Prijzen tweedehands horloges

Ik loop al een tijdje mee. Ben dit jaar 52 geworden en bezig de horloge hobby nu zo’n 20+ jaar.

Wat mij de laatste tijd opvalt zijn de prijzen die men durft te vragen voor sommige tweedehands horloges die al wat langer op de markt zijn.

Vaak gelijk aan of meer dan de nieuwprijs toenertijd en vaak zonder enige service of service history. Dan kan je op 10 vingers natellen dat een, vaak dure, service nog bovenop de tweedehands prijs komt.

Wat rechtvaardigd nu deze prijs? Ik kan het niet beantwoorden, snap het niet. Ze zijn niet (altijd) schaars. Uurwerken zijn nog steeds actueel, vaak ETA. Er komt nog een service van vaak honderde Euros bovenop.

Zijn we langzaam aan het doorslaan, wat vindt/denk jij?

4 likes

De stijging van de nieuwprijs van de horloges

4 likes

De hoeveelheid centjes die ik op dat moment heb, hoe graag ik het horloge wil, en of ik de aanschaf rechtgepraat krijg bij mijn betere helft.

9 likes

Vertel svp welke horloges op jouw shortlist staan! Wellicht zijn er leden met ideeen of met horloges waar ze wel vanaf willen!

2 likes

Die einzeiger van Hans is wel een mooie voor mijn shortlist. Maar dat is niet tweedehands…

2 likes

Nieuw Topic?? :blush:

2 likes

We zijn zo langzamerhand aan het door slaan! Ik vind dus dat je daarin gelijk hebt.
Het is inderdaad zo dat de prijs gerelateerd is aan het aanbod maar dan nog.
De grote merken voeren met enige regelmaat prijsstijgingen door welke hoger zijn dan gewone inflatiecorrecties
Op dit moment zijn vintage horloges erg populair en een aantal modellen springen daar uit. Dat zal wel een mode dingetje zijn. Kijk naar antieke Friese staartklokken. 30 jaar geleden gingen deze klokken richting de 10000 gulden. Nu mag je blij zijn als je er 300 euro voor krijgt. Ook antiek is enorm gekelderd in prijs. Simpel omdat er minder vraag naar is. Maar er komt ongetwijfeld een moment dat antiek weer in is. Dan zullen de prijzen wel weer stijgen. En op een goed moment is de markt voor vintage horloges verzadigd en zullen deze wel weer iets zakken in prijs.

Dit is mijn theorie. Ik ben geen expert noch econoom. Een ieder die zegt dat ik ongelijk heb en daar heilig van overtuigd is raad ik aan ieder vintage horloge wat op zijn pad komt op te kopen. Sommige doen dat vermoedelijk al. Ik ga mijn vingers er niet aan branden, het blijft immers gewoon speculeren.

4 likes

In welk opzicht is dat vreemd?

Het is niet zozeer vreemd. Dat heb je mij niet horen zeggen. Het is een constatering. Merken kunnen dit doen zolang de vraag blijft.

Ik snap het punt ook niet. Alles wordt toch duurder in de loop van de tijd?

Precies, wat denk je van cost of labor, of huisvestingskosten, investeringen, grondstoffen, etc. Alles is aan verandering onderhevig.

Rationele discussies voeren over het prijsbeleid van luxe goederen (elk luxe goed, niet alleen horloges) is totaal zinloos.

7 likes

Dat alles duurder wordt is inderdaad logisch, dat heet inflatiecorrectie. Maar dat is maar een paar procent per jaar. De stijging van de prijzen van de horloges is vaak meer dan een paar procent.
En verder vind ik dat @Supah gelijk heeft.

1 like

ETA service kost geen paar honderd euro hoor

Niet? Wat dan? Toen ik mijn Longines kocht, vertelde de juwelier dat een service zeker 350 euro zou kosten (vind ik erg duur en hoop dat ik het over vijf jaar zelf kan :wink: ).

Ja… de juwelier. Daar gaat het mis.
Die stuurt m op naar een service centre, krijgt m terug, zet 100% op de prijs die hij zelf moet betalen en tada!

Zoek een horlogemaker…

1 like

Bij een beetje horloge maker ben je denk ik onder de 100 net wel klaar

Precies.We hebben een overspannen markt nu.

Absolute topstukken zullen hun waarde houden (stalen PP vintage complicaties), net als significante horloges (pre moons, subs big crown, dat werk).

Het spul dat net daaronder zit zie ik nog eens hard dalen in prijs.

1 like

Je mening ventileren, deze verdedigen en het zinloos vinden om een rationele discussie te voeren :grin:

1 like

Als je jaren 30 industriële spullen, een mooi bureau of jaren 60-70 meubels hebt (niet helemaal antiek) dan is de waarde juist flink gestegen.
Dat prijzen van tweedehands artikelen trendgevoelig zijn onderstreept dit des te meer natuurlijk.

1 like