Ik heb de laatste veranderd
Ik ben geen expert maar ik het lijkt me voor de hand te liggen dat er na jaren opslag een âgewenningâ optreed.
Dat heb ik ook wel eens gedacht - toch heb ik ook wel eens op eBay NOS veren besteld, die bij Cousins âobsoleteâ waren; waar het horloge prima op bleek te lopen. Valt dus wel mee denk ik.
Bij blauwe veren komt dit wel eens voor, die moet je niet kopen. Resulteert meestal in een hopeloze amplitude. Maar oude blanke veren kun je rustig gebruiken is mijn ervaring, ook al zitten ze al jaren opgerold.
Gave Tissot overigens
Bedankt. Ja die is inderdaad aantrekkelijk he!
Inderdaad. Heb er toevallig zelf ook een uit elkaar liggen, zij het met een 28-1 uurwerk. Maar dat is afgezien van de grootte van de basisplaat hetzelfde uurwerk.
Had nog een voorraadje NOS veren liggen waar er een voor een cal 28 bij zat, maar weet dus nog niet wat het resultaat is, hij zit nog niet in elkaar.
Heb even de oude blauwe veer die uit de mijne kwam erbij gepakt; zoals je ziet is die zân voorspanning wel een beetje kwijt
Afmetingen van deze veer zijn:
Dikte: 0.1 mm
Breedte: 1.3 mm
Lengte: 250 mm (zonder het sleepstuk)
Diameter van de veerton: 9 mm
Nu bijna een maand verder is het probleem opgelost.
In eerste instantie een veer voor Tissot 28.5 besteld deze zou dezelfde formaat veer moeten zijn.
Ik had een advertentie uitgezocht zonder directe foto van de veer. Het bleek een oude geblauwde veer met een kleine âbridalâ van ongeveer 5mm lang. Het verschil met de veer die ik in eerste instantie had gebruikt was dat dit geen haakje was die zich vastklampt aan de wand van de ton, maar dat deze bridal meer op een remblokje leek. Ik was niet gelukkig met het formaat maar toch maar geprobeerd.
De gangreserve was in een keer verdrievoudigdđ.
Echter is 6 uur nog steeds veel te kort.
Toch maar de gok genomen om een veer met de juiste afmetingen voor de automaat via Cousins te bestellen.
En na 3 weken wachten kwam hij gisteren eindelijk binnen.
Mooi in een luchtdichte seal verpakt en opgerol in het ronde aluminium houdertje heb ik hem rechtstreeks in de veerton geplaatst. Ik heb getwijfeld of ik niet eerst de veer goed zou bekijken om te zien hoe lang de bridal was. Al kon ik zo wel zien dat dit een fatsoenlijke veer was met een lange bridal aan het einde.
Gisteren om 16:00 was ik klaar met monteren en voelde meteen bij opwinden dat de veer zijn spanning opbouwde zonder te slippen. En nu vrijwel 20 uur later loopt hij nog steeds geweldig.
De service is eindelijk geslaagd! Een afwijking van enkele seconden per 24 uur. Een amplitude van 290 graden en een beatrate error van 0.7ms. Alles binnen acceptabele marges voor een klokje wat de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Deze kanjer kan er weer even tegen.
Mooi dat het eindelijk gelukt is. Veel plezier ermee.
Job well done!
Als de veer vol gespannen is dan moet hij wel soepel slippen! Dus speciaal vet op de trommelwand gebruiken, anders is binnen korte tijd je amplitude dermate hoog dat het uurwerk gaat prellen en de tonwand in vreet door de droog lopende slipveer.
KlĂŒber P125 is een goede voor de meeste veertonnen.
Dank voor je reactie. Ik heb moebius 8213 gebruikt voor âBrassâ veertonnen. KlĂŒber p125 kende ik nog niet.
De Moebius 8213 is in dit geval prima