Mijn chronograaf waar 2,5 jaar geleden een nieuw ETA uurwerk ( G10.212 AD) in is gezet vertoont wat kuren…
Chrono’s doen het niet meer tenzij ik kroon uittrek en in druk en ze eenmalig resetten. De seconde wijzer doet het wel maar slaat een seconde of 4 a 5 per “tik” over.
Is dit indicatie van lege batterij en simpel een kwestie van batterij vervangen?
Kan hierover op het www niets nuttigs terug vinden.
Veel quartz horloges hebben een eol functie waarbij de secondenwijzer in stappen gaat lopen. Eol is End Of Life, de kans is dus groot dat het als al gezegd de batterij is.
Klopt allemaal. Ook het ontregeld raken van de chrono-functie hoort bij de symptomen. 2,5 jaar is normaal voor een standaard maat batterij en weinig gebruikte chronograaf.
Batterijtje niet met je vingers aanraken he! Elk contact met de huid is er een teveel. Plastic pincet, en draag desnoods (ongepoederde) latex handschoenen. Scheelt je zo een half jaar levensduur.
Omdat dit nog redelijk actueel is. Ik heb momenteel een Tissot Prs516 met ETA G10. 212
Ook deze reset niet goed meer met de chronofunctie. Rode timer wijzer stopt bijv. Bij 58 seconden. Ook nadat ik de chrono handmatig reset kan de chrono niet op de juiste lokatie stoppen. Als je deze Tissot T044417A opzoekt of de ETA G10. 212 vind je veel soortgelijke verhalen.