Hoi, ik heb recent een nieuwe (vintage) Seiko 0852-8000 gekocht die recent geviseerd zou moeten zijn geweest volgens de verkoper. De dagdatum veranderen gaat vanzelf door het kroontje 1x uit te trekken, maar het uur veranderen lukt me niet omdat ik het kroontje maar 1x kan uittrekken. De verkoper zegt dat je het kroontje 3x naar boven moet draaien, om het kroontje te ontgrendelen en vervolgens het uur te veranderen. Maar hoeveel ik er ook aan draai, en hoeveel ik het ook hoor klikken, ik krijg het kroontje niet ontgrendeld noch kan ik het uur veranderen… Iemand verstand hiervan?
Ofwel is het mijn onwetendheid (ik heb dit nog ooit gehad bij mijn vintage seiko’s, en ik heb er best veel), ofwel is het de verkoper die niet helemaal snort. Hoe dan ook, op internet vind ik enkel de gebruikelijke manier van uur veranderen (ook bij dit model).
dat klopt. Kroon draaien maakt niks uit, het is geen schroef kroon. Je kan de kroon maar 1 positie uittrekken? Ook als je iets harder trekt?
Ik heb er al behoorlijk hard aan getrokken, maar het lijkt niet te bewegen. Ik zou nog wel volle fors kunnen gaan, maar ik ben bang dat ik het stukmaak dan. suggesties?
geld terug simpel. opgelicht
Verkoper accepteert geen retours en is dat kennelijk ook niet verplicht. 220€ de vuilbak in, zo gaat dat dan
Anyway, dank voor de reacties!
Niet gelijk prullenbak in😱 grote kans dat er door de “service” iets fout is gegaan. Maar denk dat er genoeg mensen op het forum zijn die wel blik voor je willen werpen om te zien wat er mis is.
Het zou kunnen dat de ring die op het uurwerk ligt, niet goed ligt en het mechaniek van de kroon blokkeert.
Moet de deksel er ff af , om te kijken of er voldoende ruimte is bij de kroonas, ander moet de ring iets gedraaid worden.
Ook een aantal keer gehad, niet kunnen uittrekken of zwaar draaien. 9 van de 10 keer adapter ring van z’n plek die dan tegen de kroonstam druk.
Dat weggooien was figuurlijk hoor, maar ik vind het erg sneu dat ik hem niet kan aandoen en mogelijks iets gekocht heb dat stuk is en veel geld kost ter reparatie, maar wie weet is er inderdaad hoop!
Ik zal morgen eens kijken naar de ring, mocht het mij wat te riskant worden of mocht dat het probleem niet zijn, dan stuur ik wel wat foto’s hier op het forum - waarna alle hulp welkom is
Terug van weggeweest. Wat aan de ring zitten klungelen, gevolg: de kroon gaat er nog steeds maar 1 klik ipv 2 kliks uit, en nu lopen de wijzers ook niet meer (heb al nieuw batterijtje geprobeerd etc. maar niets).
Wellicht is de volgende stap een horlogemaker, maar mocht je nog suggesties hebben, altijd welkom!
Gekocht via ebay en betaald met PayPal? Klacht indienen en gegarandeerd dat je je geld terug krijgt
Helaas, geen ebay (dat durf ik vaak niet juist vanwege deze exacte reden). Het was via iemand van een rommelmarkt, ik zocht dit uurwerk en hij had er een te koop maar had hem niet bij dus zou hem opsturen. Heeft hij ook gedaan na dat hij vele foto’s gestuurd had, maar helaas al betaalt en mijnheer reageert niet op mijn mails (hij stopte met reageren vanaf ik stuurde dat zijn uitleg mij een vreemde manier leek om het uur te verzetten.)
Denk dat het dan iets simpels als een tiretteveer is die of van mn plaats is of afgebroken.