Prisma QED

Onlangs kreeg ik van de vader van een goede vriend van mij een Prisma QED horloge uit (vermoedelijk) 1975. Het horloge is destijds voor een korte periode gedragen en is daarna (in de originele verpakking) in de kast verdwenen. Door een verhuizing is het horloge na ruim 45 jaar weer tevoorschijn gekomen en kreeg ik het. Ik heb geen idee wat de tijd gedaan heeft met het binnenwerk, maar met een beetje geluk loopt het horloge weer als er een nieuwe batterij in zit. Heeft iemand van jullie ervaring met het verwisselen van een batterij in dergelijke oude LED horloges en een eventuele waarde van een Prisma QED uit 1975?

3 likes

Leuke! Qua waarde zou ik op EBay kijken wat ze zoal daar doen, het is geen high end Pulsar, Hamilton, Omega, Bulova, Girard Perregaux e.d.
Als de alkaline batterijen er nog in zitten kan je er van uit gaan dat ie heel erg overleden is. Dampen en zuur tasten de blootliggende haardunne verbindingen aan op het circuit.
Anders heb je een kans met nieuwe batterijen. Als ie alleen maar Ă©Ă©n cijfer gaat zien en niet reageert op knoppen is waarschijnlijk het kwarts kristal niet meer in orde, die waren destijds van natuurlijk kwarts en minder stabiel.

1 like

Dank Martijn!

Dan vrees ik het ergste, de originele batterijen zitten er inderdaad nog in…

Gr. Ron

Oei. Ik hoop dat er ouwe kwik batterijen in zitten, dan kan je mazzel hebben.

Daar kom ik vanzelf achter… :slight_smile: Heb een tooltje besteld om hem te kunnen openen…

1 like

Van de week een kennis van mij:Sony Walkman 32 jaar!!! geleden in kast weggelegd, en na aanzetten lopen…
Met dezelfde batterijtjes, raar maar waar.

Ik blijf er gewoon in geloven…