Ha Marjolein,
Ook nog even een reactie van een van de (weinige) dames hier. Het is bijna een buitenkansje om te kunnen reageren op een vraag over een dameshorloge want die zien we hier maar weinig Om te beginnen: wat een schattig horloge! Leuke aparte vorm
Ik ben geen echte horlogekenner en kan je niet veel meer vertellen dan mijn voorgangers, maar wie weet een paar kleine aanvullingen. Om te beginnen met de waarde: niet alleen deze, maar de meeste dameshorloges hebben weinig tot geen financiële waarde (behalve de chique merken zoals rolex of echt gouden horloges, dan is het het goudgewicht waard). Die lage waarde is ook meteen een voordeel, want je kunt nog eens een leuk klokje vinden zonder dat het je een rib uit je lijf kost en je kunt het dragen zonder zorgen. Deze oudjes zijn trouwens niet waterdicht, dus wel een beetje voorzichtig met handen wassen enzo
De tekst op de achterkant betekent dat de achterdeksel van roestvrij staal is en de voorkant verguld, met een laagje goud van 20 micron dik. Voor zover ik op je eerste foto kan zien, is dat laagje goud nog netjes en niet erg doorgesleten, dus dat is mooi!
Er zijn in de jaren 40 tot 60 of 70 best veel heel kleine dameshorloge gemaakt, dat was blijkbaar de mode toen. Ik draag graag van deze kleintjes, want ze zijn lekker licht en comfortabel (en ik vind ze persoonlijk ook heel mooi)! Ik heb niet de indruk dat ze op een andere manier werden gedragen dan als polshorloge. Mocht je het bandje ooit moeten of willen vervangen, dan kan je zoeken met de termen ‘cordette’ of cocktail watch strap, bijvoorbeeld via eBay of Etsy.
Het open maken is niet zo eng als het klinkt Het MOET natuurlijk zeker niet, maar als je het toch wilt proberen… Je zult zien dat er ergens een klein gleufje zit tussen de voor- en achterkant. Als je daar voorzichtig(!!) een aardappelschilmesje tussen zet en het iets ‘wrikt’, klikt waarschijnlijk het achterkantje er zo af. Nogmaals: hoeft niet, maar als je het met beleid doet, gaat het eigenlijk altijd goed
Voor oude horloges is het advies om ze te laten schoonmaken en smeren (= een servicebeurt) voordat je ze weer gaat gebruiken, maar mijn ervaring is dat de ‘gemiddelde’ horlogemaker niet zit te wachten op dit soort priegelwerk. Financieel is het het eigenlijk zelden of nooit waard, dus mijn strategie is maar gewoon dragen en hopen dat het goed gaat Ik ben aan het leren om zelf te servicen, maar ik ben een absolute beginneling, dus ik durf je nog geen hulp aan te bieden!
Nou ben ik inmiddels natuurlijk erg nieuwsgierig wat je zelf ontdekt hebt over dit klokje van oma in je familiegeschiedenis. Wil je er iets over delen met ons? En inderdaad: bewaren voor je dochter, vooral mét het verhaal erbij, super gaaf!!! En vintage is bovendien helemaal hip Terecht natuurlijk
Ik zou zeggen: geniet van dit leuke klokje met een verhaal en draag het misschien af en toe eens!
Groetjes van Marleen