Prisma 14k incabloc

Goedemorgen!

Ik ben op zoek naar een dresswatch en kwam deze prisma tegen:

585 en een kroontje op de achtergrond.
Wie kan iets vertellen over de leeftijd van dit horloge en de waarde?

Bedankt!

Nassau

1 like

Hier zie je wat gegevens over het merk: https://watch-wiki.org/index.php?title=Prisma

De kast (zoals je al schrijft 14 karaat) schijnt van Duitse makelij te zijn (kroon) en het werk ook aangezien er geen Swiss Made op de wijzerplaat staat.
Ik schat jaren zestig.

Bedankt! Ik had op de watch-wiki al iets gevonden inderdaad.Zijn deze horloges, mits goed onderhouden, nog betrouwbaar? Zijn er bekende euvels?

Hoi Nassau,

Ik denk dat dit mijn oude Prisma is. Die liep prima👍

1 like

Even een simpele vraag, ik heb ook zo’n soort horloge in bezit, alleen zonder datum. Nu vraag ik mij af hoe je deze opwindt, horloge is een erfstuk, dus ik hou hem graag nog heel. Wellicht zijn ze weer in de mode als mijn zoon hem erft. dus wie heeft er wat technische achtergrond voor me?

Draaien aan de kroon. Als dat niet gaat is er iets mis en moet het horloge naar de horlogemaker (niet naar de juwelier die het doorstuurt)
En aangezien een horloge na 5 - 10 - 15 jaar of meer op de plank sowieso naar de horlogemaker moet maakt dat dus geen verschil.
Je kunt ook wachten tot je het aan zoonlief geeft, dan krijgt hij een werkend horloge en dat is natuurlijk wel zo aardig. :slight_smile:

haha, dat vermoeden van het draaien had ik al, vraagme wel af of het uit maakt welke kant je dat doet, en hoe vaak, en merk je als het horloge "vol"zit?

Als je tegen de kroon aan kijkt net zo als de wijzers van een horloge draaien.
Je mag wel een beetje kracht gebruiken, maar uiteraard alleen met duim en wijsvinger en niet met een waterpomptang.
Als de kroon niet wil bewegen is het horloge compleet opgewonden en als het toch niet loopt is er iets geblokkeerd.

Goedemiddag, ook ik heb een erfstuk gekregen. Hij doet het nog uitstekend en is in goede staat. Is de buitenkant van het bandje ook van goud? En kunnen jullie mij vertellen wat het ongeveer waard is?

Groeten Rik

Dag Rik, vragen over waarde beantwoorden we in principe niet. Als het goud is, stel dan de karaatwaarde vast (stempeltje), verwijder het uurwerk en glas - ja dat wordt al lastiger - en weeg uitsluitend de gouden delen van je horloge.

Je toont ook geen foto’s dus eigenlijk kunnen we hier niks mee.

1 like

Ik ben nieuw hier, excuus. Probeer een foto te uploaden alleen wil het nog niet lukken😆

Je bent net lid, dan mag je dat nog niet. Zo voorkomen we eendagsvliegen die alleen maar komen vragen wat iets waard is. :peace_symbol:

Aah zo, ben bang dat ik wel zo’n eendagsvlieg ben

3 likes

Eerlijk. :wink:

2 likes

Dus eigenlijk kom ik hier niet verder. Ben vorige week wel bij een lokale juwelier geweest. Alleen was diegene niet erg behulpzaam

2 likes

Je hebt al bijna TrustLevel 1, dat gaat heel snel hier. Nog een paar keer antwoorden en een paar likes geven (mij bijvoorbeeld :innocent:) en je bent er al. Dan kun je foto’s plaatsen. Hier, nog een van mij.

3 likes

Oké, bedankt in iedergeval

3 likes

4 likes

Kan iemand de geschiedenis van deze horloge vertellen?