Wat ik nou aan mijn fiets heb hangen… Ik snap er niets van, en hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb een jaar of vier geleden een jong gebruikt Porsche Design P6350 horloge gekocht (full set incl. factuur). Het betreft een model dat boor Eterna is gebouwd, bij mijn weten met een Sellita SW200 uurwerk.
Vorige week heeft de uurwerkmaker een grote onderhoudsbeurt uitgevoerd. Eergisteren, op 28 augustus, zat ik glazig naar de datum te kijken: 8. 8?? Ja, 8.
Wel een klein lettertype. Datum opnieuw instellen, niet tussen 9:00 en 3:00 - ik ben daar heel voorzichtig mee. Hij gaat van 27 naar 8 naar 29 - zie de eerste foto. Het lijkt er dus verdraaid veel op dat op het datumwiel de “2” van de 28 is gevallen.
Mogelijkheden:
Het was af-fabriek al niet in orde. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat zoiets de kwaliteitscontrole van Eterna door zou komen, dus zo’n productiefout lijkt me heel onwaarschijnlijk.
Het (opgedrukte?) cijfer is er naderhand afgevallen. Ik ben waar het mijn horloges betreft nogal neurotisch, dus ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit al langere tijd het geval is en ik het niet eerder heb opgemerkt.
Het is misgegaan bij de onderhoudsbeurt. Ik vertrouw de beste man, dus dat lijkt me ook onwaarschijnlijk. Hoe zou je dat bovendien voor elkaar moeten krijgen? Ik kan bovendien niet met zekerheid stellen dat het voor de beurt wel in orde was.
Hoe dan ook: nu ik het weet stoort het me en wil ik het daarom laten verhelpen (weer die dwangneurose ). De twee jaar fabrieksgarantie zijn verstreken. Ik neem aan dat Eterna bij de productie het standaard datumwiel vervangt door een eigen ontwerp (lettertype, kleur) en ik niet kan volstaan met een “standaard” nieuw datumwiel, als dat überhaupt als reserve-onderdeel leverbaar is?
Lastig te zien natuurlijk maar is nog iets te zien van waar de twee gezeten zou moeten hebben? Ik zou toch teruggaan naar de horlogemaker en dit voorleggen.
Nee, ook met een vergrootglas is op de plaats waar de twee zat of had moeten zitten niets te zien. Denk je dat er tijdens de beurt iets misgegaan kan zijn? Ik vraag dit omdat ik nog nooit gehoord heb van “afvallige cijfers” op een datumwiel.
Dat lijkt eerder een productiefoutje. Een geprint cijfer kan er niet zomaar af vallen. Weinig aan te doen behalve een nieuw wiel zoeken vrees ik. En nee, dat kan ook niet zomaar gebeuren tijdens een onderhoudsbeurt
Dat kan zeker wel bij onderhoud gebeurd zijn. Als de lak niet goed gehecht heeft dan kan bij het weghalen van een vuiltje met rodico gemakkelijk een cijfer verdwijnen.
Eterna gebruikt bij mijn weten geen Sellita uurwerken of dit moet iets van de laatste jaren zijn.
Nieuwe datumschijf monteren. Wel had de horlogemaker dit moeten zien bij het onderhoud.
Is de datum al een maand rond gedraaid om te controleren of er niet nog meer getallen ontbreken?
Ha, funky. Nooit gezien zelf, wel al veel beschadigde/vermiste cijfers maar dan is er altijd een duidelijke rest (omtrek, stukken, vlekken) die achterblijft. Weer bijgeleerd.
Hier een vermelding van het feit dat dit horloge gebouwd is door Eterna, wat overigens ook in het bijgeleverde boekje staat: https://www.red-dot.org/project/porsche-design-p6300-flat-six-30664. Zoeken op “Porsche Design P6350 AND Sellita” levert 1.000+ hits op, en wordt ook vermeld op Chrono24.