Probleem: band te breed?

Vol enthousiasme een vers geleverd bandje (van onze sitesponsor) proberen monteren op een oud horloge.
Klik klik oude bandje los, komt met snelsluiting, dus kli… hmm…

Onder het (debiele) motto ‘harder duwen helpt’ het nieuwe bandje helemaal naar de filistijnen geholpen, de afwerkingslaag opengekrast aan de kastlugs.

Wordt een horloge voor 16 mm niet verondersteld effectief 16 mm te meten?
Is er een truc om dergelijke (overmaatse?) bandjes te monteren zonder ze onherroepelijk te beschadigen?
Eentje met losse pushpins?
Of moet ik hier een 15 mm bandje in steken?

Ik zou niet graag een nieuw exemplaar bestellen en hetzelfde probleem hebben…

Meet je op foto 2 de pushpins of de breedte van het bandje? Het lijkt erop dat de pushpins te breed zijn?

normaal gesproken is dat geen probleem als de band niet extreem stug/hard is. Band moet goed aansluiten en geen ruimte hebben aan de zijkanten. Misschien geeft het quick release systeem de problemen.

1 like

Je hebt iets met toleranties te maken. Meestal loopt het wel los. Vintage horloges hebben vaak net afwijkende maten (18.5, 18.8) en de bandjes zijn vaak ook niet zo precies. Heb 19mm bandjes die 18.8 meten bijv.

Vroeger waren -anekdotisch- bandjes ook dunner dan nu dus je komt vaak hoogte tekort, en dan kras je aan de bovenkant van de band t leer kapot aan de kast.

Soms heb je een kleine tik tegen een lug, waardoor ie iets naar binnen staan. En je meetding kan net niet nauwkeurig genoeg zijn. Zeker met interne pushpin kan je niet zoveel kanten op.

Zou de Interne pushpin eruit slopen en kijken of je met de oude bandpennen t wel passend krijgt.

1 like

Bedankt alvast voor de reacties.
Ik dacht ‘dat leer comprimeer ik wel een beetje’. Maar ook de pushpin kreeg ik niet tussen de kastoren…
Heb dit niet eerder gehad, wel eens dat een 20 mm bandje eigenlijk maar net iets meer dan 19 bleek. Dat laat een lelijke opening dan.

1 like

Dat in ieder geval nooit. De bandpen zien tussen de band en de lug is wel zo foeilelijk.
Als de band er echt niet tussen gaat zou je de zijkanten even voorzichtig tegen een slijpsteen kunnen houden, maar eigenlijk denk ik dat dat niet nodig moet zijn.

Ja, dat lukt meestal wel inderdaad. Zo’n idioot idee was dat niet.

Dat is wel apart. Leer is nogal losjes qua toleranties maar een stalen pushpin echt niet. Misschien heeft de kast (vintage, op het eerste zicht) ooit een tik op een lug gehad waardoor die een fractie van een millimeter naar binnen is gekomen. Kan je inderdaad misschien wat afvijlen - maar dan is het chroom er ook aan voor de moeite. Klote wel, sowieso. :thinking:

Alternatieve “oplossing”: de springbars heel lichtjes bol buigen. Kan zomaar een tiende millimeter of twee schelen en valt bij een ronde kast zo goed als niet op. Maar dat is dan weer minder evident met quick release.

Dit inderdaad zie je meestal niets van.

Ook ooit voorgehad. bandje schuin inbrengen en één pin in gaatje dan, andere kant met beetje kracht naar ander gaatje brengen

Of de snelsluiting verwijderen en de oude pushpinnen gebruiken. Die paste prima.