Probleem met gangreserve Tissot Bumper 31-1 na service

Zoal titel aangeeft heb ik een probleem met de gangreserve van deze Tissot Bumper 31-1 na service:

Wat heb ik gedaan:
Het horloge compleet uit elkaar gehaald.
De opwindveer was gebroken maar ik had al een nieuwe besteld omdat ik dat al vermoedde. Ik heb geen uitgebreide fotoreportage gemaakt dus jullie moeten het met wat ruwe plaatjes doen.

Gereinigd en gespoeld en gedroogd in mijn Elma reinigingsapparaat.

Ik heb alles weer in elkaar gezet en hij loopt weer voortreffelijk. Alleen heeft hij vrijwel geen gangreserve.
Ik was bang dat de veertonas de veer niet goed had opgepikt. Dus alles weer uit elkaar en even controleren. Deze pakt hem goed op maar de hele veer slipt in de ton. En dat terwijl ik een nieuwe veer heb gebruikt en een weinig moebius 8213 op de binnenkant van de veertonwand heb aangebracht. Dit is vet met een sterk remmende werking.

Op dit moment is de gangreserve ongeveer 2 uur. Hij slipt vrijwel meteen na twee a drie slagen met de kroon.

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn. En beter nog hoe valt dit het beste op te lossen?

Hopende op jullie wijze raad.

4 likes

Kloppen de lengte en de dikte van de nieuwe veer? Als hij zo snel slipt zou ik haast denken dat hij te kort is (?) of ontbreekt de brakespring (zie Marshall)

Mijn Flume zegt bij de maten alleen: speciaal :frowning:

In de Swartchild staat 1.30x0.11x11.5"

Bestfit zegt 3.5x11x10.5 (Dennison maten)

En volgens Marshall is het mainspring nr. 5024
5024 is volgens Marshall 1.25x0.09 en 10" lang en heeft een brakespring van 1.10x0.16 met een lengte van 1.25"

De Prima catalogus zegt No. 130 H 27 met de maten 1.30x8-0.085-270 (??)

En tenslotte Gallia ook met model 130 H 27 uiteraard ook met de maten 1.30x8-0.085-270

Wie heeft nu gelijk?

Overigens zijn de veren voor 28-1/28-3/28-21/28.5-1/28.5-21/28.5N-21/28.R-21/28.5R-621/31-1 en 31-21 hetzelfde.

2 likes

Op een automaat veer moet je speciaal frictie vet gebruiken. Aan wand veerton. Misschien is er verkeerd vet aan de wand gekomen.

2 likes

Dat wordt ook keurig beschreven in de post. :slight_smile:

Ik heb ook even het antwoord niet op het probleem
 :thinking: 
heb wel eens een matig/redelijke amplitude na gebruik van de voorgeschreven nieuwe veer (vaak bij Omega calibers 500/700), maar gangreserve en gangwaarden lijden daar dan niet onder


2 likes

In de beschrijving van Moebius staat:
8213 Very firm orange grease ensures effective braking. Particularly recommended for brass barrel walls.

of alternatief:

8217 Glissalube 20. Soft brake grease for all types of barrels.

Maar het is misschien mogelijk dat er iets op de wand gekomen is voor firstrubu hem ingevet heeft (??)

2 likes

Heb ze beiden, en gebruik ze vaak a.d.h.v. eerdere ervaringen met het betreffende caliber. Vooral die Omega’s hebben dat extra zetje vaak wel nodig.

1 like

Maar er moet geen ander vet of olie bij komen.

1 like

Ik ken een professionele horlogemaker die D5 gebruikt op de veertonwand
 :roll_eyes:

1 like

1 like

Toen je de nieuwe veer plaatste, paste die heel precies in de ton - of was-ie duidelijk een slag smaller
? CousinsUK heeft er een handje van om wel eens verkeerd gelabelde veren op te sturen. Reclameren heeft geen zin. :expressionless:

1 like

Ik zie dat ze 340 als lengte aangeven.
Dan is de veer eventueel zoveel te lang dat de veerton bijna geheel gevuld is en dat de veer daarom nauwelijks opgewonden kan worden. Vandaar de twee slagen en uiteraard ook de geringe reserve.
Dan zouden ze niet verkeerd labelen maar onjuiste keuzes maken. :wink:

5 likes

Slim! :+1: :smiley:

2 likes

Slimmer dan mijn eerste gevoel, dat de veer te kort was.

2 likes

De veer kan te lang zijn wellicht. Maar bij de eerste keer opwinden zal het toch een normale hoeveelheid slagen opgewonden moeten worden.

1 like

Allereerst iedereen bedankt voor het meedenken.

Hoewel ik zeer nauwkeurig heb proberen te vetten en oliën is het natuurlijk mogelijk dat er ergens een kleine hoeveelheid op de verkeerde plek is gekomen. Maar dit kan in mijn ogen niet deze extreme afwijking verklaren.

1 like

Sow wat een data en wat een verschillen.

Ik ben van Ranfft uitgegaan:

En heb via Ebay een veer besteld die ook exact aan deze maten voldeed:
130x8x0.1
Echter de lengte was niet aangegeven.
Ik zal de veer zodra ik even tijd heb er eens uithalen en de lengte opmeten.
Maar als de lengte al 7 cm kan schelen, dit scheelt 2 a 3 slagen. En de dikte van de veer 0,85 of 0.1 dit scheelt 15% in dikte maar of de krachten dan lineaire of exponentieel oplopen weet ik niet.
Maar ik kan me goed voorstellen dat dit veel invloed kan hebben.

Ik noemde overigens twee slagen van de kroon voor de veer slipte maar dat moet zijn twee volle slagen van het “ratchet” wiel.

Ik heb zelf een Tissot met 28,5-1 kaliber welke ook die veermaat aangeeft. Deze loopt na een complete service incl nieuwe veer erg goed. Gangreserve is niet indrukwekkend (rond de 30 uur), maar een bumper automaat is ook niet mega efficiënt.

Wel gek trouwens dat de veer na een paar slagen van de kroon al door begint te slippen, misschien toch te kort? Stomme vraag misschien, maar was het wel een automaat (slip)veer die je hebt gekocht?

1 like

Het was al eerder geopperd, ben inderdaad bang dat ik een veer voor een handwinder met een te korte “bridal” heb gekocht.
Ik heb hier geen acht opgeslagen en hem direct uit het aluminium de barrel in gedrukt.

Ik denk dat het lek boven is. Ik ga op zoek naar een correcte veer.
Iemand een idee welke maat ik dan het beste zou kunnen aanhouden? En waar deze veer te koop is?

1 like

Hier bijvoorbeeld?

Let op: de opgegeven maat op het zakje klopt niet 100% met de Dennison maat in mijn post.

Deze is verdacht goedkoop en geeft geen maten, maar de portokosten zijn hoog

Bij deze moet je het nummer controleren

Deze heeft geen gegevens


Succes

Edit: wat gebeurt er met de spankracht van de veer als hij jarenlang opgerold in de huls zit?
Vraag aan de experts: is het een goed idee een oude veer te kopen/gebruiken?

1 like

Jeetje wat ben jij snel😅
Ik had alleen pas de bovenste gevonden.
Hartstikke bedankt
Ik ga er een bestellen waar ik her beste gevoel bij heb. En dan kom ik bij jullie terug met mijn bevindingen.

1 like