt.