Probleem met ETA 2783

Dag iedereen,

In mujn vintage horloge zit een eta caliber 2783 dat een maand of 3 geleden nog een volledig onderhoud heeft gekregen. Loopt prima en was in het begin ook geen enkel probleem mee.

Nu, sinds een paar dagen werkt het handopwinden niet meer zoals normaal. Het is een automaat en als ik de kroon ontschroef en manueel wil opwinden draait de rotor mee. Dit zorgt voor een lawaai en getril dat uit het horloge komt wanneer ik het wil opwinden.

Het lijkt geen invloed te hebben op de accuraatheid van het horloge maar toch is het zeker niet normaal.

Iemand die weet waar dit aan kan liggen en hoe dit verholpen kan worden?

Vriendelijke groeten,
Mathieu

1 like

Dit komt doordat de wisselaars van de automaat niet goed werken. Kan komen door verkeerde smering.

Hoort zeker onder reparatie garantie ( vind 3 maand wel het minimale ) en zou terug gaan naar diegene die het onderhoud uitgevoerd heeft. Is op zich niet zo’n groot probleem zolang je het uurwerk maar niet handmatig opdraait.

2 likes

Dankjewel! Ik zal hem zo snel mogelijk terug binnenbrengen bij de horlogemaker.

Wat bedoel je precies met de wisselaars van de automaat? Welk onderdeel is dit? Is dat de ‘plaat’ waar de rotor mee aan het caliber is bevestigd?

Nee dat zijn de tandwielen die zorgen dat de Links en rechtsom draai beweging van de rotor omgezet worden naar een draairichting om het uurwerk op te winden onderdeel nummer 1488 en 1530

1 like

Die wisselaars moeten met een speciaal droogsmeermiddel behandeld worden. Niet iedereen weet dat, of heeft het geld er voor over.

2 likes

Welk droogsmeermiddel gebruik jij daarvoor?
Als ik vragen mag?

2 likes

Lubeta V105. Wisselaars er in onderdompelen, tijdje drogen boven - in mijn geval - de luchtontvochtiger, residu van de wisselaartandjes en tappen deppen met Rodico, klaar.

Cousins verkoopt het je niet, brandgevaarlijk… :roll_eyes: …heb ze van eBay, Franse verkoopster. Dure porto, dus heb meteen twee flesjes gekocht.

2 likes

Mooi benoemd met deze Forum naam :joy:

3 likes

Hahahahaha, touché

Dankjewel voor het antwoord! Zal hem toch even binnenbrengen bij de horlogemaker, wel echt amateuristisch dat hij dat niet onmiddellijk gedaan heeft…