Prijzen SEIKO SBDX012

De SEIKO SBDX012 MM300 heeft mijn interesse gewekt. Heeft iemand enig idee wat gangbare marktprijzen zijn voor dit model, zowel nieuw alsook tweedehands?

Reken op 3K voor een mooie gebruikte. Moeilijk aan te komen hoor…

2 likes

Flink aan de prijs. Is de afwerking en het uurwerk zo mooi bij deze??

1 like

Het is in principe gewoon een MM300 met 8L35 uurwerk. Enige verschil zijn de gouden accenten en het aantal van de oplage (gelimiteerd)

1 like

De standaard MM300 is gebruikt grofweg 1300-1650 afhankelijk van staat. De meerprijs van de SBDX012 komt grotendeels door het “LE effect”.

Over de 8L35: "The movement is an 8L35, an undecorated and unadjusted version of the high-end Grand Seiko 9S55. "

1 like

Ja, ok, maar een standaard MM300 is dus al richting de € 2.500,- . Uitvoering met goud, gelimiteerd, gaat de prijs iets omhoog. Logisch.

Maar ik bedoel dus meer:
Voor dit geld koop je ook bijvoorbeeld ook een Oris duiker. Wat maakt deze Seiko MM300 nou dat hij dat geld waard is. Ik zeg niet dat hij het niet waard is he, maar dan moet de kwaliteit toch heel erg hoog zijn.

Kijk, een 8L35 is al geen 7S26 ofzo, maar de rest moet dus ook echt heel dik in orde zijn. Veel meer dan een SKX007 om maar iets te noemen, wat al echt geen slecht horloge is…

1 like

De kwaliteit van een MM300 is ook heel erg hoog. Het uurwerk is subliem

1 like

Dit is in de horlogewereld een interessante vraag. Lastig te beantwoorden, omdat het niet alleen ligt aan het horloge, maar vooral of je het prijsverschil er voor over hebt. Is een Seiko Sumo echt 350 euro meer waard dan een Casio van een paar tientjes? Is een Rolex echt 6000 a 8000 euro meer waard dan een Seiko Sumo? Meer een borreltafelonderwerp dus eigenlijk. Het opsommen van eigenschappen als “mate van afwerking” of technische specificaties is niet voldoende. Jij bepaalt zelf of hij dat geld waard is.
Ik snap dat je liever hoort: Ja, de MM300 is precies waard wat hij kost, of Nee, de MM300 is eigenlijk 160,45 euro te duur. :smile:

4 likes

Ik zou voor de ‘standaard’ sbdx017 gaan. Ik weet er nog wel 1. :wink:

1 like

Haha, nou nee, niet direct. Ik merk gewoon dat ik nog altijd bij Seiko een gevoel hebt van: Je koopt toch “maar” een Seiko.
Waarschijnlijk helemaal onterecht, want ik heb meerdere mensen gehoord dat een hoop dure Seiko’s echt een afwerking hebben die Rolex te boven gaat (misschien niet alle modellen, maar toch).

Maar Seiko komt bij mij maar niet van dat stigma af…
Misschien moet ik er gewoon eens een paar vast houden en zelf vergelijken… Maar ja, bij welke juwelier vind je nou Rolex en Seiko onder één dak? :stuck_out_tongue:, om maar eens een dwarsstraat te noemen.

Ik snap je punt overigens wel @Hieronimus

Gewoon wat lezen over Grand Seiko, bv de stickies hier:
http://forums.watchuseek.com/f642/
Deze filmpjes thuis kijken:
https://www.youtube.com/results?search_query=grand+seiko+factory

En daarna voor het contrast kijken naar die vermaledijde Seiko 5’s die verduiveld degelijk zijn:
https://www.youtube.com/results?search_query=seiko+5+review

Op ebay zie je verder bv de vintage King Seiko’s qua prijs niet echt achter blijven bij de Longines en Omega’s, de vintage duikers en chronografen zitten ook al een tijd flink in de lift.
Tenslotte, die quartz Seiko’s van €120 bij de Kijkshop dan? Daar zou ik meer vertrouwen in hebben dan in een Michael Kors/TW Steel/Armani e.d. van €280-€450

Tjonge, ik lijk wel een Seiko Ambassador opeens. Heb ik dan niets tegen Seiko? Nou, behalve wat de Japanners mijn familie één generatie terug heeft aangedaan zonder daar (zoals de Duitsers wel deden) rekenschap van af te leggen niet zo veel nee.

2 likes

Toevallig heb ik vandaag zelf een 5 aan.

Maar die kwaliteit vond ik zelf maar zo zo…
De productiefilmpjes heb ik gezien, en ben ook fan van springdrive technologie.

En toch…

1 like

En een nieuwe?

Moet me ook dringend eens inlezen dan :innocent:

1 like

Haast onmogelijk te krijgen…

Ik heb den NOS exemplaar gevonden welke ik mid september kan ophalen

2 likes

Ik weet dat ze moeilijk zijn te vinden, maar wat is dan een gangbare prijs. Ik begrijp uiteraard dat je liever niet kwijt wilt wat jij ervoor gaat betalen

Heeft de bezel insert van de SBDX012 ook goudkleurige accenten of is dat zilverkleurig? Ik kan dat maar moeilijk zien op de foto’s op het net

Zo te zien goudkleurig:

1 like

Ja, lijkt idd zo. Heb ik ook direct een idee over de vraagprijs van een nieuwe. Thanks

Goudkleur inderdaad en die prijs op EBay is inderdaad wel markt conform ja

1 like