Probleem met FC datum verzetten

Hoi allen.

Eind vorige jaar heb ik via een bekende horloge/juwelen winkel in Nederland een FC moonphase gekocht. Ik merkte echter dat er iets fout leek te gaan bij het verzetten van de datum. De datum blijft dan voor meerdere draaien van de kroon, hangen op dag 5. Contact opgenomen met de zaak en ik mocht hem binnen garantie opsturen voor nazicht.

Wat langer dan een maand later ontvang ik hem weer. Maar tevergeefs. Er is gewoon niets veranderd aan het probleem. Dus weer contact opgenomen en ik mocht hem weer opsturen.

Eind vorige week krijg ik hem eindelijk weer aan met een brief er bij dat die een volledige revisie heeft ondergaan… Ik haal hem uit de doos, en het probleem is er nog steeds…

Het verbaasd me enorm dat er 2 maal een horlogemaker naar het horloge heeft gezien en dat men dit 2 keer zo terug stuurd.

Ik heb even gefilmd en online gegooid om eens bij jullie te horen of dit zo hoort:

Je ziet dat de dag van 5 naar 6 iets voor dag 6 stopt en dat ik dan meerdere keren moet draaien aan de kroon voor die echt naar 6 gaat.

Wat is jullie mening?

In Nederland heb je wettelijk 2 jaar garantie op al je aankopen. Voor een horloge in deze prijsklasse vind ik dit echt niet kunnen. Begrijp gewoon niet dat ze dit niet zien of niet willen zien. Kun je niet beter zelf langs gaan bij die zaak om het te demonstreren?

Dat je meer dan voldoende hebt meegewerkt aan de oplossing die er niet schijnt te komen. Nu de koop ontbinden, jammer maar dat zou ik doen.

1 like

Daarvoor moet het volgensmij 5 keer aangeboden worden, niet?

Daarnaast wat ik begrijp is dat bij lopen het horloge gewoon alle data af gaat maar bij de quick setting het op de 5 meer slagen nodig heeft om naar de 6 te gaan dan nodig. Zonder verdere kennis van het uurwerk durf ik niet te zeggen of dit misschien iets te doen heeft met de maanfase complicatie of dat het normaal is of niet. Als het daardoor blijft hangen tussen de 5 en 6 wanneer het horloge normaal aan het looen is dan is het wel meteen onacceptbel. Ik zie dat de wijzers in het filmpje op half 7 staan dus aan voorzichtigheid zal het niet liggen.

2 likes

Ik dacht 3 x en er is nog steeds iets mis

Nu ik kijk op de overheidswebsite zie ik idd geen aantal staan.

Dat is een wijdverspreid misverstand:

Duur van wettelijke garantie
De duur van de wettelijke garantie mag de verkoper of fabrikant niet zelf kiezen. Want dat volgt uit de wet. Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland staat geen vaste wettelijke garantietermijn in de wet.

Hoelang hebt u dan wettelijke garantie? Zo lang als u mag verwachten dat uw product meegaat. In onze wet staat namelijk dat een product moet bieden wat u ervan mag verwachten. Dat is per product anders. En dat kan korter of langer zijn dan 2 jaar. Het hangt af van alle eigenschappen van uw eigen product. Gaat uw product eerder kapot dan u mocht verwachten? En hebt u het normaal gebruikt? Dan hebt u volgens de wet recht op reparatie of vervanging.

On topic, misschien eens contact opnemen met FC zelf hetzij via mail of een social media kanaal waar ze actief zijn en zo de zaak voorleggen.

Ik ben zelf van België dus dat is meteen enkele uurtjes rijden. Maar is een optie natuurlijk.

1 like

Ok, ga ik nu eens proberen.

1 like

Ja het is de keuze die je zelf moet maken, ga je er nog achteraan of heb je er genoeg van. Ik zou als ik jouw verhaal zo lees geen enkel vertrouwen meer hebben en dan maar ergens anders wat gaan zoeken.

Tenzij je dit horloge echt heel graag wil hebben en het niet meer te vinden is, iig altijd jammer las het zo loopt.

Succes

Maar in dit geval is er toch gewoon de 2 jaar FC fabrieksgarantie die het zal dekken.

Ik zeg niet dat er geen 2 jaar garantie is maar dat het niet zo is dat je overal 2 jaar garantie op hebt in Nederland. Dat is iets wat veel mensen denken maar wat niet waar is.

1 like

Ik heb het filmpje doorgestuurd naar de zaak. Die heeft deze dan ook geforward naar FC zelf en meteen gemeld dat die al 2 keer binnen was gebracht. Ze gaan nu het gehele uurwerk vervangen.

De service van de zaak is goed, maar ik had toch wat meer verwacht van FC(of wie doet in eerste instantie die reparaties?) die 2 keer het horloge met een issue terug leverd.