Prisma 17 rubis dameshorloge

Hallo allemaal,
In de sieradendoos van mijn oma heb ik een klein merkwaardig horloge van het merk Prisma gevonden. Zelf heb ik nog niet eerder zo’n horloge gezien en kan er weinig over vinden. Ik weet dat mijn oma deze waarschijnlijk rond 1940 / 1950 gekregen heeft van mijn opa. Wie kan me meer over dit horloge vertellen?

Alvast bedankt voor uw reacties.

Groet, Marjolein

2 likes

Zeer waarschijnlijk een kleine handwinder. Eigenlijk zou je moeten proberen om voorzichtig de achterzijde los te maken en even laten zien wat voor uurwerkje erin zit. Mijn vermoeden is dat het uurwerkje wel eens gelijk kan zijn aan deze van mijn oma:


Let wel op: Het uurwerkje ligt in de achterdeksel van het horloge. DE voorzijde van de kast schuift daar overheen. Dus verwacht niet dat de wijzerplaat/uurwerk netjes achter het glas blijven zitten. Op mijn foto het ik het uurwerk weer ondersteboven in de voorzijde gelegd.

Even voor degene die deze dingen niet kent: Deze zijn zo’n 12mm breed. excl. kroon.

2 likes

Hallo,
Bedankt voor je reactie!
Het is inderdaad een heel klein uurwerk van nog geen 2cm lang en ongeveer 1.5cm breed. Aan het uurwerk zit een leren bandje versierd met goud kleurige schakeltjes en sluiting. Het uurwerk zelf durf ik niet open te maken aangezien het zo klein is en ik hier totaal geen ervaring mee heb. Ik ben dan ook bang dat als ik dat ga proberen ik iets zal beschadigen en dat zou zonde zijn. Ik heb nog wel een foto van de achterkant

indien gewenst heb ik ook een foto van het horloge inclusief bandje. Echter kan ik deze niet bij deze reactie plaatsen omdat ik maar 1 foto per keer mag uploaden :wink:. Ik ben vooral benieuwd naar de geschiedenis en eventueel waarde voor het geval ik deze moet verzekeren.

Groet, Marjolein

1 like

Waarde is 25E op een goede dag. De geschiedenis zou ik in de familiekring zoeken :wink:

Hallo Mark, bedankt voor je reactie! Haha voor 25E hoef ik deze inderdaad niet extra te verzekeren. Wel heel leuk om te bewaren voor mijn dochter. De emotionele waarde is veel groter. De geschiedenis hoe mijn oma eraan is gekomen en waar het horloge gekocht is hebben we inmiddels kunnen achterhalen. Ik was met name benieuwd naar de geschiedenis van dit model. Waarom het zo klein is en of het klokje ook bijvoorbeeld anders gedragen werd, kon worden dan alleen om de pols vanwege het kleine formaat. De bevestiging aan het uurwerk lijkt gemaakt op een manier waarop je het op meerdere manieren kunt dragen (ketting, horloge enz). Groet Marjolein

2 likes

Ha Marjolein,

Ook nog even een reactie van een van de (weinige) dames hier. Het is bijna een buitenkansje om te kunnen reageren op een vraag over een dameshorloge want die zien we hier maar weinig :smiley: Om te beginnen: wat een schattig horloge! Leuke aparte vorm :heart_eyes:

Ik ben geen echte horlogekenner en kan je niet veel meer vertellen dan mijn voorgangers, maar wie weet een paar kleine aanvullingen. Om te beginnen met de waarde: niet alleen deze, maar de meeste dameshorloges hebben weinig tot geen financiële waarde (behalve de chique merken zoals rolex of echt gouden horloges, dan is het het goudgewicht waard). Die lage waarde is ook meteen een voordeel, want je kunt nog eens een leuk klokje vinden zonder dat het je een rib uit je lijf kost en je kunt het dragen zonder zorgen. Deze oudjes zijn trouwens niet waterdicht, dus wel een beetje voorzichtig met handen wassen enzo :sweat_drops:

De tekst op de achterkant betekent dat de achterdeksel van roestvrij staal is en de voorkant verguld, met een laagje goud van 20 micron dik. Voor zover ik op je eerste foto kan zien, is dat laagje goud nog netjes en niet erg doorgesleten, dus dat is mooi!

