Probleem met Valjoux 7750

Beste horlogeliefhebbers,

Een tijdje geleden toen ik de chronograaf van mijn horloge gebruikte, schoot de wijzer na het resetten niet precies terug naar de 12, maar bleef tussen de 12 en de 1 in staan. Kan iemand mij vertellen hoe ik deze weer terugkrijg bovenaan?

Het betreft een gewoon Valjoux 7750 uurwerk.

Alvast bedankt!

Er zijn verschillende oorzaken mogelijk.

De twee meest voor de hand liggende:

  1. De chrono-secondewijzer zit niet goed meer vast op het asje.

In dit geval zal de nulstelling na herhaalde pogingen (en terugkerend vanuit verschillende seconden-waarden, bvb de ene keer na 20 sec, dan na 40 sec reset indrukken) telkens op een iets andere positie eindigen (variëren dus…). Dit kan je makkelijk nagaan.

  1. Je hebt het Chrono mechanisme reeds lang niet meer gebruikt, zodat de smering van het “reset” mechanisme niet meer optimaal is.

De nulstelling gebeurt immers door een dubbel “hamertje” dat zowel de minuten- als de seconden-reset aktiveert. De chrono-secondewijzer is (zoals ook de de chrono-minutenwijzer) verbonden met een “hartvormig” plaatje dat door deze “aktie” a.h.w. naar z’n fysische nulstand geduwd wordt. (er is een kleine bij-regeling mogelijk, maar dat moet sowieso door een deskundige gebeuren)

Enkele illustraties en meer uitleg hierover vindt je bvb op deze site:

Mocht de smering wat verhard zijn, dan zal de reset functie na een herhaaldelijk gebruik van de chrono functie mogelijk steeds iets beter (of dichter) naar de nulstand terugkeren. Wordt het daarentegen steeds “afwijkender” t.o.v. de nul of varieert de positie , dan zit de chrono-secondenwijzer waarschijnlijk te los.

In beide gevallen kan je je uurwerk best laten nakijken door een goeie horlogemaker. Als het aan de “smering” ligt is, dan raad ik je een volledige service-beurt aan.

Hopelijk heb je hier wat aan,

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Ik heb gebruiksaanwijzingen van diverse andere merken met dat kaliber doorgekeken en geen aanwijzing gevonden, dus ga ik er van uit, dat je het moet laten doen.

Wat ik wel (weer) gevonden heb is de waarschuwing de dag en de datum niet te verzetten tussen 20.00h en 02.00h aangezien anders beschadigingen aan het werk veroorzaakt kunnen worden.
(Mijn portemonnee kent dit probleem)

Ik ben niet de enige die hier overheen leest denk ik, vandaar nog eens de waarschuwing.

Hartstikke bedankt voor de reacties! Ik wist inderdaad dat je het uurwerk niet moet verstellen wanneer de datum en dag veranderen…

Ik zal van de week maar eens naar een horlogemaker gaan. Hoop niet dat het veel kost om de wijzer weer recht te zetten.

Kijk zo lossen ze dat in Rusland op;):

Als je goed kijkt, zie je dat de secondenwijzer van de chrono iets gebogen is en… hij staat weer keurig op de 12:).

Groeten, Tom Vreeken.

Lijkt me eerder een poging van een “luie” horlogemaker die wat te diep in het glas heeft gekeken :smiley: .

Met “Kromme” Groeten,

Morse.

Misschien dat ik onlogisch nadenk maar je kunt toch gewoon de kroon uittrekken tot de 2e stand en dan met de knop rechtsboven of rechtsonder de wijzer weer op de 12 plaatsen?

dit is alleen van toepassing op de uur en minuutwijzer.( mits deze natuurlijk precies op 12 uur gemonteerd zijn) anders kan je draaien totdat je een ons weegt.

Voor wat betreft de centrale chronowijzer heeft Morse gelijk.
ingedikte olie / vet of de wijzer zit los op de as.

Gr Jan