Ik heb als beginner een probleem met een Lorsa P75A/UTC227 uurwerk: de radertrein loopt keurig, ook met de veerton op zijn plaats.
Maar, met de veer op spanning, stopt het horloge na korte tijd (vaak na minder dan een minuut). Gaat weer lopen na het even op spanning brengen met de kroon, zonder dat de veer veel extra gespannen wordt.
Er is weliswaar wat speling ter hoogte van de virole en de veertonbrug, maar niet zoveel dat je daar problemen verwacht. Zijwaarts kijkend lijkt er voldoende ruimte voor de veerton.
Wat is het voor de hand liggend probleem bij deze bevindingen?
Ik heb 'm even in de juiste rubriek gezet Peter.
Verder lees ik vooral met veel bewondering mee met alle technische verhandelingen die voorbij komen op HF! Er is vast wel iemand die je kan helpen.
Kan me iets voorstellen bij de slijtage van de veertonbrug. De veerton kan net wat te schuin komen te liggen en tegen het secondenrad slepen of tegen de platine zodat het stilvaltâŠ
Is de spiraalveer netjes? Niet schuin tegen de balansbrug?
Anker goed gepositioneerd?
Dank voor je reactie, Serge. Ik zal in ieder geval de matige speling op de veertonbrug aanpakken, kijken of het de oplossing is. De balans is volledig in orde. Aan het anker zag ik niets bijzonders, maar kan geen kwaad nog eens extra te inspecteren. Ik laat het morgen weten.
Ik heb ooit hetzelfde gehad dat die na âenige tijd stopteâ was heel typisch want daarvoor liep die met strakke lijn op TG en goede amplitude. Druk op het opwindmechanisme zetten wilde hem weer aan het lopen krijgen. Iedere keer, na ongeveer een minuut op gevoel, viel die weer stil. Dus ik dacht even naar het seconde rad kijken, en ja hoor, er zit iets hards tussen tanden in het rad waardoor die blokeerde
Mijn advies. Meet het interval en ga na aan welk rad het ligt. Je hebt het over een minuut, dan denk ik ook aan het seconderad. Ga dan onder fatsoenlijke vergroting goed kijken bij de aangrijping wat daar gebeurd. Succes
Ik zou eerst eens de veerton speling aanpakken. Het gaan lopen op het moment dat de opwinding bedient wordt wijst daar ook op. Bij speling veranderd de stand dan ook van de veerton (kracht heeft een andere richting). TS geeft ook aan dat er willekeur is bij stilvallen als ik goed gelezen heb.