Probleem Seiko 3803

Beste forumleden,

Ik heb hier vorige maand een leuke Seiko qt overgenomen. De batterij hiervan was leeg dus had ik er gelijk een nieuwe batterij in laten zetten.

Een paar dagen geleden stond het horloge stil. Nadat ik het oppakte ging het horloge weer lopen, maar bleef het horloge bleef elke keer na vijf seconden stil staan om dan twee seconden over te slaan en daarna weer verder te lopen.

Sinds vannacht loopt het horloge helemaal niet meer en ben ik dus maar naar de juwelier gegaan. Hij geeft aan dat de batterij die er in zat helemaal leeg was en hij er een nieuwe erin heeft gedaan, maar het horloge nu helemaal niet meer loopt.

Weten jullie wat het probleem kan zijn en of het op te lossen is?

Het betreft dit horloge.

2 likes

Was het wel echt een nieuwe batterij die geplaatst is.?

1 like

Het kan ook heel goed zijn dat het niet de batterij is. Gezien de leeftijd kan het horloge aan een service toe zijn. Of nog erger, dat er iets defect is. Heeft warmte invloed er op? Loopt hij beter door als hij warmer is en je hem draagt?

1 like

Ik mag hopelijk aannemen dat de juwelier er geen oude batterij in zet.:sweat_smile:

Ik had laatst met een 1 jaar oudere 3823 die niet liep, dat hij het weer deed toen ik het batterijdekseltje ietsje losser draaide…
De net vervangen batterij was leeggelopen inmiddels.

1 like

Een oude per ongeluk verwisseld met een nieuwe, je weet maar nooit.

1 like

Ik weet niet of t ook voor dit type uirwerk geldt, maar sommige quartz horloges moet je na batterij wissel resetten door 2 punten met elkaar te verbinden.

1 like

Ik heb er zelf jammer genoeg niet veel verstand van. Misschien dat maar bij een andere juwelier of horlogemaker langs moet gaan.

Hij heeft 1,5 maand zonder enkele problemen gelopen.

Hoelang hoort een normale batterij mee te gaan bij een oudere Seiko?

Toch wel minstens een jaar.
Het is een heel mooi uurwerk van zeer hoge kwaliteit. Voornamelijk metaal en synthetische robijnen net als met gewone mechanische horloges. En ze kunnen ook last van oude olie hebben en een onderhoudsbeurt nodig hebben. Misschien loopt ie wel heel zwaar en is de batterij snel uitgeput.

2 likes

even een update over dit topic geven. :grinning:

Aangezien het horloge toch al bijna 50 jaar oud is en er geen service historie bekend was, had ik besloten om het horloge naar een horloge maker te sturen. Na wat research op het forum kwam ik uit bij @aad57.

Hij heeft het horloge geĂŻnspecteerd . hieruit kwam uit dat de er op de O-ring en uurwerkring wat roest en vuil zat.

Aad heeft het uurwerk een service gegeven en hierbij de O en uurwerkring vervangen.

Nu maar van het horloge gaan genieten en waarschijnlijk is dit wel een blijvertje. :grinning:

7 likes

Old soldiers never dy, they just fade away.

2 likes

Zie je wel, zoveel kan er niet stuk :slight_smile:

1 like

Hi Nring! Just wondering if are you willing to sell this beauty? :slight_smile: Thanks!

1 like

Advies trap die seiko de kliko in en koop een mechanische horloge :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Hi unfortunately have I sold the watch about 10 months ago!

Nou na een beurtje van @aad57 liep hij weer als een trein. En de kwaliteit van de quartz modellen van Seiko uit deze periode waren ontzettend goed. Dit exemplaar was dan toendertijd ook drie keer zo duur als een King Seiko uit die periode.

1 like

Oh… very lucky new owner. Thanks! :slight_smile:

Het was ook een grapje.
Was lam en kon een flauwe reactie niet laten
Leuk horloge

1 like

There are a few for sale on the german “uhrforum” goodluck :sunglasses::ok_hand:

1 like