Onze Duitse broeders (en een enkele zuster) zetten vaak aan het eind van hun te koop advertentie het volgende neer:
Ich weise auf folgendes hin:
Es ist ein Privatverkauf von gebrauchter Ware. Der Verkauf erfolgt unter Ausschluss jeglicher Gewährleistung! Keine Garantie und keine Rücknahme!
Is dat in Duitsland rechtsgeldig en hoe zit het met Nederland?
Op zo’n manier kun ze je toch ge grootste troep verkopen, zonder dat je er wat an kunt doen.
Ik weet niet hoe goed jouw Duits is, maar hier enige uitleg:
Gebeurt op eigenlijk alle sites, ik zie het op WUS ook vaak staan.
Eric
Wij doen veel zaken in Duitsland en daar zijn de regels veel zwaarder dan in Nederland omtrent internetverkoop. Zo heb je in Duitsland dacht ik 3 jaar ruckgaberecht dus dat je de producten bij ontevredenheid zelfs naar 3 jaar nog terug kunt doen aan de verkopende partij. Zelfs is het zo erg daar dat er speciale advocaten kantoren de hele dag bezig zijn om Ebay.de af te snuffelen naar foute objecten of omschrijvingen. Als ze iets ontdekken word daar dan ook gelijk werk van gemaakt en staan er fikse boetes op je te wachten.
3 jaar? Nou, dat zou wat zijn. In Duitsland heb je bij online aankopen het recht om binnen 14 dagen het product zonder opgave van reden te retourneren, verzendkosten zijn wel voor de koper.
poisonrx Schreef:
Ik weet niet hoe goed jouw Duits is, maar hier
enige uitleg:http://www.ebay.de/gds/Gewaehrleistung-und-Garanti
e-/10000000001405063/g.html
Mijn vraag heeft betrekking op Uhrforum en niet op ebay.
Moolkeesje Schreef:
Mijn vraag heeft betrekking op Uhrforum en niet op
ebay.
Hoi Koolmeesje,
Dezelfde exoneratie-tekst zoals jij die aangaf wordt gebruikt op diverse Duitse online verkooppunten, zoals op Ebay.de, Uhrforum.de, Motor-Talk.de etc…wat de verkoper hoopt cq. verwacht ermee te bereiken is overal hetzelfde…heel kort door de bocht: “zich indekken tegen een ontevreden koper”
Op de gegeven link naar Ebay.de (http://www.ebay.de/gds/Gewaehrleistung-und-Garantie-/10000000001405063/g.html) staat uitleg hieromtrent en in hoeverre dit wel of niet juridische werking heeft, maar de reikwijdte van deze uitleg beperkt zich niet tot Ebay.de…maar is ook dus ook van toepassing op het Uhrforum.
Dan gaat 't dus om een koop, tussen particulieren:
ticothijs82 Schreef:
Dan gaat 't dus om een koop, tussen
particulieren:https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzak
en/kopen-via-internet-of-telefoon/miskoop-marktpla
ats/
In Dld. ligt dat anders, als je daar als particulier iets verkoopt zonder uitsluiting van “nazorg”, dan ben je een lange tijd aansprakelijk en zoals hierboven iemand al aangaf, er zijn echt advocaten aan het speuren naar dit soort verkopen.
Even kort door de bocht, als jij in Dld. particulier een advertentie zet voor de verkoop van je tweedehands horloge zonder deze uitsluiting, dan kan de koper tot jaren daarna nog bij jou aankloppen om een reparatie te laten uitvoeren. Als je dit dan niet doet, dan kunnen de kosten alsnog juridisch verhaald worden, met daarover heen nog een boete.
Dus er is wel degelijk verschil tussen Nederland en Duitsland, dat is wat ik wilde weten, iedereen bedankt!
Groet,
Peter.