Prisma 14k incabloc

Goedemorgen!

Ik ben op zoek naar een dresswatch en kwam deze prisma tegen:


585 en een kroontje op de achtergrond.
Wie kan iets vertellen over de leeftijd van dit horloge en de waarde?

Bedankt!

Nassau

Hier zie je wat gegevens over het merk: https://watch-wiki.org/index.php?title=Prisma

De kast (zoals je al schrijft 14 karaat) schijnt van Duitse makelij te zijn (kroon) en het werk ook aangezien er geen Swiss Made op de wijzerplaat staat.
Ik schat jaren zestig.

Bedankt! Ik had op de watch-wiki al iets gevonden inderdaad.Zijn deze horloges, mits goed onderhouden, nog betrouwbaar? Zijn er bekende euvels?

Hoi Nassau,

Ik denk dat dit mijn oude Prisma is. Die liep primašŸ‘

Even een simpele vraag, ik heb ook zoā€™n soort horloge in bezit, alleen zonder datum. Nu vraag ik mij af hoe je deze opwindt, horloge is een erfstuk, dus ik hou hem graag nog heel. Wellicht zijn ze weer in de mode als mijn zoon hem erft. dus wie heeft er wat technische achtergrond voor me?

Draaien aan de kroon. Als dat niet gaat is er iets mis en moet het horloge naar de horlogemaker (niet naar de juwelier die het doorstuurt)
En aangezien een horloge na 5 - 10 - 15 jaar of meer op de plank sowieso naar de horlogemaker moet maakt dat dus geen verschil.
Je kunt ook wachten tot je het aan zoonlief geeft, dan krijgt hij een werkend horloge en dat is natuurlijk wel zo aardig. :slight_smile:

haha, dat vermoeden van het draaien had ik al, vraagme wel af of het uit maakt welke kant je dat doet, en hoe vaak, en merk je als het horloge "vol"zit?

Als je tegen de kroon aan kijkt net zo als de wijzers van een horloge draaien.
Je mag wel een beetje kracht gebruiken, maar uiteraard alleen met duim en wijsvinger en niet met een waterpomptang.
Als de kroon niet wil bewegen is het horloge compleet opgewonden en als het toch niet loopt is er iets geblokkeerd.