Probleem inkorten horlogeband Seiko

Ik heb een leuke nieuwe Seiko Speedtimer gekocht. Nu was ik de horlogeband aan het inkorten en komen er naast de pinnen nog kleine onderdeeltjes uit. Deze zijn iets te dik om er zo weer met de pin in terug te doen.
Ik heb het geprobeerd met alleen de pin maar die komt er na enige tijd dan weer iets uit.

Heeft iemand deze al eens ingekort en heb je een stappenplan of video hoe je deze goed moet terugplaatsen zodat de pin er niet meer uit komt?

1 like

Deze moet je geloof ik de beide zijden van de middelste link steken voor je de pushpin weer erin duwt, ander is de pin niet dik genoeg op de links vast te houden.

Klopt! Die busjes in het middendeel, dan de pennen er in.

1 like

Pin and collar hoofdstuk.

4 likes

Top filmpje!

Alleen de collar is bij mij te breed om weer in het gaatje terug te doen :face_with_raised_eyebrow:

Je moet hem via de andere uiteinde van de schakel erin doen volgens mij. Althans, dat hoor ik hem zeggen en doen.

De collar moet in de midden schakel.
Een van de 2 ( links of rechts ) gaatjes is precies op maat want daar heeft die ook gezeten.
Wel een vergrootglas gebruiken voor het beste resultaat.

1 like

Die collar is te dik en gaat niet zomaar erin als in het filmpje :grimacing:

Niet daarin maar in de midden korte schakel.

In dit plaatje zie je duidelijk WAAR de collar in moet.
Voor de pin zie de pijltjes op de binnenkant van de armband

5 likes

Dank! Blijkbaar zijn er gezien de filmpjes dus meerdere manieren bij een pin en collar systeem.

Ik heb de collar nu in de midden link gedaan. Dat gaatje is iets groter en daar paste de collar wel in. Daarna de pin er doorheen gedaan.
Hopelijk blijft het nu goed zitten!

1 like

Het advies is niet forceren en de pin volgens de pijltjes terug doen.
De collar houd de lange pin vast. :+1: :+1:

2 likes

Het is wel 1 collar per pin hoop ik anders ben ik er nu al 1 kwijt :face_with_peeking_eye:

1 like

Dat klopt een collar per pin. :+1:
Het is een gepriegel maar eens moet de eerste keer zijn. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Dank voor de snelle hulp, hij zit nu helemaal goed :star_struck:

3 likes

Graag gedaan. We zijn hier ook om elkaar te helpen als je zelf niet uitkomt. :+1:

2 likes

Due collar past maar in één gaatje, nl. aan één kant van de middenschakel, dus er valt niet veel te kiezen. Het is een vreselijk gepriegel, wat voor mij werkt is om die collar op te pakken door er de spitse punt van een bandenwissel-tooltje of een passerpunt of iets dergelijks in te prikken en hem dan zo in het gaatje in de schakel te schuiven. Ik vind het ondingen, vooral omdat ik altijd bang ben om zo’n piepklein onderdeeltje kwijt te raken, maar ik moet toegeven: als het eenmaal zit, dan zit het ook goed vast. Dat dan weer wel.

2 likes