Probleem met mijn Zodiac

Toen ik vanochtend in de zon op mijn horloge keek wilde ik even een smoezelig vlekje van mijn glas poetsen. Dit lukte niet omdat het eronder zat!
Op de foto is het niet goed te zien maar het zit bij de aanduiding van 100 METERS. Verder zag ik nog wat meer veegjes zitten. Dit zijn dingen die me gaan irriteren en ik zal hem dan ook gaan open maken in de hoop het uurwerk er zonder kleerscheuren uit te halen. Het is een ronda quartz. Als iemand tips heeft om dit te doen graag. Er ligt ook al een hamer klaar voor het geval ik er helemaal klaar me ben. Pfffff. Ik koop vanaf nu ook alleen nog maar hagelnieuwe horloges. Heel jammer want ik was echt gek van deze klok.

Waarom niet even naar een horlogemaker brengen om hem weer netjes in orde te krijgen voor je er met de hamer op los gaat?

wanneer je een goede zou weten in de regio Amsterdam houd ik me aanbevolen.

Open maken,uurwerk eruit dmv. de Tirette in te drukken zie hier:
http://www.bkwatch.nl/cursus/eenv_horl_rep.html#kroon
Als de as er nog inzit krijg je namelijk het uurwerk er niet uit.

En dan de binnenkant van het glas reinigen met:
http://www.selvatime.nl/product_info.php?cPath=&sPath=&products_id=Reinigungsgummi%20092318

Ga niet met watten of doekjes aan de gang want die laten weer haartjes achter.
Ga je daar weer aan ergeren.

Succes.

De Gouden Gids geeft Schaap & Citroen en Puttmann in de regio Amsterdam aan.
Of ze goed zijn? S&C wel denk ik (Rolex AD). Puttmann? Geen idee.

Dreski,

Ik hoop toch wel dat het lukt, het is toch eigenlijk wel een leuk horloge en het zou eeuwig zonde zijn om er een hamer in te planten.

Succes.

Michel

Bedankt voor alle tips. Ik denk dat ik het zelf wel kan fixen. Wanneer het uurwerk er makkelijk uit gaat is het geen probleem. Ik moet wel even het juiste moment vinden om het te gaan doen maar ik houd jullie op de hoogte. Die hamer heb ik even weggelegd. :wink:

Zo dat ging makkelijker dan verwacht. Uurwerk ging er mooi uit. Overigens kon ik ook constateren dat het uurwerk er eerder uit was geweest. De binnen ring was beschadigd. Alles is perfect schoon. Even met een spuitbus perslucht schoonblazen. En hij is weer perfect. Ik ga er alleen niet mee zwemmen.

Dit is een foto van het nu smetteloze horloge. Ik ben er weer helemaal blij mee.

Haha die dreski iedereen hier laten schrikken met de dreiging een horloge naar de eeuwige jachtvelden te meppen vanwege een vlekkie.

Gelukkig heb je 'm schoon gekregen.

Wat mij echter te binnenschoot is wat heeft dat vlekje veroorzaakt?

Het horloge was duidelijk al eens open geweest. Waarschijnlijk hebben ze een vuile potsdoek er doorheen gehaald of zo. Ik weet niet of dit door de verkoper was gedaan of een eventuele vorige eigenaar. Het verhaal met die hamer komt overigens van mijn pa.

Ooit was hij eens met een heel mooie schoorsteenklok bezig. Iedere avond zat hij op zolder om het te repareren. Er zat een vrij complex slagwerk in wat hij eindelijk helemaal voor elkaar had. Toen hij echter één ding nog even wilde aandraaien brak er een onderdeel af waardoor e klok niets meer deed. Hij heeft toen een hamer gepakt en de klok helemaal kapot geslagen. Het beeld toen hij helemaal voldaan naar beneden kwam met een kapotgeramde klok en de zin “Hij is af hoor.” vergeet ik nooit meer. :slight_smile: Hij heeft er nog steeds geen spijt van.