Prijzen tweedehands horloges

Nou Nick,zoals het er nu uitziet kan jij best een ETA uurwerk servicen.
Niet veel meer moeite dan op de clinic.
Overigens heb je de samenstelling van de 2892 A2 al in jouw bezit.
Over vijf jaar doe jij heel wat anders.

Ja, de prijzen schieten bij veel vintage horloges als paddenstoelen ophoog.
Maar zolang de kopers die prijzen blijven betalen, dan is het evident dat die prijzen zo blijven en zelfrs nog hoger gaan worden.
Ik ben zelf voornamelijk bezig met le Coultre horloges en moet helaas constateren dat de vraagprijzen alsmede de prijzen die er nu voor worden betaald zeker in de laatste 6 jaar met factor 4 zijn gestegen.
Daarbij is het ook ongelooflijk dat sommige verkopers onderdelen hiervan aanbieden in de markt voor prijzen die vele malen hoger zijn dan dat ze ooit zijn geweest.
Alleen weten de verkopers donders goed dat zonder dat speciale onderdeel het horloge nooit zal werken en dus niets waard is.
Conclusie, de prijzen blijven stijgen naarmate de vraag naar vintage hoger wordt.
Dit geldt ook voor degene die deze uurwerken repareren, de onderdelen worden immers schreeuwend duur.
Dan is het begrijpelijk dat een verzamelaar die zijn vintage wil later repareren zich tien keer verslikt als hij de kosten hoort die hij moet betalen voor een service resp. reparatie voor een horloge uit zijn/haar collectie.

4 likes

in mijn huidige horloge zit een ETA a01-171. heb al wel het service schema gedownload ;). De Maan die er in september aankomt ga ik sowieso zelf aanpakken. Maar die was ook iets goedkoper :slight_smile:

Het is een kwestie van gewoon doen, de eerste stappen heb je al lang gedaan,
In september gaan we nog wat fijne kneepjes behandelen. Komt goed, komt goed,
Heb je de topic van Harry al gezien, die heeft een Elma helemaal opgeknapt.
Fantastische klus.
deze topic bedoel ik, NA: Elma

1 like

Ik maak me er niet zo druk om. Uiteindelijk betreft het een vraagprijs. Iemand mag vragen wat hij/zij wil. Vraagprijs is nog geen verkoopprijs.

Het blijft aan de eigen zijde altijd een afweging van, is het betreffende artikel mij dat geld waard? Zo ja, dan koop ik het wel zo nee dan niet…

Aan de verkopende zijde: je hebt maar 1 iemand nodig die bereid is de prijs te betalen. Zit je niet op een schopstoel, zou ik ook de hoofdprijs vragen. Iedereen mag van mij mijn Oris Aquis af komen halen voor 3/4/5k euro’s hoor. Dat niemand dat doet is een tweede. Maar ik hoef er dan ook niet van af. Is hij te koop? Ja, bijna alles is te koop… Maar het hoeft niet weg :slight_smile:

Eerst een topic over de prijzen van Rolex, en nu hetzelfde over ‘ouwe meuk’? En nog steeds gebruiken mensen rationele argumenten inzake hun horlogeovertuigingen :grinning:

Reden dat ik soms n re issue prefereer, waar vaak hedendaags gangbare uurwerk en onderdelen in zit.

Ook de water bestendigheid kan bij vintage wel eens n probleem zijn.

Understatement van het jaar :joy:

1 like

Tja, je kan ook een boterhamzakje om jouw hand doen en dicht plakken met een pleister.
Dan heb je wel een hand waar je dan niets meer mee kan doen onder water.
En je kan heel gewoon jouw horloge afdoen, dan heb je ook geen boterhamzakje nodig.
Je kan natuurlijk ook niet in het water gaan
Als laatste, als verzamelaar zal je misschien ook wel een duikhorloge hebben, dus kan je die aandoen.
Probleem opgelost.

1 like

Dat klopt. Het hangt ook af van welk model. Van een race chrono verwacht ik op de gebied minder dan v n duik chrono.

Toen ik het schreef had ik n oud artikel over de turtle in mn achterhoofd. Daar vergeleken ze destijds net uitgebrachte re issue met het origineel. En daar kwam ook de vraag naar voren als je moest kiezen tussen de 2. Bij dit model had ik gekozen voor de re issue. Praktisch door de nieuwe onderdelen, zeker waterdicht, en de opgelegde indexen vind ik mooier. En na wat modjes v Rob nog leuker.
En toch de imho goed gelukte ouwe uitstraling.

Maar ik begrijp ook wel degelijk dat vintage zo zn charmes kan hebben.

Ik ben de plomp in geschoven met zowel een Tudor Submariner 79090 uit 1990 als een Seiko 6309-7040 uit 1980 zonder bekend te zijn met de service-historie. Het ging min of meer per ongeluk, ik lette er niet op, maar beide horloges gaven geen krimp. Nu zwem ik dus gewoon wel mee, ook bewust.

1 like

Dat zou ik dan ook maar doen, als je niet mee zwemt, zou je wel eens naar de bodem zakken

1 like

De vintage horlogemarkt zal niet snel verzadigd raken denk ik, er wordt nu al veel minder moois aangeboden dan een aantal jaar geleden omdat er simpelweg veel minder oude horloges zijn dan dat er klokken of antiek is.

Tevens is vintage polshorloges ook nog niet zo oud, 1910-1990 terwijl klokken en antiek al veel langer bestaat en er dus veel meer van gemaakt is.

Compleet mee eens!!!, met zoveel dingen laatste tijd dat ik denk… ik koop het wel lekker nieuw! :wink:
De concurrentiestrijd van internetbedrijven is groot :wink:

Volgens mij liggen er nog heel erg veel horloges in oude laatjes, maar dat worden er wel steeds minder. Ik ben altijd op zoek naar opknappertjes die niet lopen. Nu ben ik een beetje gestandaardiseerd op Tissot, en daar komen nog regelmatig projecthorloges van langs. Maar ga ik bijvoorbeeld naar niet lopende Omega’s zoeken, dan blijken die er veel minder te zijn, bijna alles is al opgelapt door Koreanen en andere Aziaten omdat dat financieel interessant is. Dus blijf ik maar bij de goedkopere merken. :sunglasses:

3 likes

Klopt, er liggen er nog genoeg in lades maar meeste is natuurlijk stuk of lelijk. Echte topstukken worden er nog maar weinig aangetroffen in lades en wat men wel nog vind is in 2 stappen bij een handelaar of verzamelaar terwijl dat voorheen altijd op rommelmarkten etc terecht kwam.

Op rommelmarkten vindt je daarom ook vrijwel niets meer.

Trouwens, mocht je nog projectjes willen stuur mij ene PB, ik heb nog een hele boel leuke projecten die ik voor scherpe prijzen van de hand doe, ook Tissot, Omega etc.

2 likes

Ik zit nog niet zo heel lang in de vintage horloges, dus over lange termijn trends kun jij ongetwijfeld meer zeggen dan ik. :blush:
Bedankt voor je aanbod, mocht ik me gaan vervelen kom ik bij je terug. Op het moment is daar niet echt sprake van, heb denk ik nog wel een stuk of 20 projecten liggen… :joy::joy::joy:

1 like