Prijzen en valkuilen bij zoektocht naar een Chrono-matic ?

Seiko 6139 :stuck_out_tongue:

1 like

Of een Zenith El Primero met 3019PHC

2 likes

De Breitling Navitimer 1806 / 1808 komen ook nog wel eens interessant voorbij.
Voor een originele heb je wel minimaal €2k - €2,5k nodig. Zeker als je er 1 uit 1968 wilt, een pre-series.
Oa te herkennen aan het zwarte datumwiel en het woord Chronomatic ipv Chrono-matic.
Deze '68-er heb ik vorig jaar aangeschaft en heeft een Calibre 11:

Het zijn grote klokken maar dragen erg comfortabel omdat ze relatief dun zijn.
Let wel op de originaliteit, vaak zijn de wijzers vervangen door versies die aan het einde ‘dicht’ zijn.

3 likes

Voor 1500 wordt echt lastig denk ik. Wellicht gaan kijken naar merken als Dugena inderdaad. Anders doorsparen tot 2500, want dat ben je volgens mij tegenwoordig wel kwijt voor een mooie Breitling of Hamilton met Cal.11. Helemaal nu Hamilton met een remake komt verwacht ik dat de prijzen van de originele Chrono-matics alleen maar meer zullen stijgen :sweat:

Succes met de zoektocht!

2 likes

tip

-: blijf weg van de C cases (of ze moeten heel goedkoop zijn)
-: blijf weg van de cushion/vierkante cases (of ze moeten heel goedkoop zijn)
-: blijf weg van de Cal 15 uurwerken
-: zorg er voor dat de Heuers / Breitlings 100% origineel zijn
-: liefst geen cal 11 maar minimaal 11.2 of 12 (ivm technische problemen)
-: bekende en gedocumenteerde service history

beter iets (of veel) meer uitgeven voor een geweldig exemplaar dan weinig voor een “mwoah” exemplaar

5 likes

laat maar, ik ben het teveel met je eens eigenlijk.

Toch kan zo’n C-case met Cal. 15 ook best leuk zijn imho👍

8 likes

smaken verschillen :wink:

1 like

Dit is inderdaad een van de uitzonderingen wat mij betreft!

ja , dat kan idd , maar mijn ervaring leert dat iedereen op een gegeven moment weer wat anders wil / zoekt , en dan kun je maar beter een exemplaar/model hebben dat makkelijk door te schuiven is (voor gelijk geld of zelfs voor iets meer) dan een model waar je mee moet lopen leuren

maar als je absoluut een C kast met cal 15 helemaal geweldig vind ben ik de laatste om daar iets van te vinden natuurlijk :slight_smile:

Yes, daarom had ik mn bericht ook verwijderd :wink:

Ik heb overigens ook een 1553 die ik helemaal geweldig vind en deze zijn mijns inziens niet echt moeilijk door te verkopen als 1 van de uitzonderingen.

Heb ook cal 15’s gehad van andere merken met C of cushion case vormen en dat was niet zo simpel om daar vanaf te komen.

Dit zijn concrete tips waar ik wat aan heb @ReneJK

Maakt de zoektocht echter wel een heel stuk specifieker en stemt als liefhebber van cushion- cases ook tot nadenken. Ik veronderstel dat je deze tip over de cases baseert op minder vraag, dus lagere prijzen. Als dit verdisconteert zit in een vraagprijs, ook een minder probleem lijkt me, of staan veel van deze modellen kwalitatief slechter bekend?

Wat de calibers en originaliteit betreft, dacht ik overigens hetzelfde, maar prijsverhouding tov kwaliteit/model/referentie/historie blijft een flinke studie op zich :wink:

Breitling top time wellicht een optie? Is er ook als Panda en binnen het budget wel te vinden via Ebay. Overigens wel het idee dat er relatief veel met Breitlings word gesjoemeld tov bijvoorbeeld een Hamilton of Heuer.

1 like

Lees makkelijk ipv moeilijk :slight_smile:

1 like

Zijn er intussen een aantal gepasseerd die jammer genoeg allen wegens kwaliteit, verkopers die geen info willen/kunnen geven en/of prijs mij niet passen. Mocht iemand nog een goede tip hebben ? :slight_smile:

Verschillen tussen caliber 11, 11.1 en 12 http://onthedash.com/docs/ChronomaticMovements.html

Duidelijk in beeld gebracht voor de techneuten.

4 likes

Weet niet of deze nog beschikbaar is, maar wel een mooie!

2 likes

Wil dit zeggen dat deze niet origineel is? Zwarte datum en chrono-matic

@ReneJK: heeft deze een calibre 11 of 12?

Mvg,
Msschlck

Poe dat durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat voor de eerste series geldt dat ze Chronomatic en een zwart datumwiel hebben.

Kleine toevoeging: ook te herkennen aan een chromen rand om het datumvenster heen. De foto hierboven is grijs gespoten/geverfd. Bij mij zie je een glimmende rand: