Na het terugplaatsen van de stift in een horloge met 2824 a2 uurwerk is er een problem onstaan ,en wel dat ik hem niet geheel teruggeplaatst krijg.
de stift gaat in zn geheel wel naar binnen en de nok valt ook weer netjes terug(zodat de stift er niet uitvalt) maar hij blijft in de positie staan dat ik alleen de datum kan verstellen en weigerd ook maar verder te klikken of terug te klikken (dus ik kan de wijzers niet verzetten of de klok handmatig opwinden.
Oei, ik ben geen kenner of expert. Al helemaal niet met je klokje. Maar ik heb dit ook wel eens meegemaakt met een Valjoux 6497. Er zit een klein radje die door de stift hoort. Als je de stift eruit trekt dan houdt niks dat radje op z’n plaats. Als je het horloge dan omdraait of wat hevig bewogen hebt, dan kan ie misplaatst raken en kun je bepaalde functies niet meer bedienen. Dan is het kwestie van uurwerk eruit halen en via de wijzerplaat kant alles weer op z’n plaats zetten.
Ik weet alleen niet zeker of dat hier ook het geval is.
Normaal zit de opdwindas door het transmissierad (410) en het rainurerad (407), de hebel zit dan tussen de versmalling in het midden van het rainurerad. Een veertje oefent kracht uit op de bascule, waardoor de bascule het rainurerad tegen het transmissierad aanduwt. Het transmissierad staat dan weer in contact met het kroonrad (dat zit dan weer aan de andere kant van het uurwerk) dat vervolgens weer in contact staat met het palrad (het rad op de veerton), als je nu dus aan de opwindas draait, zorgt dat ervoor dat je het horloge kan opwinden.
Trek je nu de kroon uit, dan duwt de tirette (443) de bascule naar achter, waardoor het rainurerad tegen het wijzerverzetrad aan word geduwd(450) wat dan weer in verbinding staat met het mechanisme dat de tijd aangeeft. Als je nu dus aan de kroon draait, kan je de tijd verzetten. De tiretteveer zorgt ervoor dat de tirette op z’n plaats blijft zitten en niet uit zichzelf op en neer gaat bewegen.
Zit er ook nog een datum op, dan zit er vaak nog een soort tussenstapje in dit mechanisme, maar dat is niet bij alle uurwerken hetzelfde en daar ga ik verder ook niet op in.
Een probleem dat wel eens voorkomt, is dat de bascule uit z’n plaats raakt en dus niet meer tussen het rainurerad zit, waardoor het rainurerad niet goed meer functioneert. Dit wordt vaak veroorzaakt door het in en uit nemen van de opwindas. Dat is dus waarschijnlijk ook met jouw horloge aan de hand.
Je zal een gedeelte van het mechanisme dus moeten demonteren en de bascule weer op z’n plaats brengen. Het lijkt me echter beter als je er zelf niet aan gaat zitten zonder het juiste gereedschap, de juiste kennis en ervaring…
Als ik het goed begrijp moet de stift volledig
uitgetrokken zijn(verstelpositie) alvorens de
stift te verwijderen?
gr Ron
Klopt. Op die positie zit het tussenrondsel (of zoals op de afbeelding “renure-rad”) én de bascule immers tegen de zgn. “minuterie”-raderen gedrukt ( en kan je die combinatie bij het terug inbrengen van de stift minder makkelijk “wegduwen” of “onderuit halen”…
Dit geldt overigens voor de hele 28XX serie die bijzonder zwak scoort op dit punt.
Ik zou het het opwind/wijzerverzet systeem in de neutrale stand laten staan. Dan met de zwarte schroevendraaier de tirette indrukken en de stift uitnemen. Ik zeg zwarte schroevendraaier omdat er in de kloof een gleuf zit waar precies deze schroevendraaier inpast en ook nooit dieper kan dan deze zwarte schroevendraaier.
Terug plaatsen van de stift doe je heel eenvoudig zonder een schroevendraaier en zonder de tirette aan te raken. Stift naar binnen,dan een klein beetje spelen met de stift en hij vliegt zo op z’n plek.
Wonderlijk ouderwetse onderdeelbenamingen op die (trouwens wel hele mooie) afbeelding… Aan de deksteentjes te zien is het dunkt me een ouwetje uit de 2500-serie. Ik hanteer ook altijd de methode van Gert, maar duw de schroevedraaier nooit meteen “all the way” want dan kan het inderdaad toch wel 's misgaan. Dat is me al lang niet meer gebeurd trouwens. Overigens vind ik het opwindmechaniek van een 2824 degelijker dan dat van een 2892, van die laatste zie ik regelmatig stukgetrokken tirettes - dan breekt het nokje af dat in de stift valt.