Ik weet niet precies hoe groot 'ie is, maar als het minder dan 38mm is, is het niet zo’n populaire maat. En dus een stuk goedkoper. De meeste kleinere horloges zijn minder duur / minder in trek. (Behalve speciale militaire horloges uit bijv. WWII waar een aparte markt voor is).
Ik zou beginnen op de helft van de vraagprijs en zeker niet te ver stijgen! Het is in geen enkel opzicht een bijzonder horloge met een bijzonder uurwerk of zoiets. Er is niets dat zo’n hoge prijs rechtvaardigt.
Die juwelier uit Made overprijst in mijn optiek al zijn horloges.
@thieuster: Je punt over de maat gaat misschien op als het om een modern horloge gaat. Dit is een vintage, en die zijn (uitzondering daargelaten) altijd kleiner; rond de 33/34mm voor een 3 wijzer en 35/38mm voor een chrono. Bij vintage spelen andere factoren dan de maat een rol voor de prijs.
Houdt er wel rekening mee dat de horloges die hij verkoopt een service beurt hebben gehad. Beginnen met de helft zou kunnen, je weet maar nooit waar je op uitkomt. De diameter lijkt me rond de 34mm te liggen, zo aan de kleine seconde te zien.
Arjen, ik ben het met je eens. Maar er bestaan ook (wat) grotere vintage-horloges en die wisselen -mede door de mode- sneller van eigenaar. Een kleine maat hoort bij die periode, maar het huidige modebeeld heeft wel degelijk invloed op de verkoop van kleine horloges.
De andere factoren die je -terecht- noemt, wegen voor het grootste deel van de potentiële kopers niet op tegen de maat / uitstraling.
Rolex maakt een grote uitvoering van de Explorer I,
Eddie Platt verkoopt de Smiths 36 en 39mm in een verhouding 1:3.
Seiko midsize duikers zijn ook goedkoper, ondanks dat het uurwerk bijvoorbeeld net zo goed is als in de grote broer.
Menno
Arjen Schreef:
Die juwelier uit Made overprijst in mijn optiek al
zijn horloges.
@thieuster: Je punt over de maat gaat misschien op
als het om een modern horloge gaat. Dit is een
vintage, en die zijn (uitzondering daargelaten)
altijd kleiner; rond de 33/34mm voor een 3 wijzer
en 35/38mm voor een chrono. Bij vintage spelen
andere factoren dan de maat een rol voor de prijs.
Arjen, ik ben het met je eens. Maar er bestaan ook
(wat) grotere vintage-horloges en die wisselen
-mede door de mode- sneller van eigenaar. Een
kleine maat hoort bij die periode, maar het
huidige modebeeld heeft wel degelijk invloed op de
verkoop van kleine horloges.
De andere factoren die je -terecht- noemt, wegen
voor het grootste deel van de potentiële kopers
niet op tegen de maat / uitstraling.
Dat is ook zeker zo.
Wat ik nog zou willen meegeven aan Joeri80 is om, zeker bij vintage, je goed te verdiepen in deze horloges, voordat je er een behoorlijk bedrag aan uitgeeft. Het horloge wat je op het oog hebt is zeker leuk (en echt), maar de staat van de wijzerplaat moet je wel op de koop toenemen, en dat moet hier invloed op de prijs hebben.
Bovenstaande zou ik willen illustreren met het volgende geval, het slaat niet op de Tissot die je op het oog hebt, maar geeft wel aan dat er ook gerommeld wordt met vintage.
Een poosje terug zag ik bij een juwelier (het was zondag en hij was gesloten) een leuke Enicar met een hele mooie wijzerplaat (zie onder voor voorbeeld). De vraagprijs was € 285,-. Veel te hoog, maar ik was er weg van en was bijna van plan het te kopen, maar ik kreeg een vaag ‘dejá vue’ gevoel van de wijzerplaat. Dat klopte ook, want het was een reprint van een vintage Omega, uitgevoerd in India, daar kwam ik al Googelend achter. En op Ebay doen die horloges maar 50 euro of zo. Je kunt ze ook vinden met andere merken horloges als basis. Dan zijn ze ‘minty’ zoals ze dat zo mooi noemen. De kasten vaak half weggepolijst en met een nieuw bedrukte wijzerplaat. Ik weet niet of de juwelier in kwestie te goeder trouw handelde, maar zoals ik zei, bij vintage, als je er substantieel geld aan wilt uitgeven: Bereid je voor.
bedankt heren!
Het lijkt me alleen lastig om zonder veel voorkennis ineens te weten of iets helemaal koosjer is.
Toch nog even 2 vragen:
weet iemand een aardige horlogemaker in de buurt van Den Haag? Ik heb een oud Tissot handopwindertje die niet helemaal lekker loopt. Als ik hem naar de juwelier breng, sturen ze hem op naar Tissot en dan ben ik meer kwijt en weet ik niet of hij echt goed gemaakt wordt.
Wow, wat een prijzen ::o. Ik kan rijk worden als ik dit soort prijzen vang… Een kwart van genoemde prijzen van veel van deze horloges is al netjes betaald.
Wel geldt:
Dat als deze horloges in NOS-staat zijn en dus niet ernstig opgeknapt, de prijs al weer wat rechtvaardiger wordt.
Als er aardig wat opknapwerk in die horloges zit, hier dan de verklaring van de prijs vandaan komt waarschijnlijk.
En het is natuurlijk ook wat de gek er voor geeft (je zult net op zoek zijn naar een hele nette Pontiac of Certina…).
Echter, qua merk en model zijn een een aantal horloge’s qua marktwaarde de prijs amper waard .
Ik ken ze niet, maar op hun site kwam ik wel een stopwatch tegen die me wat lijkt. Ik heb ze een mailtje gestuurd. Nog geen antwoord.
Overigens vind ik hun contact-formulier om te mailen onzinnig: waarom zou ik mijn adresgegevens bekend maken? Mijn naam en emailadres is meer dan voldoende. Zelf laten ze ook niet weten waar ze zitten (Althans, ik kan hun adresgegevens niet vinden).
Ja, maar als ik nu een Tissot ergens koop die niet helemaal lekker loopt, ben ik ook meteen 150 euro kwijt voor een onderhoudsbeurt. Of kan dat ook goedkoper?
Of moet je er gewoon voor zorgen dat de klok die je koopt goed loopt?