Prisma dames zakhorloge

Collega medeliefhebbers,
ik heb zeer recent een prisma dames zakhorloge aangekocht. Nu kan ik over dit type zakhorloge niet veel vinden en het is mij ook niet duidelijk hoe ik de kast open moet krijgen. ik zou denken dat ik voorzichtig moet draaien maar ik zie ook een kleine inkeping zitten.
Iemand hier ervaring mee en wellicht wat meer kennis van dit horloge?
gr
Richard

2 likes

Heb je meer foto’s? Draaien lijkt me zeer onwaarschijnlijk technisch gezien. Eerder open klappen… zit de kroon aan de ‘wijzerplaat kant’ van de inkeping?

jeps…

De enige inkeping is die op de foto. zelfs met een vergrootglas vind ik niets anders

Ik denk vanuit de inkeping omlaag openklappen maar ik weet het niet zeker. Misschien iemand anders. Ik denk dat ik zelf voorzichtig zou proberen met een hard plastic pasje.

1 like

Thanks. ik ga het proberen en laat het weten. Anders ga ik gewoon langs een juwelier. ben benieuwd naar dat uurwerk. wel een grappig horloge

Dat is waarschijnlijk het meest verstandige
Cool klokje inderdaad.

1 like

Niet naar een juwelier gaan, maar naar een horlogemaker. De eerste houdt zich bezig met spiegeltjes en kraaltjes, de tweede met horloges.

Even iets kort door de bocht, voor het contrast. :innocent: Serieus, een juwelier besteedt dat ofwel uit, of gaat zelf je horloge zitten mollen met een schroevendraaier.

5 likes

thanks! het zal ongetwijfeld een trucje zijn. Op internet heb ik in ieder geval nog niet veel gevonden. Anders neem ik eerst met Prisma contact op. wellicht dat er nog een oude medewerker zich wat kan herinneren :wink:
:innocent:

1 like

Beste,
Leuke aankoop. Dit model kom je weinig tegen.
Is eigenlijk een hanghorloge.
Werd door dames aan een ketting om de hals gedragen.
Leeftijd 60 er jaren. Zwitsers mechanisch uurwerk.
Kan opengemaakt bij de inkeping.
Neem geen risico vraag anders even aan horlogemaker bij jou in de buurt.
Veel plezier ervan.
Groet Jan.

1 like

Thanks, ik waag mij niet aan het openen. Ik kwam het horloge toevalligerwijs tegen op een veilingsite en heb een bod gedaan. kon het merk niet lezen en het verraste mij bij ontvangst dat dit Prisma is. Overigens ben ik ook in het bezit van een soort gelijk horloge van het merk Bucherer. Deze is ook uit 1965! Grappige dameshorloges waarbij ik van het merk Bucherer wel vaker zoiets voorbij zie komen al is dat gelijk in een wat andere prijsklasse.
groetjes
Richard

Dit is een pendel horloge en je kan het simpel openmaken door een aardappel schilmesje tussen de sleufopening te doen en dan rustig openwippen. Deze pendel horloges zijn veel door bucheter gemaakt in vele uitvoeringen.