PROBLEEM met ULTRASONE REINIGER; HELP?

Hoi Vrienden,
Zonet toch een (zwaar!?) probleem gehad.
Mijn Sinn 144 ST (met valjoux 7750) was een beetje vuil.
Ik stopte hem in mijn ultrasone reiniger (een toestel met vloeistof die hele hoge ultrasone trillingen genereeert en zodoende het vuil er als het ware aftrilt!)
Na twee minuten stop het toestel en wat blijkt; mijn Sinn werkt niet meer!!!
Na veel schudden, keren en kantelen is ie terug gestart, weliswaar 5 maal trager dan normaal!!!
Kan iemand mij DRINGEND helpen!
Mijn Sinn is mijn beste automatische chrono
Hij geeft slechts 3 seconden per dag prijs!
Dus mensen: GEEN ulrasone reiniger voor automaten!!

Je moet sowieso geen complete horloges in een ultrasoon doen.
Zo even naar een horlogemaker gaan als ik jouw was.

Heel vervelend. Zelf gebruik ik de ultrasoon voor metalen bandjes (dus zonder het uurwerk/kast). Het reinigen van een gedemonteerd uurwerk gaat ook zeer goed met de ultrasoon. Maar een compleet uurwerk…De trillingen kunnen het een en ander beschadigen en uit balans brengen. Laat een horlogemaker na het uurwerk kijken.
Hoop dat je trouwe kameraad gauw weer bij de tijd is.

Ik hoop voor je dat het horloge waterdicht is.

Wellicht zijn de trillingen zo sterk dat er toch vocht in het uurwerk is gekomen.

Hoop het niet voor je maar dan moet hij volledig uit elkaar.
Succes

Inderdaad geen goed idee om een compleet horloge in de ultrasone reiniger te doen. Door die ultrasone trillingen gaan de verschillende onderdelen VEEL sneller slijten dan normaal, ook kunnen er best wat dingen losgetrilt zijn.

Op verschillende plekken heb ik al gelezen dat het geen goed idee is om complete horloges in een ultrasone reiniger te stoppen. Ik zou ook verwachten dat de fabrikant van het ding in de handleiding wel geschreven heeft dat dit niet goed gaat.

Ja en dat zou dan staan in een hoofdstukje met “niet op slaan met een hamer” en “niet voor inwendig gebruik”.

Ik wil niet katten of iemand beledigen, maar ik kom regelmatig het tegen dat men zelf iets aan zijn horloge of klok wil doen zonder er werkelijk verstand van te hebben. Erg jammer!!! En meestal achteraf klagen als de reparatie dan erg duur uitvalt. Zoals het gezegde gaat: Schoenmaker blijf bij je leest.

In ieder geval, sterkte met je Sinn
Groetjes,
Miguel

Ik ben zonet terug van bij de horlogemaker (één van de meest gerenommeerde hier in de streek).
Hij schroefde mijn Sinn direct open, nam het vliegwiel eraf en zag dat de balansveer gebroken was!
Binnen de 10 minuten was er een nieuwe geïstalleerd, en de dichtheidstest gedaan!!!
Hij zegt dat een uurwerk onmogelijk kan stuk gaan door het 2 minuten in de ultrasone reiniger te stoppen; mijn veer zal waarschijnlijk reeds gebarsten geweest zijn.(dixit horlogemaker)
Je moet immers weten dat ik al mijn uurwerken reinig in mijn ultrason en nog nooit problemen had!
Toch ga ik het vanaf nu niet meer riskeren en mijn horlogebandjes alleen reinigen!!
Alvast bedankt voor de niets ter zake doende prietpraat.