Prisma, opknappen of niet?

Hallo allen,

Na een tijdje anoniem te hebben meegelezen wil ik wat vragen.
Allereerst zal ik me even kort voorstellen, ik ben Martin, 36 jaar jong, en al lang een liefhebber van horloges. Sinds een paar jaar ben ik aangestoken door het mechanisch horloge virus, en ben me er wat meer in aan het verdiepen.

Ik heb al een hele tijd een oude Prisma in de la liggen, die van mijn opa is geweest. Ik heb niet het idee dat het een erg waardevol horloge is, maar vind de stijl wel aardig. Zoals je op de foto’s kunt zien is met name de kast nogal beschadigd. Nu vroeg ik me af of hij nog een beetje op te knappen is, zonder dat daar al te veel kosten aan verbonden zijn.


Groeten,

Martin

Hallo Martin,

Welkom op dit forum. Leuk Prisma horloge heb je. Zo te zien met een verchroomde kast. Geen idee hoor wat het kost, maar het is volgens mij niet zomaar even op te knappen, Er zijn wel leden die je daarin kunnen adviseren, dacht ik. Het opnieuw verchromen is wel eens op dit forum langsgekomen. Wellicht heeft het horloge voor jou ook een emotionele waarde omdat het van jouw grootvader geweest is. Dat kan je ook meenemen in de afweging om het te laten opknappen.

Groeten, Tom Vreeken.

Daar sluit ik me bij aan.

Heb ook geen idee van de kosten om de kast opnieuw te laten verchromen, maar er is een goeie kans dat een traditionele horlogemaker nog een quasi identische kast in nieuwstaat (of bijna-) waar het werk in past, heeft liggen.

Ook een onderhoudsbeurt en een nieuw glas doen al wonderen.

Hopelijk zien we binnenkort een foto van een gerestaureerde Prisma.

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

tsja, restaureren of conserveren is altijd een lastige beslissing (geldt ook voor andere oude spullen, niet alleen horloges)
heel eerlijk gezegd zou ik zo’n horloge nooit helemaal als nieuw (laten) restaureren, dat neemt toch een hoop karakter weg, en hiermee de emotionele link…

Ik zou 'm laten schoonmaken, het uurwerkje technisch helemaal OK, eventueel een nieuw glaasje, verder gewoon zo in de vitrinekast zetten…

Groet,
Paul

verchromen kost ongeveer 60 euro vergulden (20micron) kost 75 euro

info bij fred helm in rotterdam

Grappig, ik heb precies zo’n horloge, ook van m’n opa en die ziet er ook zo uit.

Ik volg deze discussie met belangstelling.