Er zijn in de jaren 40 tot 60 of 70 best veel heel kleine dameshorloge gemaakt, dat was blijkbaar de mode toen. Ik draag graag van deze kleintjes, want ze zijn lekker licht en comfortabel (en ik vind ze persoonlijk ook heel mooi)! Ik heb niet de indruk dat ze op een andere manier werden gedragen dan als polshorloge. Mocht je het bandje ooit moeten of willen vervangen, dan kan je zoeken met de termen ‘cordette’ of cocktail watch strap, bijvoorbeeld via eBay of Etsy.

Het open maken is niet zo eng als het klinkt :stuck_out_tongue_winking_eye: Het MOET natuurlijk zeker niet, maar als je het toch wilt proberen… Je zult zien dat er ergens een klein gleufje zit tussen de voor- en achterkant. Als je daar voorzichtig(!!) een aardappelschilmesje tussen zet en het iets ‘wrikt’, klikt waarschijnlijk het achterkantje er zo af. Nogmaals: hoeft niet, maar als je het met beleid doet, gaat het eigenlijk altijd goed :wink:

Voor oude horloges is het advies om ze te laten schoonmaken en smeren (= een servicebeurt) voordat je ze weer gaat gebruiken, maar mijn ervaring is dat de ‘gemiddelde’ horlogemaker niet zit te wachten op dit soort priegelwerk. Financieel is het het eigenlijk zelden of nooit waard, dus mijn strategie is maar gewoon dragen en hopen dat het goed gaat :grin: Ik ben aan het leren om zelf te servicen, maar ik ben een absolute beginneling, dus ik durf je nog geen hulp aan te bieden!

Nou ben ik inmiddels natuurlijk erg nieuwsgierig wat je zelf ontdekt hebt over dit klokje van oma in je familiegeschiedenis. Wil je er iets over delen met ons? En inderdaad: bewaren voor je dochter, vooral mét het verhaal erbij, super gaaf!!! En vintage is bovendien helemaal hip :sunglasses: Terecht natuurlijk :+1:t2:

Ik zou zeggen: geniet van dit leuke klokje met een verhaal en draag het misschien af en toe eens!

Groetjes van Marleen

2 likes

Hallo Marleen,

Bedankt voor je reactie en aanvullende informatie. Het is inderdaad een heel klein schattig horloge en vind deze persoonlijk erg mooi. Open maken doe ik liever zelf niet. Ik ga wel overwegen om ermee naar een horloge maker te gaan aangezien het horloge nu niet werkt.

Het verhaal achter dit horloge is dat mijn opa deze voor mijn oma heeft gekocht toen ze gingen verhuizen naar het huis waar ze de rest van hun huwelijk hebben gewoond. Mijn vader was toen ca 6 jaar. Ze zijn uiteindelijk 50 jaar getrouwd geweest. Mijn oma is in 2001 al overleden. Mijn opa leeft nog steeds en is inmiddels 97. De juwelier waar dit horloge is gekocht bestaat al jaren niet meer.

Het horloge past precies bij hoe mijn oma was. Ze was klein van stuk maar heel verfijnd. En dit horloge is dan ook een hele mooie herinnering aan haar.

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Groet,
Marjolein

3 likes

Hoi Marjolein,
Dankjewel voor het delen van de persoonlijke geschiedenis van dit horloge, die is bijzonderder dan de technische. Ik zie je oma bijna voor me :smiley:
Ik weet niet hoe jouw 97-jarige opa is (de mijne is 94 en bijzonder helder), maar ik kan me voorstellen dat het voor hem ook best speciaal is dat jij dit horloge koestert!

Het zou inderdaad leuk zijn als het horloge weer aan de praat te krijgen is. Het standaard advies hier op het forum is: ga naar een horlogemaker, niet naar een juwelier. En er zijn hier op het forum verschillende horlogemakers actief die ook veel met vintage horloges werken. Daar is een kaart van beschikbaar, kan je bv. kijken of er iemand in jouw buurt zit… Ik zal even kijken of ik die zo snel kan vinden en kan linken naar hier.

Geniet ervan, groetjes Marleen

1 like

En hier staat de kaart!

2 likes

deze heeft mijn vrouw vorige week uit Engeland laten komen, prachtig maar natuurlijk klein horloge en loopt nog op tijd ook, voor een 20 euro inclusief verzendkosten

1 like

Hallo Marleen,

Super bedankt voor de kaart. Er zijn 2 horlogemakers op redelijke afstand dus die ga ik zeker benaderen. Hopelijk komt het horloge van oma dan weer tot leven :blush:.

