Mijn Breitling van 6 jaar oud, een chronomat evolution, heeft een probleem.
Ik haalde 'm van de winder af en wilde deze handmatig opwinden.
Ineens ging dat heel zwaar en voor mijn gevoel spinde de rotor mee tijdens het opwinden. Hij loopt verder wel gewoon.
Iemand een idee hierover?
Even voor een APK naar de horlogemaker.
Heb ik ook eens gehad, kleinigheidje in de automaat waardoor de rotor meedraait in de handwindfuncie (en hard ook), was met een paar tientjes klaar als ik me niet vergis.
Succes!
rene84 Schreef:
Heb ik ook eens gehad, kleinigheidje in de
automaat waardoor de rotor meedraait in de
handwindfuncie (en hard ook), was met een paar
tientjes klaar als ik me niet vergis.Succes!
Dan was dat zeker niet bij de Breitling service in Nederland… Daar kom je niet weg met een paar tientjes.
Misschien is na zes jaar, een volledige onderhoudsbeurt, geen overbodige luxe. En vraag ook eens aan je horlogemaker, hoe hij over winders denkt. Mijn horlogemaker, heeft 't er niet zo op.
De 1535 reversing wheel vernieuwen in combi met een gr.brt
ticothijs82 Schreef:
Misschien is na zes jaar, een volledige
onderhoudsbeurt, geen overbodige luxe. En vraag
ook eens aan je horlogemaker, hoe hij over winders
denkt. Mijn horlogemaker, heeft 't er niet zo op.
Blijft een discussie, die winders.
De ene zegt dat het juist goed is de zaak zo in beweging te houden, en de ander zegt weer wat anders.
Nu heeft-ie wel veel langer op de winder gezeten dan om de pols, ik draag 'm alleen op speciale dagen en gelegenheden.
Hoewel ik het snap dat een winder handig is, kan het volgens mij niet anders dan dat het slijtage oplevert. Als je horloge inderdaad 6 jaar lang op de winder heeft gezeten, is een onderhoudsbeurtje niet verkeerd lijkt me. Dat staat dus gelijk aan 6 jaar lang dragen van het horloge.
Ik denk ook dat een beurtje geen kwaad kan!
Een winder is voor een automaat, vind ik, niet zo van voordeel! Heb een horloge met maanfase en zo dan misschien wel.
Een automaat krijg je weer aan de praat door een 20-30x aan de kroon te draaien…
En als je de Breitling weinig draagt, dan slijt hij toch door de winder… dus had je hem net zo goed kunnen dragen, Had je er de afgelopen 6 jaar zeker meer plezier van gehad, en zou eventueel er alleen een polijstbeutje bij komen…
Dus een beetje jammer… 6 jaar klok op de winder ipv om de pols!!
Citaat : “En zou eventueel er alleen een polijstbeutje bij komen”
Bij een klokje van Rinus polijsten van toepassing …never !!
LUWE Schreef:
Ik denk ook dat een beurtje geen kwaad kan!
Een winder is voor een automaat, vind ik, niet zo
van voordeel! Heb een horloge met maanfase en zo
dan misschien wel.Een automaat krijg je weer aan de praat door een
20-30x aan de kroon te draaien…En als je de Breitling weinig draagt, dan slijt
hij toch door de winder… dus had je hem net zo
goed kunnen dragen, Had je er de afgelopen 6 jaar
zeker meer plezier van gehad, en zou eventueel er
alleen een polijstbeutje bij komen…Dus een beetje jammer… 6 jaar klok op de winder
ipv om de pols!!
Je hebt natuurlijk ergens wel gelijk, maar ik heb niet altijd de gelegenheid deze te dragen, en daarbij heb ik een collectie van zo’n 24 horloges en ik wissel nogal.
Ik ben er uiteraard ook zuinig op.
Is niks op tegen
Alleen vind IK het zonde zo`n mooi klokkie niet te dragen, maar zijn tijd te laten verslijten op de winder…
Polijsten is niet eens nodig… dan zou ik hem een beurt geven en of dragen of lekker laten liggen en eens in de twee weken opwinden!
LUWE Schreef:
Is niks op tegen
Alleen vind IK het zonde zo`n mooi klokkie niet te
dragen, maar zijn tijd te laten verslijten op de
winder…
daarin bestaat dus ook verschil in onze horlogehobby. ikzelf haal sommige v mn klokjes ook alleen op voor bepaalde gelegenheden. een bruiloft, jubileum, of ander feest wat meestal toch wel ruim v tevoren bekend is.
schade vind ik dan weer zonde. net als sommige kledingstukken draag ik ook niet dagelijks.