Probleem met kroon van mijn net aangeschafte Omega Seamaster Chronometer Diver

Collega horloge-liefhebbers en experts,

Vandaag was voor mij een mooie dag. Ik had via Marktplaats een bod gedaan op een 2e hands Omega Seamaster Chronometer Diver (uit 2007) en deze deal vond vandaag plaats. Ik was de koning te rijk met deze schitterende klok.
Was wel zo verstandig geweest bij een juwelier af te spreken om de autenticiteit van het horloge te checken.
Naar aanleiding van tips hier heb ik ook gecontroleerd tijdens de deal of tijd en datum gemakkelijk te verstellen waren en of het uurwerk dan stil bleef staan. En dat was het geval.

Ik zat zojuist thuis nog even te genieten van de klok en het viel me op dat de kroon om datum en tijd te verstellen niet goed was aangedraaid. Toen ik vervolgens probeerde de kroon vast te draaien kwam hij er helemaal af …

Moet ik nu bang zijn dat ik een kat in de zak heb gekocht? Of is het (hopelijk) een kleinigheid. Het lijkt me dat de kroon toch echt vast hoort te zitten op de pin. Hij zit nu heel los en als ik hem er af trek zie ik een klein veertje uit de pin steken.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is en of het een duur verhaal wordt om e.e.a. te maken? Ik ga maandag i.i.g. naar een juwelier om de schade te laten peilen, maar hoop nogmaals dat het een beetje meevalt.

Toch wel een domper op de vreugde. Maar het blijft wel een prachtig horloge. Ik zal t.z.t. wel eens wat foto’s plaatsen.

Ik denk dat de schade wel meevalt.

De kroon zit met schroefdraad op het asje, en heeft waarschijnlijk niet goed vast gezeten. Om het te herstellen moet het klokje wel open, want het opwindasjes moet eruit. Laat dan wel gelijk kijken of het niet het gevolg is geweest van eventueel onoordeelkundig eerder herstel. Het enige is wel, dat als het horloge open is geweest, je het eigenlijk ook op waterdichtheid zou moeten laten testen als je er mee zwemmen wilt. Anders zou ik daar niet over inzitten.

Dank voor je reactie Arjen, ik hoop dat je gelijk hebt, ben weer wat gerust gesteld.

Hier even een foto van het euvel:

Kan je helaas niet verder helpen met dit probleem maar wil je wel graag feliciteren met deze ontzettend mooie aanwinst!

Even naar een horlogemaker(die met een eta/valjoux 7750 uurwerk overweg kan)
die lost het probleem in 7,3 minuut op,desnoods met een nieuwe stift.

Het enige probleem wat nu rest is de waterdichtheidstest die kan prijzig zijn voor een 300m (30 bar test).

Ik weet niet wat je er voor betaald hebt ,maar dit horloge is zeker een beurt waard.

astonmartin Schreef:

Even naar een horlogemaker(die met een eta/valjoux
7750 uurwerk overweg kan)
die lost het probleem in 7,3 minuut op,desnoods
met een nieuwe stift.

Het enige probleem wat nu rest is de
waterdichtheidstest die kan prijzig zijn voor een
300m (30 bar test).

Ik weet niet wat je er voor betaald hebt ,maar dit
horloge is zeker een beurt waard.

Ik ben het eens met bovenstaande bericht. (tu)

Ik wil verder geen stress maken maar kan iemand helderheid geven of er meerdere wijzerplaat varianten van dit horloge zijn?! :sunglasses:

Deze heb ik namelijk in mijn foto archief, ex-klokje van Lucien destijds met doos en papieren:

Groet, Roel

Edit: het hield me toch bezig en ik heb zelf gezocht. Er zijn meerdere varianten. TS heeft een 2599.80.00

Blijf lekker van het horloge genieten! Even een nieuw kroontje er op en alles is weer goed :~

@ Louis… :)o;)

Niks aan de hand Foxman, dit is de (EX) mijne uit 1998
Generatiekloof Roel???

Bedankt mensen voor de reacties, ik ben nu bijna helemaal gerustgesteld en ga zo lekker slapen :wink:

Zoals beloofd nog een paar foto’s van dit sieraad. Moet trouwens zeggen dat ik bewondering heb voor de kwaliteit van de andere foto’s die binnen dit topic zijn geplaatst. Datzelfde geldt voor vele andere foto’s hier op de site.
Ik heb een goede digitale spiegelreflex (Canon EOS 300), maar dat niveau haal ik bij lange na niet. Wellicht toch tijd voor een cursusje fotografie.

Desalniettemin hier een tweetal shots:

Is een opschroefbare kroon en deze is stuk, vandaar het veertje dat je ziet.
Moet nieuwe kroon op.

@ el_great_foxman: Hele mooie Seamaster (tu)

@ Freddy: Hoe komt het nou eigenlijk dat die stuk is? Door het erg vaak losschroeven en dichtschroeven?..ben ik wel benieuwd naar.

Het is een kroon met een lange bus aan waarin de opwindstift geschroefd wordt.
De bus bestaat uit twee buisjes die in mekaar moeten kunnen schuiven. Aan die buisjes is ook een achtkant waarvan de rand is omgeklonken om niet uit elkaar te kunnen schuiven.
Door het veelvuldig los schroeven en dan op te winden komt er veel kracht op die achtkant van de buis en komt er speling op. De rand die de twee buisjes moeten vast houden slijt af en komt los. Ook bij losgeschroefde kroon is er radiale speling die ook sleet meebrengt.

Ben vanmiddag heel Zwolle afgeweest. Ik dacht dat ik een Omega dealer had gevonden (juwelier Aalbers), maar die waren dealer af. Verder vertelden ze dat er in heel Zwolle geen Omega dealer meer zit …

Ze wilden het horloge wel opsturen naar Omega, maar gaven aan dat het maanden ging duren en dat het qua kosten ook nog wel in de papieren kon gaan lopen. Het zou dan niet alleen gaan om het vervangen van de stift en kroon, maar ook weer het waterdicht maken.

Kortom, dat heb ik niet gedaan. Ik zoek nu een adres, liefst in de omgeving Zwolle of Apeldoorn, waar ik het vervangen van de stift en de kroon kan laten doen. Mocht dat wat verder weg worden, dan is dat jammer, maar wel te overzien.

Kent iemand hier een goed reparatie-adres?

Freddy hier boven ons :)-D

of Ferrie (vintagehorloges . nl )

Gr. Roel