Prim-Spin

Een tijdje geleden kwam ik erachter dan ik nog niet alle voormalig Oostblok horlogemerken bij elkaar gescharreld had. Prim was daar één van, Tjechoslowakije(Tjechië)
Dit kwam ter sprake in de Rusland/CCCP enz groep. Ik had geen idee dat we daar een halve Tjech hadden. Die me wat tips gaf.

Nu een paar weken later, krijg ik een pakketje thuis gestuurd, nadat er om mijn postadres gevraagd was.

Kameraad @LVA was zo vriendelijk geweest om tijdens een reis naar Oost-Europa iets mee te nemen. Een keurig horloge met mooie patina en opvallende gestroomlijnde lugs.
Blijkbaar heeft het de bijnaam spin. En dat klopt wel als je hem ziet. Nogmaals zo zie je maar, tis een bijzondere groep mensen op HF. Thnx @LVA.
Maar ook dit leuke forum, dat is al een “treat” op zich om er doorheen te scrollen.

32 likes

Rádo se stalo! :grin:

2 likes

Leuke actie en dito horloge. Klaar met de hobby nu? :grin:

3 likes

jsem ti věčně vděčný

1 like

Wat denk je zelf? Ik verkoop nu de boel voor 1 supermooie, chique-de-friemel echte hoogstandje van horloge? Nee,geen gezicht in mijn vitrine, zo leeg. Ik mis vast nog een paar merken.

1 like

Woord van de maand :joy:

1 like

No you’re not :rofl: en chique-de-friemel past niet bij jou :wink:

1 like

Wat een leuk horloge Bill. Doet me, qua kast ontwerp, denken aan een ander ‘oostblok’ horloge namelijk de Russische Kirovsky ‘Crab’. Gezien jouw nogal uitgebreide collectie Russen heb je er misschen zelfs zelf wel een.
Ik bedoel deze:


(plaatje van het WWW gepikt)
Ik heb er zelf geen, maar het staat al een tijd hoog op mijn wensen lijstje. Helaas ben ik tot nu toe nog geen mooi exemplaar voor een redelijke prijs tegen gekomen.

Wat velen misschien niet weten is dat de bekende HEMA / Ancre horloges (die met het stuurwiel logootje) vaak ook uitgerust zijn met een Tsjechisch Prim uurwerk, zoals bijvoorbeeld deze in mijn collectie, met een Prim-68-4 caliber.

6 likes

Ik heb die links onder. Rood/bruine. Ik had ook die ene met turquoise maar de wijzerplaat was echt niet meer te herstellen. Uiteindelijk heb ik het uurwerk doorgestuurd naar iemand van HF die anderen er weer mee kan helpen

1 like

Interessant dat je die ook hebt. Als je nu de Tsjech met de Rus vergelijkt, hoe identiek zijn de kastjes dan? Mogelijk komt de Prim kast uit de zelfde (Russische) fabriek?

Zal ze morgen op elkaar leggen en gelijk ook het sluitsysteem vd backcase vergelijken.

Bij de crab zie je wel duidelijk Sovjet sterren als ik me niet vergis en tevens merkjes. Bij deze geen idee.

Heel leuk merk en horloge , mooie vondst :+1:

Wat een leuke aanwinst weer Bill! En natuurlijk een geweldige actie van LVA.
Veel draagplezier gewenst.