Probleem dag aanduiding Seiko5

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik mijn vriendin een Seiko5 cadeau gedaan. Het horloge loopt perfect op 1 klein puntje na. De datum wisselt keurig om 12 uur maar de dag aanduiding wisselt pas rond 3 uur 's nachts. Ik had natuurlijk graag dat deze ook om 12 wisselde naar de volgende dag dus hoe krijg ik dit voor elkaar? Is er een trucje om het horloge voor de gek te houden? Bv de wijzers om 12 uur 's avonds naar 3 uur draaien zodat de dag wisselt en dan de tijd weer terug naar 12 uur zetten?

Dank alvast voor jullie hulp/tips!

Groet, jeffrey.

Heb ik ook met mijn Seiko skx007, dus het is een meer voorkomend Seiko-probleem.

Heb ik ook.
Dat hoort volgens mij bij het kaliber 7S26; dus geen probleem of foutje, en ook niets aan te doen.

Dat hoort bij 't karakter van de 7s26 ;).

Dat hoort erbij inderdaad. Ik heb er persoonlijk niet veel last van, want meestal lig ik rond 03:00 heeeeeel diep te slapen :smiley: Het wordt misschien anders als je nachtdienst hebt o.i.d.

Dat is geen probleem, dat hoort zo.

Gr. Wouter

Nou weet ik geen oplossing, maar het zou mij ook mateloos storen. Niet omdat je er last van hebt, maar puur omdat je het weet… Het alhier veelgeprezen seiko moet het toch voor elkaar kunnen krijgen dag èn datum op het goede moment te laten beginnen.

Het uurwerk dat de tijd aandrijft, verzet ook dag en datum. Dat kost kracht. Als je beide tegelijk zou verzetten gaat dat effect op de nauwkeurigheid van de tijd hebben. Ook zal je gezien hebben de de dag via de secundaire taal naar de uiteindelijk taal gaat (die je de rest van de dag ziet), de dagverzetting is een proces dat is uitgesmeerd over ongeveer twee uur. Als je dus om 24 uur op je juiste dag wil staan, kijk je vanaf een uur of 22 naar een verzettende dag.

Volgens mij is dit niet een specifiek Seiko probleem.

robbie409 Schreef:

Het uurwerk dat de tijd aandrijft, verzet ook dag
en datum. Dat kost kracht. Als je beide tegelijk
zou verzetten gaat dat effect op de nauwkeurigheid
van de tijd hebben. Ook zal je gezien hebben de de
dag via de secundaire taal naar de uiteindelijk
taal gaat (die je de rest van de dag ziet), de
dagverzetting is een proces dat is uitgesmeerd
over ongeveer twee uur. Als je dus om 24 uur op je
juiste dag wil staan, kijk je vanaf een uur of 22
naar een verzettende dag.

Volgens mij is dit niet een specifiek Seiko
probleem.

nee, bij eta en sellita gaat is t idd ook over n paar uur verspreid. en ik denk bij miyota ook wel.

Bert1 Schreef:

Nou weet ik geen oplossing, maar het zou mij ook
mateloos storen. Niet omdat je er last van hebt,
maar puur omdat je het weet… Het alhier
veelgeprezen seiko moet het toch voor elkaar
kunnen krijgen dag èn datum op het goede moment te
laten beginnen.

Dat kan, hoor:) Zou je een digitale Quartz kunnen nemen. Doet het exact om 0:00… als ie tenminste gelijk staat:SB)-:S De Atoomklok in Frankfurt zet de digitale horloges iedere dag weer exact gelijk om…02:00, dus ja, tot hoever wil je het doortrekken? Kortom, er blijft altijd wel iets te wensen over:D

Het is maar net waar een fabrikant voor kiest, zolang er maar een filosofie achter zit. Zoals Rob aangeeft, heeft Seiko er bewust voor gekozen voor deze oplossing. Ik denk eerlijk gezegd dat het meer met de dubbele taalindex te maken heeft dan met precisie. Mijn Oris Day/Date (eta2824) horloge verandert de dag en de datum wel in 1 keer om 0:00. Zou een merk als ETA er bewust voor hebben gekozen om minder exact te zijn?

Wellicht zijn er forumleden die over dit onderwerp iets kunnen toevoegen?

Bedankt allen voor de reacties! Weer wat geleerd op het mooie forum :smiley:

Tempus Fugit Schreef:

Bert1 Schreef:


Nou weet ik geen oplossing, maar het zou mij
ook
mateloos storen. Niet omdat je er last van
hebt,
maar puur omdat je het weet… Het alhier
veelgeprezen seiko moet het toch voor elkaar
kunnen krijgen dag èn datum op het goede moment
te
laten beginnen.

Dat kan, hoor:) Zou je een digitale Quartz kunnen
nemen. Doet het exact om 0:00… als ie tenminste
gelijk staat:SB)-:S De Atoomklok in Frankfurt zet
de digitale horloges iedere dag weer exact gelijk
om…02:00, dus ja, tot hoever wil je het
doortrekken? Kortom, er blijft altijd wel iets te
wensen over:D

Het is maar net waar een fabrikant voor kiest,
zolang er maar een filosofie achter zit. Zoals Rob
aangeeft, heeft Seiko er bewust voor gekozen voor
deze oplossing. Ik denk eerlijk gezegd dat het
meer met de dubbele taalindex te maken heeft dan
met precisie. Mijn Oris Day/Date (eta2824) horloge
verandert de dag en de datum wel in 1 keer om
0:00.

zou dat niet n eta 2834 of 2836 zijn?

Denk ik. Mijn Hamilton met 2834-2 uurwerk verandert ook keurig om 12 uur :slight_smile:

marnix.moed Schreef:

zou dat niet n eta 2834 of 2836 zijn?

Oh ja hoor, zou heel goed kunnen:D, zoveel weet ik er ook niet van :wink:

Jeffreyh1984 Schreef:

Denk ik. Mijn Hamilton met 2834-2 uurwerk
verandert ook keurig om 12 uur :slight_smile:

nu ik ff terugzocht… heb helemaal geen 2834/6 :+ dus dat was em iig niet die in stappen sprong.