Goedemiddag.
Ik heb in 2018 een Certina herenhorloge DS Powermatic 80 nieuw aangeschaft.
Het horloge begon zo’n kwartier per etmaal af te wijken.
Ik dacht dus aan een service.
Bij een horlogemaker gebracht en belde mij na een week met de mededeling dat er onderdeeltjes van kunststof in zaten die versleten waren.
Konden niet los besteld worden, Certina kan alleen een nieuw uurwerk leveren, wat voor mij geen optie is.
Kan ik dit nu ook gaan verwachten bij andere horloges met een ETA uurwerk? Ik heb nog een Edox en Rado en Eterna, zelfde probleem dan?
Eta brol, zoals de befaamde woorden in het vintage hoekje klinken
Alleen als er een Powermatic uurwerk in zit van dezelfde serie. Er zijn zeker kenners die het beter weten if dit in de loop der tijd is gewijzigd.
Er zijn wel meer uurwerken met kunststof onderdelen, de Omega Speedmaster Professional heeft een onderdeel van Delrin (ook plastic), die ze vreemd genoeg vervangen voor een metalen variant in de versie met zichtbodem.
Maar goed, het is op zich geen probleem, wat wel irritant is dat een onafhankelijke uurwerkmaker geen losse onderdelen mag bestellen. Ik hoop dat nieuwe EU wetgeving de Right to Repair gaat afdwingen, dat zou een hoop schelen.
Zitten er in Rolex ook plastic onderdelen tegenwoordig?
Anders verkoop ik alles en koop een wat oudere Rolex.
Mijn vrouw heeft er een uit de negentiger jaren, loopt als een zonnetje.
Ik hoor hem zelfs tikken ‘s nachts.
Hier staan de Certina tarieven, en als ik het zo lees vervangen die de onderdelen of het uurwerk bij een full service… Voor 210 EUR. Servicing rates | Certina