Ik heb meerdere automatische horloges en meerdere handwinders. Geen watchwinders ofzo. Dus als ochtendritueel alle horloges handmatig opwinden.
Sinds een week wat problemen met het opwinden van mijn Echo/Neutra Cortina 1956 Deep Black horloge. Opwinden gaat stroef en moet dus echt kracht zetten. Klinkt en voelt niet goed. Ook hoor en voel je de rotor moeilijk doen. Horloge heeft een Selita SW200-1 uurwerk.
Vanmorgen E/N even een mail gestuurd. Die reageerde erg vlot met verzoek aan te melden bij hun aftersales. En die hebben het nu in behandeling.
Ik wilde een filmpje meesturen om te laten zien en horen wat het horloge doet, maar dat mag op het forum helaas niet.
Nou, we wachten even af wat E/N te zeggen heeft. Zal vast weer goedkomen.
Dat heb ik ook wel eens gehoord en ik heb 2 horloges met zo’n uurwerk. Opwinden voelt wel anders dan anders en het geluid is ook anders.
Ik wind ze altijd maar 2 slagen op en ga ze dan meteen dragen. Opvallend is dat je beiden even een twist moet geven voordat ze starten met lopen. Hebben andere automaten/handopwinders niet.
Benieuwd of iemand meer weet, dan ga ik ze voortaan maar even een paar keer in een rondje bewegen om een watchwinder te imiteren voor de eerste beweging.
Ik heb 2 handwinders, 4 automaten en 4 quartz.
Ik draag elke dag een andere. Hooguit eens per week 1 quartz en de andere 6 dagen handwinder of automaat.
En ik wind ze dus elke dag even op. Stuk of 15 slagen.
De Echo/Neutra waar het om gaat heb ik in mei gekocht, is net paar maanden oud.
Mijn Squale is ook een Selita uurwerk en die draai ik met 1 vinger onderlangs van boven naar onder op. Dus met halve slagen. Heb hiervoor 3 andere Squale horloges gehad, ook met Selita. Echt nooit problemen gehad.
Ok, hoop dat ze het netjes oplossen. Ga ik vanuit. Kende het probleem met de wisselaar niet.
Servicebeurt mag ik hopen dat deze nog niet nodig is. Horloge is 4 maanden oud.
Ja, daar ga ik ook van uit. Maak me er ook niet echt druk om wat betreft het niet oplossen. Zal wel een tijdje duren. Neem aan dat ik hem straks naar de fabrikant in Italië moet sturen. Dichtstbijzijnde dealer zit in Parijs haha.
Gisteren mijn Echo/Neutra terug ontvangen van de fabrikant. Horloge weer gemaakt. Was een probleem met de rotor. Gisteren gelijk de vintage lederen strap eraan gezet.