Groetjes Marjolein

1 like

Wauw die is ook prachtig!

Groet,
Marjolein

1 like

Hallo @Marjoleinu,

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik het ontzettend leuk vind dat steeds meer dames dit geweldige en informatieve forum weten te vinden! Ook voor vrouwen kan de horlogerie een geweldig boeiende hobby zijn met vele aspecten van zowel de aantrekkingskracht van de mooie objecten als sieraad, maar ook de techniek en de geschiedenis.

Leuk dat je zo’n erfstukje als het elegante kleine horloge hier presenteert. Mijn dochter is gek op die kleine gouden of vergulde klokjes uit de jaren 50 en 60 en ze draagt ze graag. Ook leuk dat je hier op het Forum vertelt over de familie achtergrond van jouw Oma’s horloge.

Je gaf aan dat je ook was geïnteresseerd in het uurwerk en de achtergrond van het merk. Over het uurwerk en wat daar aan moet gebeuren om het weer tot leven te krijgen ga je vast, via de lijst van HF, een geschikte horlogemaker vinden. Over de geschiedenis van het merk wil ik dan nog wel wat bijdragen in de vorm van een verwijzing naar een leuk stukje op het web, van een van de huidige eigenaren van dit origineel Nederlandse merk, dat nog steeds bestaat. Er is wel een groot verschil met vroeger. In de periode van einde jaren '40 toen dit merk opgericht werd, betrok men de uurwerkjes (de binnenwerkjes zeg maar) van gerenommeerde Zwitserse horloge fabrikanten. Dat waren over het algemeen hoogwaardige uurwerkjes met 15 of 17 steentjes van syntetisch robijn waarmee het systeem gelagerd werd. Eigenlijk is het best spectaculair hoe nauwkeurig deze piepkleine mechanische machientjes zijn gemaakt en vaak nog steeds werken na 60 of 70 jaar!

Toen eind jaren '60 de Quartz horloges in zwang kwamen schakelde ook Prisma al snel over tot het leveren van betaalbare horloges met een (meestal Japans) Quartz uurwerk. De huidige Prisma’s worden voornamelijk in China geproduceerd in een behoorlijk goede kwaliteit voor zeer vriendelijke prijzen.

Hieronder de link naar de site waar de huidige eigenaar van Prisma wat over het merk en zijn geschiedenis vertelt:

Ter verdere illustratie en tot slot nog een plaatje van mijn eigen twee (heren) Prisma’s en een stokoud damesklokje, ik vermoed uit de begintijd van het merk, eind jaren '40, begin '50.

De groene is een mechanische handopwinder uit de jaren '70 met een Zwitsers uurwerk en die met de zilver-witte wijzerplaat is een modern met een Quartz uurwerk aangedreven exemplaar dat ik enkele jaren geleden nieuw heb aangeschaft.

Het oude dameshorloge heb ik ooit, als wrak, gevonden in een rommelbak op een beurs en zelf opgeknapt. Hier om de pols van Mevr. Lexaf. Zij draagt het verder niet maar het ligt klaar voor mijn dochter.
Beide heren horloges draag ik regelmatig met veel plezier.

Ik hoop dat jouw ieniemienie Prisma’tje het over een poosje ook weer gaat doen. Veel plezier er mee!

Lex

2 likes

Beste Lex,

Heel erg bedankt voor je antwoord. Heel erg leuk om te lezen dat de oudere horloges niet in de kast blijven liggen en weer een nieuw leven krijgen. Ze zijn allemaal ook veel te mooi om in de kast te laten verstoffen!

Ook bedankt voor de link. Het is erg leuk om wat van de geschiedenis te lezen. Er is heel wat veranderd in de loop van de jaren. Vroomshoop waar het bedrijf uit het artikel gevestigd is, ligt voor ons niet op een hele grote afstand dus misschien eens een bezoekje brengen aan deze mensen.

Wat betreft het horloge van oma, hoop ik het inderdaad een nieuw leven in te kunnen blazen zodat we het weer kunnen dragen. Opa vertelde dat er nog meer oudere horloges zouden moeten zijn dus daar gaan we nog naar op zoek, wellicht kunnen we deze ook nog redden. Ik moet zeggen dat jullie enthousiasme me wel heeft aangestoken :blush:.

Groet,
Marjolein

2 likes